«کمبود زمین» قوز بر کوهان تولیدکنندگان در مازندران/ چالش تولید چیست؟


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811384

یکی از چالش های پیش روی تولیدکنندگان نبود زمین کافی برای رشد و توسعه صنعتی است، به طوری که میانگین وسعت شهرهای صنعتی مازندران کمتر از 50 هکتار است که صنعت را در استان ضعیف می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ کمبود زمین در مازندران چالشی برای تولیدکنندگان و صنعتگران برای شروع فعالیت های صنعتی است، واحدهای تولیدی به دلیل کمبود زمین و گرانی از حرکت باز می ایستند و توسعه صنعتی با مشکل مواجه می شود، اما نبود زیرساخت های لازم مانند تصفیه خانه فاضلاب، گازرسانی و … دیگران. در برخی شهرها سروصدا و شلوغی فعالیت های صنعتی یا سرمایه گذاران را تحت الشعاع قرار می دهد یا فعالیت آنها را محدود می کند.
یکی از چالش های پیش روی تولیدکنندگان نبود زمین کافی برای رشد و توسعه صنعت است، به طوری که میانگین وسعت شهرهای صنعتی مازندران کمتر از 50 هکتار است و این امر صنعت را در این استان ضعیف می کند.
توسعه هر واحد تولیدی مستلزم توسعه زمین های صنعتی است تا ابزار و صنایع مرتبط با آن واحد در آن مستقر شوند.
متأسفانه در مازندران نیز مانند سایر نقاط کشور قیمت زمین بسیار بالاست و زمانی که در محوطه کارخانه ساخته می شود، قیمت زمین مجاور افزایش می یابد و فرصت توسعه زمین صنعتی واحد تولیدی کاهش می یابد.
یاسر امینی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران گفت: در صورت خالی بودن صنایع، قرارداد را فسخ می کنم و هیچ تعارفی در این زمینه نخواهیم داشت؛ زیرا متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری داریم، اما برخی از افراد مجوز دریافت کرده اند. و منتظرند که نامزد به سراغ آنها بیاید تا آنها را به قیمت گران بفروشند که به معنای فساد است و خوب نیست.
وی از تخلیه 33 هکتار اراضی راکد خبر داد و افزود: برای واگذاری به سرمایه گذاران واقعی و واجد شرایط نسبت به شناسایی زمین های راکد و فسخ آن اقدام کردیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران با بیان اینکه شهرک صنعتی بابکان را در سه موضوع پیگیری می کنیم، گفت: سه مشکلی که در صدد رفع آن هستیم جلوی درب، تعریض جاده و تصفیه خانه است.
وی ادامه داد: تصفیه خانه بسیار مهم است و هر مشکلی در این حوزه مربوط به محیط زیست است و باید مشکل حل شود، به متخلفانی که به محیط زیست آسیب می زنند هشدار می دهیم و با قانون برخورد می شود.
امینی دسترسی به شهرک صنعتی جمشیدآباد را یکی از مهم ترین موضوعات دانست و گفت: یکی از برنامه های ما آزادسازی زمین بود.
وی افزود: با مساعدت معاونت فنی وام داده شد تا بتوانیم دو قطعه را به هم متصل کنیم تا مسیر شهر جمشیدآباد آزاد شود و قطعا این مسیر مستقیم شرایط خوبی را فراهم می کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران شهرک صنعتی رایکی آمل را یکی از بزرگترین شهرهای کشور دانست و گفت: با توجه به حجم بالای متقاضیان سرمایه گذاری این بروشور با شرکت های خوب مازندران و کشور است که تاثیر بسزایی دارد. توسعه اقتصادی استان
وی گفت: هم اکنون 4 پروژه عمرانی به ارزش 30 میلیارد ریال در شهرک های صنعتی آمل در حال اجراست.
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران نیز توسعه شهرک صنعتی را یکی از اهداف این مجموعه دانست و گفت: به دنبال توسعه شهرک صنعتی هستیم و حتی با نماینده آمل در این خصوص صحبت شد. توسعه شهرهای صنعتی
وی از واگذاری بخشی از زمین شرکت گازوئیل به شهرک صنعتی خبر داد و گفت: زمین در فاز دوم، بخشی از زمین گازوئیل شناسایی شد که با پیگیری های صورت گرفته در جلسه شورای استان، تفکیک را تصویب کردیم. زمین و توسعه شهرک صنعتی داده می شود، طرح تقسیم بندی انجام شده و با مدیر اجرایی جلسه خواهیم داشت.
سیدعباس حسینی فرماندار آمل نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در استان داریم این است که زمان برای برنامه ها وجود ندارد بنابراین هرکس طبق پروتکل کارهای خود را به موقع انجام ندهد باید پاسخگو باشد.
وی تولیدکنندگان را جهادگر اقتصاد دانست و افزود: تولیدکنندگان جهادگران اقتصاد هستند که باید در شرایط فعالیت آنها را اتو کنیم و باید پاسخگو باشیم.
فرماندار آمل گفت: با توجه به شرایط شهر صنعتی راین صنایع بزرگ نمی توانند کار کنند اما صنایع فناور می توانند به خوبی نقش آفرینی کنند و واحدهای فناور در هوای آرام توسعه خوبی داشته باشند.
وی گفت: باید الگوی حاکمیتی در آن دخیل باشد. اگر بخواهیم کاری انجام دهیم باید به میدان بیاییم و در کنار مردم باشیم و به فرموده مقام معظم رهبری برای خدمت به مردم و حفظ نظام باید غیرت دینی داشته باشیم.
حسینی شهر صنعتی آمل را یکی از مجلل ترین مجموعه های استان دانست و گفت: هم از نظر کارشناسی و هم از نظر ظرفیت عملیاتی در وضعیت خوبی هستیم. سرویس را ببینید.
وی با تاکید بر اینکه شهرهای صنعتی آمل نیازمند توجه ویژه هستند، گفت: صاحبان واحدهای صنعتی به فرموده مقام معظم رهبری فرماندهان جنگ اقتصادی هستند. باید مسیر رشد و پیشرفت آنها را هموار کنیم تا بتوانند با انگیزه بالا کار کنند.»
به گزارش بلاغ ، مازندران دارای 39 شهر صنعتی است که حدود 2300 واحد صنعتی با اشتغال مستقیم 80 هزار نفر و با ایجاد 4 درصد از واحدهای صنعتی کشور یازدهمین استان و 3.8 درصد اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده است. بیشترین سهم متعلق به شهرستان آمل با 400 واحد تولیدی فعال است.
موارد ذکر شده حاکی از اهمیت زمین های صنعتی برای توسعه فعالیت های تولیدی در استان است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان مرد است و صنایع جدید استان با چالش های جدی مواجه است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید