کمبود شدید اسپری های بینی کورتون و استنشاق خوراکی


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1916413

به گفته نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، کشور همچنان با کمبود جدی عرضه اسپری های کورتونی بینی و خوراکی مواجه است و در واقع کمبود برخی از این اسپری ها مانند سالبوتامول باعث شده است. تا حدودی کاهش یافته است، اما در برخی از این اسپری ها مانند مومتازون و بودزوناید کمبود جدی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ در چند ماه گذشته اسپری های استنشاقی برای بیماران آسم یکی از معدود داروهای موجود در داروخانه های ایران است عدم یا به ندرت بوده است حتی این روزها با وجود اینکه محمد پیکان پور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ماه گذشته گفته بود مشکل عرضه اسپری تنفسی در کشور حل شده است، اما به نظر می رسد برخی از بیماران همچنان به دنبال درمان هستند.

متاسفانه اسپریمومتازونکه پرمصرف ترین داروی آسم بود، اکنون در بازار داروسازی نادر یا بسیار نادر است. این دارو که نقش حیاتی در پیشگیری یا درمان فوری حملات شدید و حاد آسم دارد و روزانه در کلینیک ها، مطب ها، اورژانس ها و بیمارستان ها استفاده می شود، به سختی به دست می آید. بسیاری از داروهای استنشاقی تنفسی از نوع “بودزوناید» درگیر همین مشکل؛ این داروها بسیار نادر هستند.

انعکاس رسانه ای مشکلات دارویی، گرانی، کمبود و کمیاب بودن بسیاری از داروها در داروخانه ها، صدای بیماران را در مورد کمبود و کمبود دارو به گوش می رساند. تخلفات در حوزه پزشکی و این امر باعث شد تا مسئولان به ویژه برای رفع کمبود اسپری تنفسی در کشور اقدام به تهیه دارو کنند.

تهیه اسپری استنشاقی سالبوتامول با افزایش تولید و واردات داخلی

باید بگویم؛ محمد پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مشکل تامین اسپری تنفسی سالبوتامول را رفع کرد و گفت: توزیع این دارو نسبت به قبل 40 درصد افزایش یافته است. ماه ها. همچنین 500 هزار قطعه از این نوع اسپری تنفسی وارد کشور شد که در واقع با تلاش دو شرکت داخلی تولید و توزیع 700 هزار قطعه از این اسپری در ماه انجام شد. علاوه بر این، در ماه نوامبر، تولید به حدود 1200 دستگاه رسید.

علیرغم اینکه وزارت غذا و دارو تحویل اسپری تنفسی انجام داد، اما به نظر می رسد کمبود برطرف نشده است و در حال حاضر بیماران مجبور به تهیه برخی اقلام پزشکی از جمله اسپری های استنشاقی بینی و کورتون خوراکی با مشکلاتی روبرو هستند.

عدم استفاده از اسپری بینی کورتون و استنشاق خوراکی

به گفته سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، برخی محصولات دارویی به ویژه اسپری های کورتون بینی و خوراکی با کمبود شدید مواجه هستند. عدم برخی از این اسپری ها مانند سالبوتامول تا حدودی کاهش یافته است اما برخی از این اسپری ها مانند مومتازون و بودزوناید به شدت کمبود دارند.

60 امضا در مقابل درخواست وزیر بهداشت به دلیل بی تدبیری


وزیر بهداشت آخرین روز مجلس به دلیل شرایط بحرانی منطقه سلامت کارت زرد و گفته می شود که بیش از 60 نماینده، استیضاح وزیر بهداشت کلیدی هستند، با وجود اینکه اولین بار نیست که نمایندگان برای استیضاح عین الهی امضا جمع آوری می کنند، در واقع می توان گفت بهرام عین الهی تنها وزیری است که تاکنون بیشترین تذکرات را از مجلس دریافت کرده است.

سلمان ایشاگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به تجمع مردم بیاور استیضاح وزیر بهداشت را امضا کردند، حدودا تهیه تجهیزات و موادو به وزیر بهداشت مراجعه می کنیم در حالی که ناهماهنگی نهادهای مربوطه و تحریم ها ما را با مشکل مواجه می کند. متأسفانه وزارتخانه های امور خارجه و سکوت آنها همکاری لازم را با وزارت بهداشت ندارند، بنابراین مواد اولیه دارویی 6 ماه در گمرک معطل شد و سازمان برنامه و بودجه برای تامین مالی و تخصیص بودجه همکاری لازم با وزارت بهداشت وجود ندارد.

به گزارش دانا؛ متاسفانه در چند ماه اخیر svid اختلال در حوزه پزشکی همچنان ادامه داشت و این مشکل باعث نگرانی شد. اسپری تنفسی یک چیز دیگر داروی آنتی بیوتیک ناگفته نماند که مصرف زیاد و بدون نسخه علت کمبود آن است. متاسفانه بسیاری از بیماران به این اسپری تنفسی نیاز دارند و علیرغم اعلام سازمان غذا و دارو، بیماران همچنان در تهیه داروی مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید