کوه 92 متری زباله بلای جان مردم سراوان است / مردم منتظر اقدامات عملی و جهادی مدیران + فیلم


ساعت: 05:16
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1833959

شب قدر مسئولان استان گیلان اکنون برای رفع نگرانی مردم صبور و صالح سراوان است تا با آرمان جهادی و انقلابی موعود به امید، اعتماد، سلامت و آسایش از دست رفته خود بازگردند و سراوان بار دیگر سرسبزی و طراوت را به چالش می کشد. زیبا، زباله نیست، آب لوله کشی و بوی تعفن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 دی ماه، مشکل یا به گفته سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، چالش زباله های سراوان برای امروز و دیروز نیست، بلکه بیش از سه دهه است که مردم در یکی از خنک ترین نقاط استان گیلان در زباله های کوهستانی نفس می کشند. زندگی و سلامتی آنها و در این مدت چیزی جز سخنان و وعده های پوچ دریافت نکردند.

روزانه حدود 1200 تن زباله در سراوان شهرستان راش دفن می شود و انباشته شدن آن در منطقه علاوه بر ایجاد ناراحتی و مخدوش نمودن چهره سرسبز منطقه، موجب بروز انواع سرطان ها، بیماری های پوستی و گوارشی و ناشی از شرایط پیچیده شده است. به عنوان اولویت استان گیلان ذکر شده است، اما به درستی مورد ارزیابی قرار نگرفته و بودجه های اختصاص یافته به آن با ابعاد مشکلات همخوانی ندارد.

سراوان 22 فروردین امسال با گذاشتن پرده اعتراضی بر سر راه زباله گرد به منطقه، عملا به مسئولان هشدار داد که دیگر خسته و ناراضی از وعده ها و تاریخ ها نیستند و باید اقدام عاجل و موثر انجام شود. .

2ee53642 8541 45e4 a863 45620e108249 خبر خاکستری

اسدله عباسی استاندار گیلان اسفندماه سال گذشته خواستار اقدام عملی و برنامه ریزی عملیاتی برای حل معضل سراوان ظرف یک هفته شد اما هنوز مردم در عمل شاهد اقدام موثر و قابل مشاهده نیستند.

اعتراض مردم سراوان در سال جدید باعث شد مسئولان محلی و استانی بار دیگر به مردم منطقه سر بزنند و برای آرامش مردم تلاش کنند اما این بار شرایط کمی متفاوت شد و مردم نشان دادند که وعده دیگر جواب نمی دهد و اعتماد از دست رفته آنها و دیدارهای بی نتیجه بر نمی گردند.

به گفته استاندار گیلان ارتفاع زباله های سراوان به 92 متر رسیده است و این چالش فوق العاده بیشتر به ضعف مدیریت و بی توجهی کارکنان در مقاطع مختلف مربوط می شود تا کمبود بودجه و در عوض باید گفتار عملی و جهادی صورت گیرد. درمان از زمان روی کار آمدن دولت جدید، علیرغم وعده ها و حرف های فراوان، حرکت قابل توجه و ملموسی در این زمینه صورت نگرفته است.


خواسته اصلی مردم سراوان چیست؟

مردم نجیب و صبور سراوان که سال ها در کنار زباله ها و حشرات و بوی تعفن آنها زندگی می کنند، چیزی جز شنیدن و شنیدن نمی خواهند. آنها در اعتراضات خود در روزهای اخیر بارها از مسئولان خواسته اند روزها یا حتی ساعت ها در خانه هایشان زندگی کنند تا ببینند آیا چنین زندگی را برای خود و خانواده خود می پسندند و به طور کلی چنین وضعیتی برایشان قابل قبول است یا خیر.

خبر خاکستری

مردم سراوان خواهان جلوگیری از ورود زباله به این منطقه هستند و از مسئولان می خواهند به جای سراوان، برای جایگزینی منطقه بازیافت و دفن زباله دیگری اقدام جدی کنند و این در حالی است که برخی از مسئولان مانند استاندار گیلان فکر می کنند زمان تعویض آن فرا رسیده است. وقت گیر و وقت گیر. آنها نتیجه را می دانند و عباس صابر، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز از اضافه شدن سه خط فناوری جدید به کارخانه کود شیمیایی رشت خبر داد و گفت ساماندهی آن یک سال زمان می برد.

مطالبات مختلف سراوان و مسئولان و تصمیم گیران موجب تداوم اعتراضات مردمی شد و در سال جدید با اعتراضات پی در پی اعلام کردند که دیگر اجازه ورود زباله به سراوان را نخواهند داد و باید مکان دیگری اختصاص یابد.

حسین مصطفی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان در گفت و گو با بیان اینکه حل معضل سراوان کاری زمان بر و تخصصی است که باید به دور از هرگونه فضای سیاسی انجام شود، گفت: اما نوید ساماندهی و حل این موضوع را می دهد. در عرض یک سال آینده را به طور کامل به مردم داد و از آنها خواست صبر کنند و به دولت جدید فرصت بدهند.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و هومر در مجلس نیز از وزیر کشور خواست تا مشکل سراونا را حل کند تا وی بتواند با گفت وگو معترضان را به آرامش دعوت کند.

شریف‌نژاد دادستان سنگر از تعطیلی کامل محل دفن زباله سراوان تا سه ماه آینده به سراوان خبر داد و گفت: گران نیست.

خبر خاکستری

اما مردم سراوان نیز در شب قدر در محل دفن زباله تجمع کردند و جدیت مطالبات خود را به مسئولان یادآوری کردند تا این بار گرفتار وعده های بیهوده امروز و فردا نشوند و امیدواریم طبق صحبت های انجام شده. یک میلیون تن زباله در این منطقه و کاشت و حفاری آن، اتفاقات مثبت و موثری است.

همانطور که پیداست شب قدر کارکنان استان گیلان اکنون برای رفع نگرانی مردم صبور و صالح سراوان است تا با کار جهادی و انقلابی موعود به امید و اعتماد و سلامتی و آسایش از دست رفته خود برگردند و دوباره سراوان با سرسبزی همراه است. و شاداب و زیبا باشید، نه زباله، آب لوله کشی و بوی بد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید