گازگرفتن صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته؛ واکنش ایران به خرابکاری آمریکا

گازگرفتن صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته؛  واکنش ایران به خرابکاری آمریکا

روز جدید وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در واکنش به اقدام آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و ارائه پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران، بر اساس این تصمیم از شب گذشته اقدام به گازگیری صدها سانتریفیوژ نسل جدید کردیم. آمریکایی ها نباید فکر کنند که می توانند با این اقدامات روی میز مذاکره امتیاز کسب کنند، صرف نظر از اسراف.

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه مراسم هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: می‌خواهم به اتفاقاتی که بین ما و طرف آمریکایی در خصوص مذاکره برای رفع تحریم‌ها افتاده است اشاره کنم. به خاطر دارید که در هفته های اخیر در حالی که ما برای مرحله جدید مذاکرات آماده می شدیم، ناگهان طرف آمریکایی قطعنامه ای را در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد داد و قطعنامه ای را روی میز گذاشت و ما متعجب شدیم در حالی که در همان زمان و بارها در این روزها از بایدن پیغام می‌دهیم که آمریکا نیت خیری دارد و در بازگشت به توافق جدی است، دوباره قطعنامه را روی میز گذاشت و البته ما هم پاسخ قاطع خود را به طرف آمریکایی دادیم.

وی افزود: این هفته آقای بورل هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ابتکاری ارائه کرد و متنی را برای همه کشورها 1+4 و آمریکا ارسال کرد و ما در پایتخت ها در حال بررسی این متن هستیم و موافقت می کنیم که جمع شویم. دور میز مذاکره

وزیر امور خارجه کشور یادآور شد: دیروز شاهد صدور تحریم های جدید از سوی آمریکا، این اقدامات غیرمنطقی و این جنون تحریم های بی اثر بودیم. بایدن، بیلینکن و راب مالی نیز اشاره کردند که حداکثر تحریم های ترامپ شکست خورده است، حتی خود آقای بورل در متن اخیر و در ابتدای متن اشاره کرد که «به دلیل شکست فشار حداکثری ترامپ» و سپس تحریم های خود را مطرح می کند. ایده های تعمیم یافته اما باز شاهد این هستیم که ما دیوانه تحریم هایی هستیم که البته فقط نمایشی است و تاثیر محسوسی در صحنه ندارد.

وی گفت: متذکر می شوم که در پاسخ به این اقدام آمریکا، بر اساس تصمیم از شب گذشته اقدام به بخور صدها سانتریفیوژ نسل جدید کردیم. آمریکایی ها نباید فکر کنند که می توانند با این اقدامات روی میز مذاکره امتیاز کسب کنند، صرف نظر از اسراف. ما اهل منطق و مذاکره هستیم و مصمم به توافق قوی، جدی و با ثبات هستیم، اما اگر طرف آمریکایی بخواهد به این راه ادامه دهد، هرگز بسته نخواهیم شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در رابطه با موضوع عراق، رهبران عراق صلاحیت و درایت لازم را برای حل مشکل پیش آمده در داخل عراق دارند و با توجه به اینکه هرگونه درگیری در داخل عراق خط قرمز مقامات عراقی است، ما بر این باورند که نقش اقتدار و تدبیر است و اتحاد رهبران سیاسی مهمترین عامل در غلبه بر مشکلات داخلی عراق خواهد بود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت حمید نوری گفت: در مورد حکم ناعادلانه آقای حمید نوری که در دادگاه سوئد صادر شد، در آخرین تماس تلفنی خود با وزیر امور خارجه سوئد گفتم که تصمیم خود را مبنا قرار ندهید. منافقین در کشور شما دست به اقداماتی می زنند و این باید مایه شرم غرب و سوئد باشد که ادعاهای آنها بر اساس یک جنبش تروریستی است که هفده هزار نفر از شهروندان ما را کشته است. ما به تلاش های جدی حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق این شهروند ایرانی و سایر شهروندان و اتباع محبوس در زندان های آمریکا و دیگر کشورها ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید