کارکردن و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ


ساعت: 23:10
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887203

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ از جمله ماشین‌های پیشرفته امروز مطابق با اجرای قانون اقدامات راهبردی صادر شد و این موضوع قبلاً به اطلاع این سازمان رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت و گوی تلویزیونی گفت: امشب به همکاران ما دستور راه اندازی صدها سانتریفیوژ از جمله انواع سانتریفیوژ از جمله IR1 و ماشین آلات پیشرفته داده شد. از جمله IR6.

وی افزود: در واقع این کار مطابق با اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران و همچنین رسیدن به حداقل سطح غنی سازی 190 هزار سو در حال انجام است. سطح نیازهای کشور در این زمینه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مطلع شده است.

کمالوندی یادآور شد: ما این دستگاه ها را نصب کرده بودیم که در بین آنها 500 دستگاه IR6 وجود دارد که شروع کار پروسه 10 تا 15 روزه است و امروز تزریق گاز انجام می شود و قبلاً به آژانس اطلاع رسانی شده است و این مرحله در آن است. برای رسیدن به 190 هزار سو انجام خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اقدامات متعددی در گذشته انجام شده است، به ویژه در رابطه با رسیدن به هزار دستگاه IR6 که با این اقدام، کاری که مجلس از ما خواسته انجام دهیم، هزار دستگاه IR6 ایجاد و تزریق کنیم. عملیاتی ما در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم. سایر خودروها در دست اقدام هستند و اطلاعات لازم به آژانس داده شده است.

به گزارش روز چهارشنبه 21 آذرماه 1398 فارس، برنامه اقدام راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران اصلاح و به تصویب شورای نگهبان رسید و در همان روز رئیس مجلس مصوبه ای نوشت. نامه به رئیس جمهور در خصوص قانون اقدامات راهبردی برای رفع تحریم ها. و مفاد اجرايي اين قانون در تاريخ 3 آذرماه به تصويب هيأت وزيران رسيد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز مفاد اجرایی قانون مذکور را جهت اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.

در ماده 3 این قانون آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران موظف است برای دستیابی به هدف مندرج در ماده 29، نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا میزان غنی‌سازی مورد نیاز، حداکثر ظرف مدت مهلت مقرر انجام دهد. سه ماه پس از تصویب این قانون حداقل یک هزار دستگاه پیشرفته نسل دوم (IR2m) راه اندازی شود و همچنین در همان بازه زمانی غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین آلات نسل ششم (IR6) با حداقل شروع شود. 164 دستگاه از این نوع و تکمیل آن ظرف یک سال پس از تصویب این قانون، 1000 دستگاه را توسعه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید