ایران یک کارخانه سانتریفیوژ در نطنز راه اندازی کرده است


ساعت: 22:31
تاریخ انتشار: 1401/02/08
کد خبر: 1835183

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران یک کارخانه جدید برای ساخت قطعات سانتریفیوژ در یکی از سالن‌های زیرزمینی تاسیسات غنی‌سازی نطنز راه‌اندازی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه گفت که ایران یک نیروگاه سانتریفیوژ جدید در یکی از سالن‌های زیرزمینی یک کارخانه غنی‌سازی سوخت در تاسیسات نطنز راه‌اندازی کرده است.

گروسی در پاسخ به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینکه در گزارش آژانس به این موضوع اشاره شده است که ایران کارخانه جدید خود را به کدام قسمت از سایت نطنز منتقل کرده است، از یکی از دستیاران خود پرسید که آیا ایران عملیات کارگاهی خود را تکمیل کرده است یا خیر. دستیار گروسی گفت: «آنها آماده رفتن هستند. همه سیستم‌های نظارتی ما در جای خود هستند.»

گروسی سپس تأیید کرد که ایران کارگاهی را در یکی از سالن‌های زیرزمینی یک کارخانه سوخت‌رسانی در تأسیسات نطنز راه‌اندازی کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر در گزارشی در تاریخ 6 آوریل گفته بود که ایران تمام تجهیزات مورد نیاز برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را از تاسیسات کرج در نطنز منتقل کرده است (جزئیات بیشتر).

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسامبر گذشته به توافقی دست یافتند که به ناظر هسته‌ای سازمان ملل اجازه می‌دهد دوربین‌هایی را در یک سایت تولید سانتریفیوژ در کرج نصب کند.

یک ماه بعد، ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که تجهیزات سانتریفیوژهای مدرن را به مکان جدیدی در اصفهان منتقل می کند. این آژانس در حال نصب دوربین هایی در سایت برای نظارت بر فعالیت است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود در ماه آوریل به مکان دقیق نطنز که ایران تجهیزات خود را در آنجا جابجا کرده است اشاره نکرد. در آن گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران تجهیزات سانتریفیوژ خود را شش هفته پس از احداث کارخانه دیگری برای تولید همان قطعات در اصفهان به نطنز منتقل کرده است.

بهروز کمالوندی، معاون سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی پیش گفت: متأسفانه به دلیل عملیات تروریستی در مجتمع تسای کرج، ناگزیر به تشدید تدابیر امنیتی شدیم. «یعنی قسمت قابل توجهی از خودروها را جابجا کنیم. بقایایی هم بود که به نطنز و قبل از آن به اصفهان منتقل کردیم.

وی گفت: به عبارت دیگر ماشین های سانتریفیوژ به دلیل اهمیتی که دارند به مکان امن تری منتقل شده اند و همچنان کار می کنند.

کمالوندی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در دو مرحله یکی در مرحله انتقال این ماشین ها و دیگری در مرحله نصب دوربین ها و شروع کار آنها گزارش داده است که به دلیل ابهاماتی در این زمینه توضیح دادیم. چیزهای دیگر، کاری که انجام می شود در چارچوب توافقاتی است که ما داریم و نظارت وجود دارد، بدون اینکه اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید