ایران تولید تجهیزات مدرن سانتریفیوژ را آغاز کرده است

ساعت: 21:04
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784926

وال استریت ژورنال تاکید کرد که ایران تولید تجهیزات سانتریفیوژ مدرن را آغاز کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دیپلمات های غربی روز سه شنبه (16 نوامبر) گفتند که ایران تولید تجهیزات سانتریفیوژ مدرن را در تاسیسات هسته ای کرج از سر گرفته است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع غربی نوشت این بیانیه چالش جدیدی برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است که در حال مذاکره با طرف های برجام برای بازگشت به توافق است.

این دیپلمات ها در گفت و گو با روزنامه آمریکایی مدعی شده اند که ایران از اواخر مردادماه تولید این قطعات را به صورت محدود آغاز کرده است اما از آن زمان با افزایش سرعت تولید موفق به تولید تعداد نامشخصی روتور و آبی شده است.

بر اساس این بیانیه، ایران از اواخر مردادماه موفق به تولید تعداد قابل توجهی قطعات سانتریفیوژ شده است. یک دیپلمات ایرانی مدعی است که قطعات مورد نیاز برای حداقل 170 سانتریفیوژ را ساخته است.

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این توافق عمل کرده و به کشورهای اروپایی که قول جبران پیامدهای خروج واشنگتن از برجام را داده‌اند، فرصتی برای اجرای آن داده است. وعده. .

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، چند مرحله از تعهدات خود در قبال برجام کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران مطابق با مفاد توافق هسته ای برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از انجام 5 گام برای کاهش تعهدات خود، سرانجام در 6 دسامبر 2009 اعلام کرد که دیگر با هیچ گونه محدودیت عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، نرخ غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق) و توسعه مواجه نیست.

اقدامات ایران مشمول بندهای زیر در شورای امنیت سازمان ملل است که به تهران اجازه می دهد در صورت عدم انجام سایر کشورها تعهدات خود را کاهش دهد.

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با نقض تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از توافق هسته ای خارج شد.

وال استریت ژورنال می نویسد تمامی فعالیت های انجام شده در کرج بدون نظارت کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اخیرا در مصاحبه ای از رفتار گزینشی آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال ایران انتقاد کرد و گفت که آژانس خرابکاری کرج را محکوم نکرده است.

او در مصاحبه ای در 29 اکتبر در مورد موضع آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد امتناع ایران از دسترسی به نظارت گفت: «ایران سال هاست که دوربین مداربسته در ایران دارد و بازرسی های آژانس به طور مرتب انجام می شود. دوربین‌های موجود در سایت کرج بر اساس وظایف نظارتی آژانس، بازرسی‌ها از طریق دوربین یا بازرسی‌های شخصی انجام می‌شود و سیستم‌های نظارتی مختص کشورهای دیگر است. متأسفانه به دلیل کینه توزی و خصومت با ایران، برخورد با برنامه هسته ای ایران سیاسی، گزینشی و تبعیض آمیز است. این رفتار کاملاً غیرقانونی و مردود است.»

وی در بخشی دیگر از این گفت و گو گفت: آخرین سوال در مورد سایت کرج این است که سایت مورد نظر بر اساس یک حادثه تروریستی و توسط تروریست ها تخریب شده است. آژانس این اقدام را محکوم نکرده است، این سایت در حال بازسازی است و پرونده قضایی و امنیتی در سایت کرج مفتوح است، ما در تهران و وین و در بیانیه ای مشترک اعلام کردیم که کارت حافظه دوربین ها مشخص شده است، بنابراین عناصر مشخص شده جایگزین شدند و در مورد سایت کرج پس از این حمله توسط آژانس محکوم نشد که “این یک نوع تحریک به تروریسم است، دسترسی محدود بود و اقدامات آژانس به سادگی مایه تاسف است.”

وال استریت ژورنال می نویسد که موضوع تولید سانتریفیوژ ایران یکی از موضوعات اصلی مذاکرات در وین خواهد بود که قرار است در 29 نوامبر (8 دسامبر) آغاز شود. ایران از زمان خروج آمریکا از برجام بیش از 1000 سانتریفیوژ نصب کرده است.

یکی از دیپلمات ها به نقل از روزنامه آمریکایی مدعی شده است که ایران سانتریفیوژهایی را نصب کرده است که قطعات اصلی آن در سایت کرج و در محل فرود ساخته می شود.

دیپلمات های غربی نسبت به چنین ادعاهایی مبنی بر انحراف ایران از استفاده از سانتریفیوژها ابراز نگرانی کرده اند، اگرچه آنها اذعان داشتند که هیچ مدرکی برای حمایت از چنین انحرافی وجود ندارد.

دیپلمات ها می گویند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران برنامه هسته ای مخفیانه ای دارد و تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود ندارد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده اند. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداده است. این هفته آژانس بین المللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود را درباره برنامه هسته ای ایران منتشر خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌ها نوشت: رسیدن به توافق در جریان مذاکرات وین بدون درک روشنی از مواد و تجهیزات هسته‌ای ایران دشوارتر خواهد بود.

دولت جو بایدن می گوید قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، پایتخت اتریش، راه را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای بریکس هموار کند.

تاکنون شش دور مذاکره بین آمریکا و سایر کشورهای شورای امنیت سازمان ملل به جز ایران در وین برگزار شده است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که رفع تحریم‌ها محور اصلی این گفت‌وگوها خواهد بود که نهم آذرماه برگزار می‌شود.

یکی از زمینه های بحث برانگیز در شش دور مذاکرات در وین، اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران توسط دولت دونالد ترامپ پس از خروج از برجام است. علاوه بر این، دولت بایدن گفت که نمی تواند تضمینی برای خروج دولت های بعدی ایالات متحده از برجام ارائه کند.

علاوه بر این، مقامات دولت آمریکا قبلا گفته بودند که قصد دارند از ورود برجام به عنوان یک «سکوی» برای حل و فصل اختلافات دیگر از جمله مسائل موشکی و منطقه ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه ای تاکید کردند که آمریکایی ها می خواهند در توافق هسته ای برجام بندی را لحاظ کنند که ایران را ملزم به صحبت در مورد مسائل موشکی و منطقه ای کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار خود با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: در غیر این صورت توافقی نخواهیم داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: آنها با بیان این سخنان می‌خواهند از تداخل بعدی خود در اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای عذرخواهی کنند و اگر ایران حاضر به گفت‌وگو نشد، می‌گویند توافق را نقض کرده‌ایم و توافق حل نشده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که با توجه به اینکه آمریکا یکی از طرف‌های توافق بود، این واشنگتن است که باید با لغو تحریم‌ها به توافق بازگردد و پایبندی به تعهدات آمریکا باید تایید شود. تهران البته تاکید کرده است که برای بازگشت آمریکا به توافق عجله ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید