داستان غم انگیز محیط بانان کوم در برابر شکارچیان / تجهیزات مدرن شکارچیان در برابر تجهیزات قدیمی رنجر


ساعت: 13:07
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822626

در گفتگو با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کوم اشاره شد.

وسایل ما برای شکارچیان مناسب نیست، محیط بانان با 400 موتورسیکلت وارد منطقه می شوند اما محیط بانان با 250 موتور سیکلت چینی در منطقه تردد می کنند. موتور 250 برای رسیدن به شکارچی اینها بخشی از سخنان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کوم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، بسیاری از هموطنان بر این باورند که کوم استانی کویری است و هیچ جاذبه طبیعی ندارد و یا اگر می دانند کوم 20 محیط بان دارد، باید تعجب کنند که فکر کنند محیط بانان فقط در مناطق جنگلی کوهستانی و مناطق خوش آب و هوا وجود دارند. اما کوم مناطق حفاظت شده ای دارد که دائماً توسط محیط بانان نظارت می شود.

با محمدرضا عابدی مقدم فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم به گفت وگو نشستیم.

کوم چند منطقه حفاظت شده دارد؟

عابدی مقدم: کوم دارای منطقه حفاظت شده مهم دره پلنگ است که در مسیر جاده دلیجان – سلفچگان قرار دارد. مساحت این منطقه 32000 هکتار است.

کوم دارای سه ایستگاه حفاظت از محیط زیست است که دو ایستگاه آن در حال حاضر فعال هستند و از منطقه حفاظت می کنند و نیروهای حفاظت محیط زیست به طور مستمر در منطقه حضور دارند.

چه حیواناتی در مناطق حفاظت شده کوم وجود دارند؟

عابدی مقدم: بیشترین جمعیت میش، بز، کل، قوچ و پستانداران وحشی در منطقه حفاظت شده دره پلنگ است و خوشبختانه امسال با توجه به حفاظت های صورت گرفته جمعیت جانوری خوبی داشتیم.

آیا شکارچیانی در حال شکار در منطقه مشاهده شده اند؟

عابدی مقدم: با وجود اینکه جمعیت باغ وحش در مناطق حفاظت شده قم افزایش یافته است، متاسفانه به دلیل اینکه در این مناطق درگیری های زیادی داریم و تعداد نیروها کم است و کنترل منطقه با تجهیزات و تجهیزات بسیار سخت است. امکانات موجود برای محیط بانان و غیر محیط بانان افراد دارای مجوز در این منطقه هستند که اکثر آنها بومی نیستند و از استان های همجوار کوم برای شکار در مناطق حفاظت شده کوم آمده اند.

با وجود اینکه محیط بانان بارها با این شکارچیان غیربومی برخورد کرده اند، اما همچنان پس از فرار وارد منطقه شده و سلاح های غیرمجاز در اختیار دارند.

در ماه های اخیر به دلیل کوهستانی بودن و صعب العبور بودن دره پلنگ، تعداد کم محیط بانان و مه آلود بودن منطقه شکارچیان فراری، موارد متعددی از شکارچیان غیر بومی در منطقه مشاهده شده است.

متاسفانه شکار غیرمجاز در منطقه حفاظت شده دره پلنگ به دلایلی که گفتم وجود دارد.

بخشی از منطقه حفاظت شده کوم با توجه به اینکه در استان مرکزی قرار دارد، دشواری کنترل منطقه را برای محیط بانان دوچندان می کند.

سطح تجهیزات محیط بانان کوم چگونه است؟

عابدی مقدم: تعداد نیروهای محیط زیست به دلیل وسعت مناطق حفاظت شده کم است و تجهیزات نظارتی جدیدی مانند پهپاد نداریم، خودروهای یگان حفاظت محیط زیست کوم فرسوده هستند، تجهیزات بسیار کم است، بنابراین کنترل منطقه بسیار دشوار است

مکان های شکار ممنوع در کوم کجاست؟

عابدی مقدم: در قم چهار منطقه شکار در قاهان کهندان، کهک، حوض سلطان و مهمترین منطقه ممنوعه در منطقه طلاب مره وجود دارد.

عمده تخلفات مشاهده شده در حوزه پرندگان است البته تعداد پستانداران نیز مشاهده می شود، سال گذشته چندین مورد شکار پستانداران و یک مورد قاچاق اسلحه داشتیم اما بیشترین موارد در حوزه پرندگان آبی و خشکی بوده است. .

اختلالات در تالاب مره به دلیل اینکه این تالاب بسیار بزرگ و باتلاقی و صعب العبور است و تعداد محیط بانان ناکافی است و تجهیزات نظارتی جدیدی در تالاب ها مانند پهپاد نداریم و بیشتر شکارچیان از استان های همجوار وارد منطقه می شوند. دشوار است، اما نگهبانان کوم دائماً تمام مشکلات را زیر نظر دارند.

وسایل ما برای شکارچیان مناسب نیست، محیط بانان با 400 موتورسیکلت وارد منطقه می شوند اما محیط بانان با 250 موتور سیکلت چینی در منطقه تردد می کنند. موتور 250 برای رسیدن به شکارچی.

شکارچیان در تجهیزات همیشه جلوی ما هستند ماشین شکارچیان تویوتا است.

در تالاب مره نیز با عبور محور گرمسار – کم از وسط تالاب، تردد متخلفان را تسهیل می کند.

به عنوان یک حافظ محیط زیست که عمر خود را صرف حفاظت از محیط زیست می کند، آیا مجازات شکارچیان و آسیب رسانان به محیط زیست را کافی و متناسب با جرم می دانید؟

عابدی مقدم: با توجه به سیاستی که در بحث مجازات های جایگزین تخلفات زیست محیطی وجود دارد، به صراحت می گویم که این مجازات ها بازدارنده و متناسب با جرم نیست.

مشکل اصلی ما در مبارزه با شکارچیان این است که سلاح های مجاز و غیرمجاز بسیار زیاد است. در بسیاری از موارد، این سلاح ها بدون قضاوت در مورد صلاحیت افراد به دست افراد می رسد. اکنون می توان به راحتی یک اسلحه دارای مجوز تهیه کرد و یک سلاح حمل کرد. .

هر کس دارای مجوز سلاح گرم حق شکار دارد:

عابدی مقدم: خیر، داشتن مجوز اسلحه به معنای حق شکار نیست.

به جای اینکه مجوز نگهداری اسلحه به افراد داده شود، مجوز حمل سلاح صادر می شود که در کشورهای پیشرفته که در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت می کنند قانون بسیار نامناسبی است، نکته مهم این است که اسلحه قابل نگهداری است و در صورت وجود اسلحه. برای استفاده، مجوز جداگانه صادر خواهد شد.

کنترل و نظارت مستمری بر افرادی که دارای مجوز سلاح هستند وجود ندارد که بحث مفصلی دارد.

متاسفانه در قوانین شکار و تله ضعف های جدی وجود دارد، قوانین شکار کشور برای سال 1346 است و هنوز به روز نشده است، در قوانین محیط زیستی ما پاشنه آشیل وجود دارد، ورود سلاح به مناطق حفاظت شده باید تعیین مجازات های شدید و بازدارنده و تعیین مجازات ها و معیارهایی برای بحث شروع شکار.

آیا با شکارچیان متخلف و افرادی برخورد کرده اید که با وجود مجازات ها همچنان شکار می کنند؟

عابدی مقدم: بله، هم در مناطق حفاظت شده کوم و هم در کشور از این شکارچیان زیاد است.

در این موارد فرد حکم سنگین تری دریافت می کند و حکم سنگین تری دریافت می کند.

محیط بانان چگونه با یگان حفاظت محیط زیست تعامل دارند؟

عابدی مقدم: گونه های زیادی از شکارچیان صید و در محیط زیست رها شده اند و محیط بانان نیز همکاری بسیار خوبی با یگان حفاظت دارند. پرندگان شکاری و پستاندارانی مانند شغال، روباه و توله های این حیوانات یا در محیط رهاسازی می شوند و یا به اداره حیات وحش تحویل داده می شوند تا پس از نگهداری و مراقبت های لازم در محیط رهاسازی شوند.

بسیاری از شهروندان کوم در زمینه حیات وحش با ما همکاری می کنند. برای فعالان محیط زیست نیز کارت کمک زیست محیطی صادر می شود. شهروندان می توانند با ثبت نام در وب سایت ما حامی محیط زیست شوند و پس از اطمینان از داشتن شرایط کارت کمک به محیط زیست، کارت را دریافت کنند. زندگی به آنها خیانت شده است.

در پایان از توجه شما به محیط زیست تشکر می کنم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید