گالیله ها در فینال هستند! | روز جدید

گالیله ها در فینال هستند!  |  روز جدید

مطهره شفیعی: برادران جلیلی را می توان کتابی دانست که سیاست در آن فراز و نشیب دارد. سعید و وحید دو برادری هستند که وقتی نامشان به میان می آید باید منتظر واکنش بود. به خصوص سعید جلیلی که سمت های مهمی داشته است. چند روز پیش دانشجویی خطاب به جلیلی گفت: «اگر مسمومیت کار تو نیست پس تو فقیرتر از آن هستی که امنیت را تأمین کنی.» سپس سعید جلیلی در پاسخ به این دانشجو گفت: «در طول تاریخ فکر کرده‌ایم مشکل ما ایران است. اما عده ای جای دیگری نشسته اند و برای ما تصمیم گرفته اند، دشمنان 8 سال با ایران جنگیدند و 17 هزار نفر را کشتند و حداکثر فشار اقتصادی را وارد کردند، اما نتیجه نگرفتند. پس باید نگران باشند چون فکر می کنند هموارد تمدنی در حال شکل گیری است چون فکری برای احترام به زن کشف می شود، معلوم نیست این پاسخ چه ربطی به اظهارات این دانشجو دارد! جالب اینکه برخی از دوستان جلیلی در او اشتباه می کنند. دفاعی به عنوان مثال مشرق نیوز نوشت: دانشجویی که از جلیلی سوال پرسیده بود در صفحه اینستاگرام خود مطلبی منتشر کرد و نوشت: شما بار دیگر حقارت خود را ثابت کردید. در آوریل 1995 گفت: «اگر رئیس جمهور می شدم، برجام را امضا نمی کردم. چون افکار من متفاوت است.» این ایده متفاوت باید با حضور و پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری محقق می شد که نشد و شرایط به سمتی رفت که مخالفان برجام در صف اول حامیان قرار گرفتند. برجام!

دولت جایی در سایه ندارد

به نظر می رسد نقش سعید جلیلی در سیاست رو به پایان است، خبرآنلاین نوشت: سعید جلیلی، مسئول سابق پرونده هسته ای و نامزد ناموفق در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و 1400 که در تازه ترین اظهارات خود دولت سایه ای برای خود تشکیل داد. وی گفت: در دولت قبل به توصیه های دولت سایه توجهی نمی شد، اما این دولت به توصیه ها توجه می کند، البته مهم نتیجه است. یک توصیه رئیس جمهور و آن این است که زیاد به نظرات دولت در سایه توجه نکنید، دنیایی که جلیلی و امثال او در آن زندگی می کنند با واقعیت های جامعه امروزی فاصله زیادی دارد، آنها فکر می کنند بدون این که می توانند به اهداف خود برسند. رسیدن به صدای مشترک با جهان. مشکلاتی که ایران امروز با آن دست و پنجه نرم می کند درست از زمانی رخ داد که جبهه ثبات و اندیشه های آنها در سیاست ایران ظهور کرد. همان ایده ای که احیای برجام را به بهانه «زمستان سخت در اروپا» به تعویق انداخت و تصور می کرد می تواند از بحران گاز ایران نجات پیدا کند، غرب برای خودش ماهی بزرگی می گیرد. هر اتفاقی افتاد، تور خالی شد و توافق به کما عمیق‌تری فرو رفت. این جریان سیاسی آرمان شهر را ترسیم کرده است که دستیابی به آن در دنیای واقعی با پاهای روی زمین غیرممکن است. بله، شاید بتوان به این وعده ها در کتاب ها و محافل خصوصی عمل کرد، اما در دنیای حقایق نمی توان روی رویاها زندگی کرد. این تفکر در دولت روحانی می گفت که کاهش قیمت دلار بدون برجام آسان است، می توان جلوی رشد قیمت ها را گرفت، می توان به اقتصاد منطقه ای تبدیل شد و… اما هر چه جلوتر رفتیم. وضعیت بدتر شد و بهبود نیافت. بهتر است رئیس جمهور رئیس جمهور باید برود و با کسانی که تجربه بیشتری در اداره کشور دارند مشورت کند و بداند در شرایط فعلی چه مسیرهایی برای اداره کشور باید طی شود. دولت در سایه سعید جلیلی جایی ندارد.

وحید جلیلی به دنبال چیست؟

وحید جلیلی در چهارم آذر 1400 با حکمی از سوی پیمان جبلی معاون فرهنگی سازمان صدا و سیما و دبیر ستاد تحول در این سازمان شد. اظهارات اخیر وی مبنی بر اینکه صداوسیما باید توسط ستاد اداره شود چالش برانگیز است زیرا منظور وی مشخص نیست و این اظهارات بیشتر شبیه به گفته های زاکانی است زیرا شهردار تهران معتقد است: «ما باید کارها را از طریق مسیر پیش ببریم. مرکز فرماندهی. شاید وحید جلیلی می خواهد شهردار بعدی شود؟! تمایل دارد بیشتر در نقش مدیر فرهنگی عمل کند. مدتی یکی از بازیگران جدی شبکه افق بود اما در سال 1377 به منتقد جدی مدیریت و تاثیرگذاران صداوسیما تبدیل شد. انتقادات از صداوسیما توسط وحید جلیلی به عنوان نماینده طیف انقلابی مطرح شد و حضور نیروهای این طیف در صداوسیما در سال های اخیر کم نبوده است. علاوه بر شبکه افق که تقریباً تماماً در اختیار دوستان و همراهان وحید جلیلی است و از ابتدا آن را تأسیس کردند، حداقل شبکه سه، چهار، پنج، مستند و پویا توسط مدیران جوان و انقلابی اداره می شود. معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، مدیر دفتر پژوهش های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دبیر و رئیس شورای سیاسی و همچنین یکی از موسسان جشنواره فیلم عمار و از دیگر مسئولیت های وی بود. عضو شورای مرکزی ستاد عمار.

دیدگاهتان را بنویسید