گامی بلند برای رونق بازار طلای سرخ/ 95 درصد توت فرنگی کردستان گلخانه ای نیست


ساعت: 09:06
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839422

در حالی که اولین ماه از فصل زیبای بهار را سپری می کنیم، توت فرنگی کردستان با رنگ قرمز زیبای خود در بازار میوه به نمایش گذاشته شده است. طلای سرخ که 5 روز دیگر اولین نسل خود را نشان می دهد و امروز یکی از استان های مهم در کشت این میوه قلبی شکل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، به محض اینکه اولین ماه از فصل زیبای بهار را سپری می کنیم با رنگ قرمز زیبای خود در بازار میوه فروشان طلای سرخ ظاهر می شود که اولین تولد خود را در استان کردستان در 5 روز دیگر نشان می دهد و امروز یک یکی از استان های مهم در پرورش این میوه، قلب گل است.

منشا توت فرنگی بیش از 60 سال پیش توسط شیخ عثمان وارد و در کردستان کاشته شد. به دلیل زیبایی و طعم آن از اقبال خوبی برخوردار شد به طوری که هم اکنون حدود 75 درصد شامل 47 هزار تن از حدود 66 هزار تن تولید سالانه این محصول در کشور توسط کشاورزان کرد تولید و به بازار عرضه می شود.

ماندگاری کوتاه و فصل برداشت 45 روزه این محصول یکی از دلایل اصلی سهم بیشتر آن از طراوت در بازار است و همین مشکل باعث شده کمتر کسی جرات سرمایه گذاری در بحث فرآوری توت فرنگی را در این محصول داشته باشد. استان


fe451269 5fa3 4e94 b777 b0d1202dbac7 خبر خاکستری


این یک صنعت تبدیلی بود

حمزه کامران یکی از باغداران توت فرنگی روستای شیان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در فصل برداشت با مشکلات زیادی مواجه هستیم و فروش محصول با قیمت بسیار ناچیز تمام درد و غم کشاورز است.

وی ادامه می دهد: توت فرنگی کردستان بهترین شرایط را برای صادرات به سایر نقاط کشور و حتی جهان دارد، اما بسیاری از کشاورزان از این فرصت محروم هستند و مجبورند محصول خود را به کنار جاده ببرند و به مسافران بفروشند، اما این فروش شامل سهم کمی از برداشت است.

وی بابیان اینکه چند سالی است که کارکنان قول احداث بزرگترین کارخانه فرآوری میوه کشور را در شهرستان مریوان داده اند، بیان کرد: شرایط نگهداری توت فرنگی سخت است و بسیاری از توت فرنگی کاران هر روز بخشی از منابع خود را از دست می دهند. سال

برخی سرمایه گذاران معتقدند ماندگاری کوتاه و فصل برداشت 45 روزه برای آنها مقرون به صرفه نیست و تمرکز یکجانبه کارخانه ها بر توت فرنگی توجیه اقتصادی ندارد.

گفتنی است هیچ کارخانه و صنعت تبدیل و بسته بندی در کردستان محصول توت فرنگی محسوب نمی شود و بیشتر این محصول به صورت تازه عرضه می شود و قسمت کمی از آن به مربا، شربت و … تبدیل می شود. در خانه.

این موضوع نیز هر ساله کشاورزان را از مزایای محصولات خود محروم می کند. زیرا بالاخره یک هفته فرصت دارند تا محصول خود را بفروشند و در صورت تاخیر حتی دلالان نیز توت فرنگی آنها را نمی خرند.


79282656 89d8 45e7 8a09 65819e0037ab خبر خاکستری




62 درصد توت فرنگی کشور متعلق به کردستان است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برداشت توت فرنگی از چند روز پیش در استان آغاز شد و پیش بینی می شود امسال 65 هزار تن توت فرنگی در استان برداشت شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه کردستان بزرگترین تولید کننده این محصول در کشور است، افزود: در حال حاضر تولید توت فرنگی کشور 96 هزار تن است که 62 درصد و نیم آن مربوط به استان است.

وی با بیان اینکه 13 هزار خانوار در تولید توت فرنگی در کردستان فعالیت دارند، گفت: 95 درصد توت فرنگی در کردستان گلخانه ای نیست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: فصل برداشت توت فرنگی از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود و ارقام اصلی تولیدی در استان پاروس ارقام کردستان، کوین الیزا و وینتانا هستند.

حاجی میرزایی گفت: با تفاهم نامه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه کردستان در حال توسعه کمی و کیفی این محصول در کردستان هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید