گروسی: فضا برای احیای برجام روز به روز تنگ‌تر می‌شود/مذاکرات به نتایج چشمگیری منجر نشد

گروسی: فضا برای احیای برجام روز به روز تنگ‌تر می‌شود/مذاکرات به نتایج چشمگیری منجر نشد

روز جدیدمدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی به مرحله حساسی رسیده است، اما فضا برای توافق روز به روز تنگ‌تر می‌شود.

رافائل گروسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان با بیان اینکه جمهوری اسلامی به غنی سازی اورانیوم در سطح بسیار بالایی ادامه می دهد، گفت: با کلمات نمی توان اعتماد ایجاد کرد، اما تنها راه این است که آژانس امکان بازرسی را بدهد. از تاسیسات هسته ای ایران.”

وی افزود: آژانس هیچ ارزیابی از توانایی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای ندارد، اما مسلم است که جمهوری اسلامی در حال ساخت آخرین نسل سانتریفیوژهایی است که برای غنی سازی اورانیوم در سطح بالا استفاده می شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس اطلاعاتی ندارد که ثابت کند جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت بمب اتمی است، اما تلاش‌ها و نحوه عملکرد دولت ایران نشان می‌دهد که آنها در حال حرکت هستند. آن جهت.”

گروسی افزود: ایران در مسیر رسیدن به غنی سازی 60 درصدی قرار دارد و این سطح بسیار نزدیک به 90 درصد غنی سازی است که می توان از آن برای ساخت سلاح هسته ای استفاده کرد.

این مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: واقعیت پیش روی ما این است که ایران دسترسی و دید بازرسان را محدود کرده و برخی از دوربین های نصب شده را از مدار خارج کرده است و اکنون مهم این است که آیا آژانس قادر است یا خیر. برای بازرسی آیا تاسیسات هسته ای ایران را شناسایی می کند یا خیر؟

رافائله گروسی همچنین گفت: در روند مذاکرات ایران و غرب مسائل زیادی از جمله مسائل مالی، تحریم ها، افراد و فعالیت های خاص وجود داشت که مانع از توافق شد و بر اساس این موضوعات مشخص می شود که مذاکرات نتایج قابل توجهی نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در حال حاضر بدون نظارت و بازرسی آژانس در حال پیشبرد برنامه های هسته ای خود است و تا زمانی که توافقی حاصل نشود وارد مرحله بسیار نامشخصی خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید