گلدهی پلانکتون سبز در خلیج چابهار / احتمال هدررفت آب و از بین رفتن آب شیرین کن ها

ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794057

مسئولان از ظهور شکوفه های پلانکتون در خلیج چابهار خبر می دهند که در صورت افزایش تراکم می تواند منجر به خفگی، از بین رفتن آبزیان و اختلال در آب شیرین کن ها شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اشرفعلی حسینی رئیس اداره محیط زیست چابهار در گفت و گو با عصرهامون گفت: گلدهی از خانواده Noctiluca با تراکم 7.4 میلیون است.

وی افزود: این شکوفه پلانکتون در حال حاضر در منطقه کوچکی در دریاچه ماهیگیری هفت تیر، ضلع شمالی موج شکن بندر شهید بهشتی، سواحل تیسا و ساحل روبروی ساحل توریستی پراکنده شده است. خلیج فارس.

این مقام مسئول ادامه داد: این نوع پلانکتون سمی نیست اما اگر با تولید آمونیاک تراکم آن افزایش یابد باعث کاهش اکسیژن و در نهایت خفگی و تلف شدن ماهیان به ویژه در محیط های نیمه بسته مانند خلیج چابهار و دریاچه های ماهیگیری می شود. همچنین در صورت گلدهی پلانکتون در حوضه آبریز آب شیرین کن ها و ورود فیتوپلانکتون به آب شیرین کن، این امر باعث اختلال در عملکرد دستگاه های آب شیرین کن آب دریا می شود.

وی بیان کرد: اطلاعات لازم در خصوص پیدایش پدیده گلدهی پلانکتون توسط اداره حفاظت محیط زیست چابهار در اختیار مراجع ذیربط قرار گرفته است. هر ساله پدیده گلدهی پلانکتون در اندازه های مختلف در آب های ساحلی و دریایی سیستان و بلوچستان به دلیل عوامل مختلفی از جمله تغییر در جریان های دریایی، تغییر پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب، فاضلاب های خانگی و صنعتی، عناصر غذایی حاوی نیترات و فسفات در دریا در اثر باران و فاضلاب، طوفان گرد و غبار و غیره رخ می دهد.

b19fdd83 6f0c 41b6 abea 12bc3a14af2c خبر خاکستری


مرگ و میر و مسمومیت آبزیان با افزایش گونه های سمی

حسینی گفت: برخی از گونه های فیتوپلانکتون ها سمی هستند که باعث مرگ و مسمومیت آبزیان و بحران های زیست محیطی می شوند و شرایط را برای گلدهی و تشکیل توده های بزرگ به ویژه قرمز در سطح دریا (جزر و مد) فراهم می کنند.

وی ادامه داد: پدیده شکوفایی فیتوپلانکتون ها در بیشتر موارد منجر به کاهش اکسیژن محلول در آب و در نتیجه خفگی آب می شود، بنابراین اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد، سلامت و امنیت زیستی مردم ساحلی و فعالیت های صنعتی و سواحل دارد. گردشگری.”

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار افزود: توجه بیشتر به ملاحظات زیست محیطی و پاکسازی اسکله های صیادی، همکاری دستگاه های ذیربط، تسریع در روند راه اندازی پروژه های جمع آوری و جمع آوری تصفیه خانه های فاضلاب شهری به ویژه در شهرهای بندری رها نشدن ساخت پساب های خانگی و صنعتی و نیز رعایت کنوانسیون های بین المللی و عدم رهاسازی زباله و تعادل آب کشتی ها در دریا از بروز این پدیده و آثار زیانبار آن می کاهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید