یزد سزاوار دنیای جواهر است / خوردن 24000 نان یزدی با صنعت طلا

ساعت: 08:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791386

اگرچه ثبت ملی و بین المللی شهر طلا و جواهر برای یزد فرصتی تلقی می شود اما این اقدام هنوز تاثیر چشمگیری در وضعیت طلا و جواهر یزد نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا، یکی از مزیت های ثبت جهانی صنایع دستی و تاثیر آن بر توسعه گردشگری این است که موجب رونق جوامع بومی و محله ای شده و با ارائه اثر به جهانیان، حیات آن را زنده و ماندگار می کند.

تا قبل از سال 2014 فعالیت های صنایع دستی زیر نظر شورای بین المللی یونسکو بود اما پس از آن سال فعالیت های صنایع دستی از یونسکو به شورای جهانی صنایع دستی و سال گذشته به شورای جهانی صنایع دستی منتقل شد.

یکی دیگر از آثار مثبت ثبت جهانی، همکاری و حمایت کارکنان دولت از سوی صنعتگران و فعالان صنعت گران ثبت شده است که دولت ها همواره گفته اند بر آن تاکید داشته اند.

*** اشتغال سه میلیون هنرمند در عرصه صنایع دستی

از 602 رشته صنایع دستی معروف دنیا، حدود 299 رشته مربوط به ایران است، بنابراین با تنوع گسترده صنایع دستی، بیش از 3 میلیون هنرمند و صنعتگر در 300 رشته مختلف از هنرهای سنتی و صنایع دستی مشغول به کار هستند و بخشی از درآمد حاصل از آن کشور را به خود اختصاص داده است. .

6e58f997 1a2f 443d b06f 5c04c1980395 خبر خاکستری

برخی از شهرها و روستاهای کشور در این هنر شهرت خاصی دارند و با صنایع دستی خود آشنا هستند و ظرفیت ثبت نام به نام هنر خاص خود را دارند، اما تاکنون تعدادی شهر و روستا ثبت ملی شده اند. در فهرست یونسکو تنها 11 شهر و 3 روستا در حال حاضر در میراث جهانی ثبت شده اند.

ثبت جهانی شهرهای صنایع دستی از سال 1994 آغاز شد و شهرهای اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، تبریز به عنوان شهر جهانی فرش، سپس شهر مشهد در سال 1995 به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و شهر جهانی به ثبت رسید. شیراز در سال 1377 به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده و رونق هر یک از آنها در بازار مشهود است.

*** اشتغال 3000 ایزدی وابسته به صنعت است

یزد به عنوان دومین شهر تاریخی ثبت شده در یونسکو که در سال 1377 تاسیس شد، دارای ظرفیت های فعال و غیر فعال زیادی در زمینه صنایع دستی است، به طوری که 3000 نفر را در 40 منطقه مختلف استخدام کرده است که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. و شاید کمی با شهرهای دیگر ثبت شده در دنیای صنایع دستی برابری کند.

bfaf178a 593a 42fa 9d70 25e2fa1af1bf خبر خاکستری

اگرچه میبد در سال 1997 به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد، اما شهر یزد به دلیل داشتن فرصت های آشکار و پنهان در این زمینه رها شد و جز بدخواهی چیزی ندید، هرچند در جهانی شدنش، جز عنوان و عملکرد درخشان مقامات آن هیچ کاری برای مردم انجام ندادند.

در کنار رشته هایی مانند سفال و سرامیک، زیلوباف، حصیربافی، کاشی معرق، کاشی هفت رنگ، منبت و معرق، لحاف بافی، زنجیرسازی، مسگری و منسوجات سنتی از جمله ملک، احرام و بافی از مهم ترین رشته های اصیل هستند. رشته های تحصیلی در یزد همیشه در زیر یوغ بدخواهی و بدخواهی تافته رشته زرگری و زیورآلات سنتی است.

اگرچه در سال 1378 شهر یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی معرفی شد، اما این عنوان نمی تواند هیچ خدمتی به این قشر داشته باشد.

be28e623 c18e 4e65 a04c dc40aceaca92 خبر خاکستری


*** خوردن 24000 قرص نان صنعت طلا و جواهر

اشتغال و تولید نان ۲۴ هزار یزدی با صنعت طلا و جواهرسازی گره خورده است که اگر سفره را به روی هر کدام باز کنید مثنوی هفتاد ساله می شود که حتی عنوان شهر ملی طلا و جواهر یزد را تلخ خواهد کرد!
گسترش ویروس کرونا از یک سو و تشویق دولت به سرمایه گذاری در بورس از سوی دیگر به درد این پیچ و خم دامن زده است که جای بحث دارد.

اگر سایر اصناف تحت تاثیر بحران تاج ۵۰ درصدی قرار می گرفتند، فعالان صنفی طلافروشان صد درصد ضرر می کردند زیرا با وجود تاج گذاری و لغو جشن ها و عروسی ها هیچ فعالیتی نداشتند.

تنها با یک نمونه از کارگاه طلاسازی می توان زیان این صنف را به تصویر کشید، بنابراین اگر به شرایط یک کارگاه 70 کارگری در یزد بدون درآمد ماهانه نگاه کنیم، تنها حدود 250 میلیون تن برای حقوق و بیمه هزینه می شود. برای دانش آموزان ما به مدت سه ماه، ثابت است و هزینه انرژی و سایر موارد را نیز متحمل می شود، متوجه وضعیت اسفناک این کلاس می شویم.

75c5efad 58c4 4ba4 9f43 f163e836ab4b خبر خاکستری

*** ثبت ملی طلا و جواهر این شهر برای یزد خوب اما بی تاثیر است

نوری زاده رئیس اتحادیه طلافروشان یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به وضعیت طلافروشان یزد گفت: متاسفانه این کارگاه ها وضعیت خوبی ندارند و با توجه به اینکه تقاضای طلا از سوی مردم وجود ندارد، تقریبا 70 درصد طلافروشان وضعیت خوبی ندارند. در استان های دیگر فعال هستند و بقیه با حداقل نیرو کار می کنند.

نوری زاده ادامه داد: طلافروشان استان تحت فشار شدید اقتصادی هستند و همین امر باعث شده است که بیکاری در این اتحادیه بالا باشد و برخی از کارگاه ها با وجود اینکه تلاش می کنند کارگران خود را حفظ کنند، باید در پایان ماه سرمایه خود را بفروشند تا بتوانند ” این کارگران

6fa27776 6f30 49b6 9a9e 25d1731edd98 خبر خاکستری

نوری زاده با بیان اینکه هیچ حمایتی از صنف طلا و جواهر وجود ندارد، گفت: با وجود اینکه بازار طلا در رکود است و تقاضایی از سوی مردم وجود ندارد، اما میزان مالیاتی که این صنف باید به دولت بپردازند هر سال در حال افزایش است و با وجود حمایت مسئولان در این زمینه استان با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است.

وی با اشاره به ثبت شهر ملی طلا و جواهر یزد گفت: البته چنین اقداماتی بر وضعیت صنف طلا و جواهر در یزد تاثیرگذار خواهد بود اما شرایط اقتصادی کشور و گسترش تاج اینگونه نبود. تاثیر بسزایی در وضعیت جواهرات یزد دارند.»

*** 40 اثر فاخر از صنایع دستی یزد ثبت ملی می شود

نوری زاده اذعان داشت: اگرچه طلای یزد به دلیل کیفیت و طرح های خاص و سنتی خود شهرت جهانی دارد و مورد پسند مردم است، اما در این شرایط اقتصادی نمی توان انتظار آثار ملی شدن زیورآلات یزد را داشت که امیدواریم با تاج گذاری به پایان برسد. «دولت، وضعیت بازار طلا و جواهرات یزد را باید از وضعیت فعلی خارج کرد.

82271d91 0153 40cf a9c6 cc61e5fd1aa2 خبر خاکستری

رئیس اتحادیه طلافروشان یزد خاطرنشان کرد: با توجه به جلساتی که با معاون صنایع دستی صورت گرفته، 40 اثر فاخر از صنایع دستی یزد به ثبت می رسد که شرایط خوبی را برای صنایع دستی یزد ایجاد می کند.

نوری زاده ثبت جهانی شهر طلا و جواهر یزد را ضروری خواند و گفت: مسئولان استان یزد باید تلاش کنند همانطور که برای ثبت ملی یزد برای شهر طلا و جواهر تصمیم گرفتند برای ثبت جهانی آن اقدامات لازم را انجام دهند که مطمئناً در سال های آینده تأثیرات زیادی خواهد داشت. یزد خواهد داشت.

وی افزود: زمانی که جواهرات و طلاهای یزد با وجود شهرت جهانی به ثبت می رسند، قطعا در معرفی بیشتر آنها تاثیرگذار خواهد بود و هر مسافر داخلی و خارجی سعی می کند طلای یزد را در کنار تمامی صنایع دستی و سوغات یزد و یزد خریداری کند و در بازار جهانی نیز وجود دارد. کلمه.

با کمی تحقیق می توان به یزد دست پیدا کرد که علیرغم خاستگاه تاریخی آن، این صنعت دست کمی از شهرهای اصفهان و شیراز ندارد، اما به نظر می رسد بی توجهی، بی ذوقی و بی توجهی در سال های اخیر باعث شده تا ظرفیت های زیادی صنایع دستی یزد را ترک کند. باد فراموش شود

اما شکی نیست که ماهی را هر گاه از آب بیرون بیاوریم تازه است و با حکومت جهادی نه تنها می توان بسیاری از صنایع دستی فراموش شده را احیا کرد، بلکه بسیاری از صنایع دستی یزد را که با ثبت ملی و جهانی ناشناخته مانده است. کشور و جهان.معرفی شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید