یمن تنها راه حل سیاسی دارد/ سعودی ها شهادت ایرلو را به تعویق انداختند

ساعت: 18:17
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793963

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یمن تنها راه حل سیاسی دارد، گفت: دستگاه اجرایی عربستان برای بازگرداندن شهید ایرلو به ایران دیر تصمیم گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان امشب در حاشیه مراسم تشییع حسن ایرلو سفیر ایران در یمن در جمع خبرنگاران گفت: ما همواره تهاجم و تجاوز نظامی به یمن را به شدت محکوم کرده ایم. ما معتقدیم که یمن تنها راه حل سیاسی دارد و همه مردم یمن باید در مورد آینده کشور خود سهیم باشند و تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: تجربه 6 سال جنگ نشان داده است که کشور متجاوز نمی تواند به هیچ پیروزی نظامی دست پیدا کند، باید کل یمن را به خود یمنی ها بسپارند تا مشکلات یمن را از طریق گفت و گوی یمنی و یمنی حل کنند و یمن در جایگزینی حاکمیت ملی خودش و استقلال خودش، همانطور که تاکنون بوده، می تواند آینده او را تعیین کند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه درباره شهید ایرلو و بازگشت وی به ایران افزود: در خصوص اتفاقی که برای شهید ایرلو افتاد، چند روز پیگیری کردیم تا از طریق کشور ثالث مجوز ارسال هواپیما از ایران یا کشور دیگر را بگیریم. بلافاصله او را به بیمارستانی مجهز در ایران منتقل کنید، اما متأسفانه طرف سعودی خیلی دیر تصمیم گرفت و بخشی از دستگاه های اجرایی سعودی تردید کردند.

امیر عبداللهیان افزود: اعتراض خود را بر اساس کنوانسیون های بین المللی رسما اعلام خواهیم کرد و در عین حال امیدواریم یمن بتواند هر چه سریعتر از این جنگ و محاصره انسانی سنگین در راستای راه حل سیاسی خارج شود. “

وی گفت: «در طول دو سال حضور خود در یمن، دیپلمات و سفیر برجسته ما، آقای ایرلو، تلاش کرد راه حل سیاسی در یمن را به عنوان مرکزی برای تغییرات دیپلماتیک ببیند و به پایان جنگ در یمن کمک کند. و برای بازگرداندن ثبات، امنیت و صلح به این کشور.

به گزارش فارس، سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد که شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی نیز بود در حین ماموریت و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی از کشورها به تاج گذاری مبتلا شد. وی با شرایط نامساعدی به کشور بازگشت. با وجود اینکه از تمام مراحل درمانی برای بهبود وضعیت خود استفاده کرد، صبح امروز (چهارشنبه) به شهادت رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید