یک فوریت لایحه حذف ارز 4200 تومانی به مجلس رفت

یک فوریت لایحه حذف ارز 4200 تومانی به مجلس رفت

روز جدید : نایب رئیس مجلس از تقدیم لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، مواد اولیه دام، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر» در مجلس شورای اسلامی با دو فوریت خبر داد.

سید محمد حسینی درباره لزوم ارائه لایحه «تامین ایمن کالاهای اساسی، مواد اولیه دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر» گفت: این لایحه برای تامین کافی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه دام، دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت معیشتی از اقشار آسیب پذیر از طریق یارانه.

معاون امور مجلس رئیس جمهور افزود: به منظور جبران اثرات منفی افزایش قیمت جهانی دام و مواد خام کشاورزی وارداتی و همچنین شروع خشکسالی در سال جاری و تامین کافی کالاهای اساسی و دامی. مواد اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی، «دولت حق دارد سقف اعتبار را طبق بند (3) (ب) تبصره (1) ماده واحده قانون بودجه 1400 به منظور تقسیم ارزش افزایش دهد. سهام از طریق مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز و درآمدهای ناشی از تغییر قیمت کالاهای تحویلی به ارز ترجیحی به واجدین شرایط به میزان و ترتیبی که دولت تعیین می‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد: دستگاه های ذیربط نیز موظفند فرآیند سیاست گذاری و فرآیند توزیع، توزیع و مصرف ارز ترجیحی را به گونه ای اجرا و نظارت کنند که کالاها و خدمات مشمول به موقع و منطقی به دست مصرف کننده نهایی برسد. نحوه قیمت گذاری در صورت عدم اعتبار تخصیص یافته برای پرداخت یارانه مجاز است از مابه التفاوت محل جابجایی ردیف های تبصره 14 از تبصره 14 قانون بودجه سال 1400 اطمینان حاصل شود.

یارانه 110 هزار تنی ارز یک ایرانی آسیب پذیر؟

فارس در همین رابطه نوشت: شب گذشته جمعی از اقتصاددانان با رئیس جمهور دیدار و نظرات خود را در خصوص مسائل اقتصادی از جمله لغو ارز 4200 تومانی بیان کردند.

احمد توکلی یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه گفت: موضوع جلسه پاسخ به این سوال بود که آیا ادامه یا حذف ارز 4200 تومانی که برای 5 تا 7 قلم پایه پرداخت شده است، صلاح است. کالاها “

این کارشناس اقتصادی گفت: پاسخ من این بود که بستگی به تصمیم دولت دارد، اگر قرار باشد ارز دوبرابر شود، دوباره مشکل ایجاد می شود و به طبقات ضعیف جامعه فشار وارد می شود و ما باید این مابه التفاوت را بدهیم. تعداد تا آسیب پذیر است.»

توکلی در پاسخ به این سوال که چه میزان غرامت باید به اقشار آسیب پذیر پرداخت شود، گفت: هرچند ممکن است این رقم به دلیل تورم برای آنها مفید نباشد. اقتصاددانان در این مورد اختلاف نظر دارند.

به گفته وی، دولت باید برای کنترل تقاضای ارز، بخشی از تقاضای ارز برای واردات، بخشی برای حفظ دارایی، بخشی برای فرار سرمایه و بخشی برای سفته بازی در بازار آزاد کاری کند. اگر تقاضا و عرضه ارز متعادل باشد مشکلی وجود ندارد اما با افزایش نرخ ارز تقاضا برای سفته بازی افزایش می یابد.

توکلی درباره اینکه آیا چند ارزی باعث ایجاد رانت می شود یا خیر، گفت: اگر ارز دو نرخی باشد تبعیض ایجاد می کند و هر کاری که بکنید برای عده ای رانت ایجاد می کند بنابراین مابه التفاوت را باید به افراد کم درآمد نقدی پرداخت کنیم و این یکی است. از سیاست های دولت در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید