۱۲۰ نفر مبتلا به وبا در افغانستان/ تشدید اقدامات بهداشتی در مبادی ورودی مرزی سیستان و بلوچستان


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882811

وبا یک بیماری اسهالی است که توسط باکتری به نام ویبریو کلرا ایجاد می شود و در صورت عدم درمان به موقع باعث مرگ می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر هامون، بیماران وبا معمولاً دچار اسهال آبکی حاد همراه با کم آبی بدن می شوند، وبا با مایع درمانی خوراکی یا داخل وریدی و جایگزینی الکترولیت با موفقیت درمان می شود.

وبا معمولاً از طریق مدفوع از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود و افراد باید از غذا و آب سالم و اهمیت شستن دست‌ها و استفاده از توالت یا توالت برای پیشگیری از موارد جدید آگاه باشند.

وبا یک بیماری باکتریایی جدی است که حدود 6 سال پیش به دلیل ورود این بیماری از پاکستان و افغانستان در استان های جنوبی کشور به یک بیماری همه گیر تبدیل شد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیش از این گزارش داده بود که سالانه بین 1.3 تا 4 میلیون مورد و 21 تا 143 هزار مرگ ناشی از این بیماری ثبت می شود. بیماری که از طریق آب آلوده به بدن انسان منتقل می شود و منجر به اسهال شدید و کم آبی بدن می شود و در موارد شدید نیاز به درمان فوری است. زیرا مرگ ممکن است در عرض چند ساعت اتفاق بیفتد

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مقامات بهداشتی ولایت هلمند افغانستان، حداقل 120 نفر در ولایت هلمند به وبا مبتلا شده اند که از این تعداد 20 نفر در شهر باگران ولایت هلمند جان خود را از دست داده اند.

منبع بیماری وبا آب و غذای آلوده به مدفوع انسان است

خداداد شیخ زاده; معاون فنی مرکز بهداشت استان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: وبا یک بیماری اسهالی حاد است که توسط میکروبی به نام ویبریوکولرا ایجاد می شود و با مصرف آب یا غذای آلوده که باعث اسهال می شود، این میکروب از طریق مدفوع انسان منتقل می شود. محیط پخش، آب و غذا را آلوده می کند.

وی با اشاره به منابع شایع این بیماری افزود: عامل وبا در آب، محیط مرطوب، میوه ها، سبزیجات و گوشت زنده می ماند، اما تحمل خشکی و نور خورشید را ندارد و با جوشاندن آب به مدت یک دقیقه از بین می رود. منبع بیماری وبا آب و غذای آلوده به مدفوع انسان است.

شیخ زاده با اشاره به علائم وبا تصریح کرد: اسهال شدید آبکی همراه با اجابت مزاج بی شمار، نداشتن دل درد و حالت تهوع، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی عضلات پشت ساق پا، تشنگی شدید، عدم تب و اولین شکایت احساس صبور بودن در معده پری و غرش و سپس اسهال مانند بوی آب برنج است.

گفت: بیماری وبا چگونه سرایت می کند; آب آلوده به مدفوع، آشامیدن و غذای آلوده مانند سبزیجات و میوه های شسته شده با آب آلوده و آلودگی غذای پخته شده پس از تهیه و تماس مستقیم دست با ترشحات اسهالی بیمار همه گیر است.

این مسئول با اشاره به اقدامات پیشگیری از بیماری وبا اذعان داشت: جوشاندن آب به مدت یک دقیقه که از سلامت آن مطمئن نیستید، ضدعفونی آب با کلر مادر در مناطقی که آب آشامیدنی سالم وجود ندارد، شستن دست ها با آب و صابون قبل از غذا و بعد از آن. اجابت مزاج، از خرید مواد غذایی از دستفروشان در سفر خودداری کنید، از مصرف یخ، سبزیجات و سالادهایی که از سلامت آنها مطمئن نیستید خودداری کنید.

وی با اشاره به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به وبا، ادامه داد: در صورت استفاده از شیشه شیر برای تغذیه کودک، بلافاصله پس از هر بار تغذیه، شیر باقیمانده را دور بریزید و شیشه را به دقت بشویید و دور از دسترس حشرات و برای حفظ حالت اسیدی معده، آن را افزایش دهید. مصرف لیموترش یا آبلیموی تازه یا ماست و گوجه فرنگی همراه با انواع غذاهای خام و پخته و پرهیز از مصرف ماهی صید شده از رودخانه های آلوده فاضلاب و پرهیز از پختن کنار هم در یخچال و پرهیز از خرید عمده غذاهای بدون مشخصات بهداشتی.

این مسئول در خصوص درمان وبا تصریح کرد: در صورت مشاهده علائم و نشانه های بیماری از جمله اسهال آبکی حاد بدون خوددرمانی سریعا به مرکز بهداشت مراجعه و قبل از مراجعه به بیمارستان در صورت توانایی بیمار برای نوشیدن. مایعات کافی، به عنوان محلول ORS را به بیمار بدهید. برای تهیه محلول خوراکی ORS، یک ساشه از آن را در یک لیتر آب جوشیده سرد حل کرده و به بیمار بدهید.

تقویت اقدامات بهداشتی در مرزها

شیخ زاده با اشاره به اینکه بیماری وبا در پاکستان شیوع پیدا کرده است و زائران پاکستانی به کشور رفت و آمد داریم، گفت: همه افرادی که قبل از ورود از مرزهای رسمی از جمله مرز میرجاوه وارد کشور می شوند به جز اینکه چک می کنند. بیماری های دیگر یکی از مواردی است که در رابطه با علائم بالینی وبا بررسی می شود.

وی افزود: در صورت وجود فرد مشکوک، آزمایش سریع که پاسخ آن در مدت زمان کوتاهی مشخص می شود، مشخص می کند که فرد مبتلا به وبا است یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه روزی مدعیان سلامت از سال 1396 تاکنون هیچ موردی از مبتلایان به وبا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده نشده است و در سال 1401 تاکنون 370 نمونه برداری شده است که پاسخ همه نمونه ها منفی است

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید