۷ بیماری که بعد از استرس شدید ظاهر می شوند

۷ بیماری که بعد از استرس شدید ظاهر می شوند

همه ما کم و بیش می دانیم که سطوح پایین استرس طبیعی و حتی مفید است زیرا ما را از ریسک کردن یا تصمیم گیری بد باز می دارد. اما در بیشتر موارد استرس کنترل نشده اثرات منفی بر کیفیت زندگی دارد.

اگر استرس مدیریت نشود یا برای مدت طولانی ادامه یابد، می تواند منجر به مشکلات جدی تری برای سلامتی شود که می تواند زندگی را تهدید کند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان و دفتر ارتقای سلامت، هفت مشکل سلامتی که استرس می تواند برای بدن ایجاد کند شامل موارد زیر است:

_- بیماری قلبی: محققان دانشگاه هاروارد اعلام کردند که گرفتگی رگ ها در افرادی که از استرس زیاد رنج می برند، شایع تر است. علاوه بر این، استرس می تواند به طور مستقیم ضربان قلب را افزایش دهد و سطح کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش دهد.

چاقی: متخصصان سال هاست که در حال بررسی اثرات استرس بر اضافه وزن و چاقی بوده اند و اکنون شواهد جدیدی را کشف کرده اند. استرس باعث می شود بیشتر هوس خوردن غذاهای ناسالم داشته باشیم. استرس مزمن همچنین باعث تولید بیش از حد هورمون کورتیزول می شود. در واقع استرس مداوم و ترشح زیاد این هورمون باعث ایجاد برخی اختلالات خواب می شود. خبر بد دیگر این است که افزایش ترشح کورتیزول می تواند یکی از دلایل اضافه وزن در ناحیه شکم باشد.

دیابت: اگرچه استرس لزوماً منجر به دیابت نمی شود، اما اگر به درستی کنترل نشود، می تواند وضعیت این بیماران را بدتر کند. هورمون های استرس، از جمله کورتیزول، مستقیماً بر سطح گلوکز تأثیر می گذارد. اگر دیابت دارید، سطح قند خون خود را چک کنید و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید و اجازه ندهید استرس باعث شود که رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا به عادات بدی مانند سیگار کشیدن روی آورید. وقتی استرس دارید، درست غذا خوردن می تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند. شما باید مواد مغذی لازم را برای بدنتان تامین کنید تا انرژی کافی برای مقابله با استرس داشته باشید.

_ افسردگی: استرس باعث تغییرات مختلفی در مغز می شود، از جمله عدم تعادل سیستم های انتقال دهنده عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین. این عدم تعادل با کاهش اشتها، بی خوابی و خلق و خوی ضعیف همراه خواهد بود. حتی افزایش سطح کورتیزول می تواند باعث افسردگی شدید و آسیب به سلول های مغز شود.

مشکلات گوارشی: ارتباط قوی بین مشکلات گوارشی و استرس وجود دارد. استرس می تواند باعث التهاب در دستگاه گوارش شود. علاوه بر این، کسانی که سطوح بالایی از استرس را تجربه می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به زخم معده، بیماری کرون و سندرم روده تحریک پذیر هستند.

تغییر در الگوی خواب: اکثر افرادی که از استرس مزمن رنج می برند، اختلالات خواب را تجربه می کنند. این افراد ممکن است در به خواب رفتن، خواب ماندن یا خواب آرام مشکل داشته باشند. همچنین مدت زمانی که آنها در خواب عمیق می گذرانند ممکن است کاهش یابد. اگر خوب نخوابید، احتمالاً روز بعد استرس بیشتری را تجربه خواهید کرد.

زوال عقل: دلایل منطقی زیادی برای استرس و زوال عقل وجود دارد. یکی از دلایل این است که استرس سیستم ایمنی را به خطر می اندازد، که خود نقش مهمی در خطر ابتلا به زوال عقل ایفا می کند. دلیل دیگر این است که تولید بیش از حد هورمون کورتیزول با مشکلات حافظه مرتبط است. همانطور که قبلا ذکر شد، ارتباط قوی بین استرس و افسردگی وجود دارد. افسردگی عامل مهمی در افزایش خطر زوال عقل است.