12 هزار میلیارد تومان / 10 میلیون نفر به دلیل قطع اینترنت دچار مشکل شدند

12 هزار میلیارد تومان / 10 میلیون نفر به دلیل قطع اینترنت دچار مشکل شدند

روز جدید یکی از اعضای انجمن کسب و کار اینترنتی گفت: با قطع اینترنت پاخور و بازدیدهای تجاری رسما از بین رفته و این مساوی است با کاهش فروش و البته از دست دادن فعالیت های قبلی رشد کسب و کار.

مریم فخری – قطعی طولانی مدت اینترنت وارد چهارمین هفته خود می شود و تاثیر منفی این اقدام بر اقتصاد کشور بر هیچکس پوشیده نیست. برآوردهای مختلفی از خسارات ناشی از قطع اینترنت انجام می‌شود، اما آنچه که معمولاً نادیده گرفته می‌شود ظرفیت‌های رشد اقتصادی است که به دلیل این بی‌ثباتی از بین رفته یا هرگز دوباره ظاهر نشده است.

بیشتر این فعالیت های اقتصادی مربوط به بخش خدمات است و به همین دلیل می توان قابل توجه دانست که بخش قابل توجهی از نیروی کار متخصص در این بخش از اقتصاد مشغول به کار هستند. این معضل علاوه بر تشدید خروج سرمایه انسانی می تواند سرمایه گذاری در این بخش از اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار دهد.

این در حالی است که وب سایت جهانی «نت بلاکز» مدعی است قطعی اینترنت در ایران باعث زیان اقتصادی 1.5 میلیون دلاری در ساعت می شود که معادل 45 میلیارد تومان است، یعنی روزانه هزار میلیارد تومان به تجارت و اقتصاد اینترنتی خسارت وارد می شود. کشور ما خواهد بود

گزارش سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در مورد تأثیر محدودیت ها و قطعی اینترنت بر کسب و کار نشان می دهد که تا 26 مهرماه بیش از 41 درصد از شرکت ها 25 تا 50 درصد از درآمد خود را در این مدت از دست داده اند و حدود 47 درصد از درآمد خود را از دست داده اند. بیش از 50 درصد کاهش فروش را از دست داد.

در این شرایط سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به آسیب های وارد شده به کسب و کار اینترنتی اشاره کرد و گفت: وزارت اقتصاد از تمام ابزار خود برای ترمیم آسیب های کسب و کار استفاده می کند و همه باید آسیب های وارد شده را در ایام جبران کنند. سعی کنیم در گذشته وارد تجارت واقعی و مجازی شویم. دولت نیز سعی دارد با ابزاری که در اختیار مردم است، این خسارات را جبران کند.

به گفته وی، در این زمینه با وزیر ارتباطات نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت و وزارت اقتصاد نیز اعلام آمادگی کرده است که از ابزارهایی مانند مشوق های مالیاتی برای جبران این خسارات استفاده کند.

هاندوزی در اواسط هفته گذشته نیز اشاره و تاکید کرد که نگران معیشت مردم، اقتصاد، امنیت سرمایه گذاری ها و کسب و کارها به دلیل آسیب های وارده و فتنه گرانی که این آسیب را چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی ایجاد کرده اند، هستیم. هر دو نوع کسب و کار تحت تأثیر قرار گرفتند. بر این اساس بسته ای تهیه و در ابتدا ویرایش شد و برای نظرات بیشتر به چندین وزارتخانه و سازمان دولتی ارسال شد.

به گفته وزیر این بسته حمایتی تا چند روز آینده نهایی و به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

12 هزار میلیارد تومان / 10 میلیون نفر به دلیل قطع اینترنت دچار مشکل شدند

زیرساخت های لازم برای کسب و کار وجود ندارد

حمیده حبیبی از اعضای انجمن کسب و کارهای اینترنتی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: این روزها خاموشی ها و فیلترهای اینترنتی مانند اجاره مغازه ای در یک پاساژ است و برای ادامه فعالیت در آن پاساژ را می بندند وگرنه. قرار است پشت شیشه باشد.» برای خرید

وی افزود: واضح است که تمام زیرساخت های لازم برای کسب و کارها و افرادی که از اینترنت برای کسب و کار خود استفاده می کردند از بین رفته است.

این فعال کسب و کار اینترنتی گفت: این موضوع برای همه مشاغل کوچک و خانگی در اینترنت صدق می کند. علاوه بر این، حتی شرکت های بزرگ و متوسط ​​تا 90 درصد از کانال های بازاریابی خود را از دست داده اند، اگرچه سایت های آنها در اینترنت ملی موجود است.

حبیبی تعداد مشاغل آسیب دیده را بیان کرد: از نظر تعداد حداقل 400 هزار کسب و کار کوچک تحت تأثیر قرار می گیرند که این تعداد می تواند از این هم بیشتر و به یک میلیون برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع قابل جبران است؟ خاطرنشان شد: با قطعی اینترنت پاخور و بازدیدهای تجاری رسما از بین می رود. هم در سایت و هم در شبکه های اجتماعی، الگوریتم ها بر اساس برداشت ها و بازدیدها کار می کنند و در صورت کاهش فعالیت، به طور طبیعی به کاربران نشان داده نمی شود که مساوی است با کاهش فروش و البته از دست دادن رشد کسب و کار قبلی. فعالیت ها .

عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با پرداخت تسهیلات می توان به این قشر کمک کرد و البته دولت از تهیه بسته حمایتی خبر داد؟ وی بیان کرد: به طور رسمی دسترسی مصرف کننده به کسب و کار کاهش یافته است، یعنی قطع اینترنت یک ارتباط دو طرفه بین کسب و کار و مشتری است.

وی افزود: هزینه تسهیلات می تواند به پرداخت هزینه های کسب و کار یا کارکنان پشتیبانی کمک کند، اما برای جذب مشتریانی که به اینترنت دسترسی ندارند چه کاری می تواند انجام دهد.

حبیبی در مورد اینکه آیا امکان تعویض نرم افزار یا پلتفرم وجود دارد یا خیر؟ گفت: قطعا نه. با توجه به اینکه پلتفرم های خارجی نقطه شروع تعداد زیادی از کاربران هستند، در نرم افزارهای داخلی این امکان وجود ندارد. از طرفی زیرساخت لازم برای پشتیبانی از این تعداد کاربر را نداریم. در واقع، این پلتفرم‌ها در یک روز آنقدر رشد نکردند که با خاموش شدن سریعاً جایگزین شدند.

وی در پاسخ به این سوال که هر ساعت قطع اینترنت چقدر بر اقتصاد ایران تاثیر می گذارد؟ وی گفت: آماری که اخیرا از سوی Payment Way منتشر شده این است که در کمتر از یک ماه حدود 40 درصد تسهیلاتی که دانش بنیان ها را در 6 ماه داده اند معادل خسارت اقتصاد کشور است. مبلغ تسهیلات حدود 25 هزار میلیارد تومان بود. این یک مقایسه است. یعنی به یک سری شرکت ها تسهیلات توسعه داده ایم که نصف کل زیان یک ماهه معادل 6 ماه تسهیلات است.

وی افزود: حالا 25 روز گذشته را حساب کنید 12 هزار میلیارد تومان می شود.

وی گفت: نت بلاک پیش از این اعلام کرده بود که هر ساعت یک میلیون و نیم دلار به اقتصاد خسارت وارد می شود.

این فعال کسب و کار اینترنتی خاطرنشان کرد: کانال های بازاریابی کسب و کار ما اینستا، تلگرام، توییتر و جستجوی گوگل است. فقط جستجوی گوگل باقی مانده است که محدود است. این بدان معنی است که همه کانال ها از بین می روند. همچنین پیام رسانی مانند واتس اپ یک راه ارتباطی است که فیلتر شده و کسب و کارها عملاً زیرساخت ارتباطی ندارند.

حبیبی یادآور شد: قطع پیامک دسترسی به سایت ها و ورود کاربران را قطع می کند. این بدان معنی است که حتی اگر کاربر قبلاً وارد شده باشد یا از طریق جستجو به آن دسترسی داشته باشد، به دلیل قطع شدن پیامک نمی تواند درخواستی را ثبت کند. همه اینها برابر است با مرگ تجارت.

وی ادامه داد: برخی از درگاه های پرداخت اعلام کرده اند که 40 درصد تخفیف در پرداخت ها دارند.

حبیبی با بیان اینکه حداقل 10 میلیون نفر به طور مستقیم تحت تاثیر بنگاه های کوچک قرار گرفته اند، اظهار داشت: در این شرایط بسیاری از بنگاه های کوچک به دلیل نداشتن اجاره بها و دستمزد برای پرداخت، تعطیلی را انتخاب کرده اند. از سوی دیگر، با ادامه اختلال اینترنت در شرکت های بزرگتر، نیروهای مرتبط با فعالیت های دیجیتال در حال تعدیل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید