2. مصوبه غیرقانونی دولت نقض شد، حقوق بازنشستگان به اجبار افزایش یافت

2. مصوبه غیرقانونی دولت نقض شد، حقوق بازنشستگان به اجبار افزایش یافت

بر اساس مصوبه جدید احکام حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی صادر شده است و از این ماه حقوق مستمری بگیران با سایر سطوح حقوقی با 38 درصد افزایش و ماهانه 515 هزار تومان اضافه پرداخت می شود. . در عین حال پرونده حق مسکن کارگران بسته شده و احتمالا از مهرماه حق مسکن کارگران با 200 هزار تومان افزایش نسبت به سال قبل 650 هزار تومان خواهد شد. در این میان، طرح افزایش حقوق کارکنان دولت نیز در حال بررسی است و پس از تامین منابع، جزئیات آن مشخص خواهد شد.

حقوق بازنشستگان جدید رسید
احکام حقوقی مستمری بگیران تامین اجتماعی در سایر سطوح حقوقی بر اساس مصوبه شورای عالی کار اصلاح شده و هم اکنون در سایت سازمان تامین اجتماعی قابل دریافت است. این تغییرات از 30 شهریور مبنای پرداخت حقوق بازنشستگان و بیمه شدگان خواهد بود که بر این اساس دستمزد مستمری بگیران با سایر سطوح مزدی (کسانی که درآمد پایه آنها بالاتر از حداقل دستمزد است) 38 نفر افزایش می یابد. درصد به اضافه 515 هزار تومان در ماه از ابتدای سال جاری براساس مصوبه شورای عالی کار.
میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه حقوق شهریور ماه مستمری بگیران بر اساس مصوبات جدید پرداخت می شود، می گوید: منابع پرداخت حقوق بازنشستگان تامین و برنامه ریزی برای پرداخت معوقات 5 ماهه مستمری بگیران از سال جاری انجام شده است. افزایش مابه التفاوت مصوبه قبلی با مصوبه جدید و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام خواهد شد. بر این اساس مستمری بگیران و کارکنان تامین اجتماعی سایر سطوح حقوقی که طبق فرمول مصوب دولت (افزایش 10 درصدی به اضافه 650 هزار تومان تا 10 میلیون تومان) از فروردین تا مرداد ماه امسال حقوق دریافت کرده اند باید منتظر پرداخت حقوق باشند. بر اساس فرمول مصوب شورای عالی کار در ماه جاری (38 درصد افزایش به اضافه رقم ثابت 515000 تومان در ماه).

اصلاحیه حق مسکن مهر کارگر
هشتم تیرماه محمدباکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی در نامه ای رسمی به سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، مصوبه تعیین تکلیف مسکن کارگران را غیرقانونی دانست و خواستار اصلاح این مصوبه ظرف یک هفته شد. در این نامه آمده است که پس از انقضای مهلت یک هفته ای قانونی، قسمت مورد تجدیدنظر رأی لغو می شود و به گفته نمایندگان کارگری، پس از لغو این تصمیم، رئیس مجلس باید مصوبه اولیه را تصویب کند. شورای عالی کار در مورد اجرای ابلاغیه که البته هیچ یک از این دو سناریو اتفاق نیفتاد. یعنی نه دولت تصمیم خود را اعلام کرد و نه رئیس جمهور اجرای مصوبه اولیه را.
این در حالی است که چندی پیش معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه از احتمال تصویب افزایش حق مسکن کارگران در مهرماه خبر داد که می تواند نشانه ای از به نتیجه رسیدن قریب الوقوع این پرونده باشد. اما با توجه به اینکه از شهریور ماه گذشته است، به نظر نمی رسد افزایش حق مسکن کارگران باعث افزایش دستمزد کارگران در این ماه شود و در به احتمال زیاد از محل پرداخت این مبلغ پرداخت می شود. ماه اکتبر البته همانطور که در مورد مستمری بگیران تامین اجتماعی که مطالبات آنها از ابتدای سال محاسبه و پرداخت می شود، از نظر حق مسکن نیز از ابتدای سال جاری به کارگران 650 هزار تومان حق مسکن تعلق می گیرد. و هر مبلغی کمتر از آن مبلغی که به آنها پرداخت شده باشد به عنوان مطالبات تلقی شود.

دیدگاهتان را بنویسید