206 بهتره یا لندکروز؟

206 بهتره یا لندکروز؟

مناظره خودرویی دو نماینده مجلس در برنامه تلویزیونی تهران 20 با محوریت بازار خودرو جنجالی شد. کوچی در بخشی از این گفتگو خطاب به میرسلیم درباره وضعیت بازار خودرو در کشور گفت: شما عضوی از هیئت مدیره شرکت های خودروسازی بودید. 40 سال است که با این ادبیات حقوق مردم را در صنعت خودرو تضییع می کنیم. من مدافع نظام و مردم هستم. سیاست هایی که آقای میرسلیم می گوید نتیجه ای جز نارضایتی شدید مردم ندارد و ما در واقع مردم را علیه نظام هدایت می کنیم. میرسلیم در این مناظره گفت: علت صف بستن مردم برای خرید خودرو به دلیل قانونی است که در مجلس به تصویب رسید و 50 درصد ظرفیت خودروسازان در اختیار زنان خانه دار قرار گرفت.

جنجالی ترین قسمت بحث، سوال کیفیت 206 بود که کوچی رو به میرسلیم کرد و از او پرسید: اگر می توانستی یک لندکروز کارکرده یک میلیاردی بخری، آیا 206 را با یک میلیارد می خرید؟
میرسلیم نماینده مجلس پاسخ داد: لندکروز هیچ فرقی با 206 ندارد! بسیاری از مردم در کشور ما برای صرفه جویی در پول خود روی خودرو سرمایه گذاری می کنند، اما آقای رشیدی می گوید خودروهای خارجی جذاب تر هستند. برای واردات یک میلیون خودرو باید 7 میلیارد یورو هزینه کرد و با این پول می توان 3 کارخانه تولید کرد.
کوچی همچنین در پاسخ میرسلیم خاطرنشان کرد: 7 میلیارد برای طراحی صندوق عقب 206 می توان استفاده کرد، مردم باید ببینند طراحی صندوق عقب 206 چقدر هزینه داشته است. میرسلیم در ادامه بحث اظهار داشت: ما آن را نداریم. در تمام ارز واردات ضروری است. کوچی: هرکسی گفته یک سنت ارز باید برای واردات خودرو کنار گذاشته شود، شریک فساد جمهوری اسلامی است.

رو به کوچی می کنیم: دروغ می گویی

میرسلیم در پاسخ به سوال کوچی گفت: من در هیات مدیره خودروسازان نبودم و شما دروغ می گویید، اگر شما نمایندگان عزیز دستور استخدام فلان را ندهید، خودروساز نمی شود. به اجبار همه را استخدام کرد کوچی همچنین خاطرنشان کرد: شما در شرکت طراحی موتور ایران خودرو هستید کوچی با قاطعیت ادامه داد: من از تولید داخلی حمایت می کنم همین موشک هایی که ما می سازیم چرا کسی نمی آید در مورد آنها بد بگوید ما می سازیم. همه قطعات تولیدی پهپادهایی که به کشورهای دیگر می فروشند؟ آلودگی هوا سالانه بین 8 تا 11 میلیارد دلار برای کشور ما هزینه دارد که 80 درصد آلودگی هوا از خودروها است. پس انداز ارزی هر سال

مشکل اصلی واردات تامین ارز است

امیر حسن کاکایی; یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت به این بحث معتقد است؛ در این مناظره شاهد سخنان پوپولیستی بوده ایم و به نظر می رسد برخی از سخنان به درستی تکمیل نشده است. کاکایی در خصوص واردات خودروهای فرسوده و اینکه آیا واقعاً تفاوتی بین لندکروز دست دوم و 206 وجود دارد، به اعتماد گفت: البته تفاوت وجود دارد و می توانید در ایران هم لندکروز وارد کرده و سوار شوید. اما موضوع اصلی تامین ارز است و ابتدا باید هدف از این موضوع مشخص شود، ضمن اینکه هر کشوری مبانی توسعه خود را دارد و ما باید هدف خود را روشن کنیم و اگر قرار است بخشی از سیاست های کشور را در پیش بگیریم. بدون حسابداری و کتاب نمی توانیم کشور را اداره کنیم.

به جای لندکروز، حمل و نقل عمومی را در نظر بگیرید

کاکایی گفت: با فرض وجود منابع مالی برای واردات لندکروز امروز این سوال مطرح می شود که چرا اتوبوس وارد نمی شود و کدام یک برای حمل مردم اجباری تر است؟ این ممنوعیت های واردات خودرو فقط برای حمایت از تولید داخلی نیست، به این دلیل است که ارزی برای اداره کشور وجود ندارد، اگر ارز وجود دارد، ابتدا مترو و حمل و نقل عمومی باید توسعه یابد، اتوبوس ها و کامیون ها باید به روز شوند. وی افزود: اگر درهای کشور را به طور کامل باز کنیم و همه بتوانند لندکروز وارد کنند و فقط 10 هزار خودرو وارد نشود، قیمت دلار به آسمان می‌رود و نتیجه این می‌شود که حتی نان و مرغ هم وارد شود. ده برابر گران شود

نرخ دلار 4 است

این فعال حوزه خودرو با طرح این سوال که با ارز 28 هزار و 500 تومانی چه کالایی ارزانتر از تولید داخل است، افزود: تولید گندم در داخل ارزانتر است یا گندم وارداتی؟ همچنین پتروشیمی ها قدرت رقابت را نخواهند داشت یا اگر زرماکارون که صادرکننده نمونه است مواد اولیه خود را با دلار واقعی محاسبه کند باز هم می تواند صادرکننده نمونه باشد؟
عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: امروز هم دلار در بازار ارز محدود شده است زیرا پتروشیمی ها دلار خود را در بازار ارز 42 هزار تومانی نمی فروشند و می گویند دلار. نرخ دلار 52000 تومان است و به همین دلیل دلار در بازار کاهش یافته است در حالی که نرخ دلار در ایران امروز 4 رقمی است. یک رقم 28500 تومان، یک رقم 42000 تومان و یک رقم 52000 تومان و یک رقم دیگر که بر اساس نرخ سکه طلا محاسبه می شود و بالاتر از این سه نرخ است. حال تصور کنید شرکت های پتروشیمی دلارهای خود را خارج از سیستم بانکی بفروشند، آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ سمت خود را بچرخانید؟

کشور تحریم شده هزینه های لجستیکی را افزایش داده است

وی افزود: دلار خارجی دو دسته است؛ یک دسته دلار مربوط به صادرات رسمی است و دسته دیگر دلار مربوط به ثروتمندان خارج از کشور است و برخی معتقدند دلار آن افراد باید وارد کشور شود. کاکایی درباره کمبود قطعات خودرو نیز گفت: سوالی که پیش می آید این است که آیا فردی جلوی فروشندگان را در قسمت لوازم یدکی گرفته است؟ چرا قیمت لوازم یدکی در ایران چندین برابر قیمت های بین المللی است و چرا برخی از قطعات خودرو اصلا موجود نیست؟ البته هیچ تاجری دل ما نیست و هر تاجری که بخواهد بیاورد برای سود بیشتر است. این فعال حوزه خودرو خاطرنشان کرد: هیچکس مخالف واردات نیست، اما به هر دلیلی امروز ایران در تحریم است و ساختارهای کشور به گونه ای شده است که نقل و انتقالات مالی به راحتی انجام نمی شود و برای فعالیت صنعتی در کشور باید هزینه کرد. هزینه لجستیک کامل تحریم ها ربطی به صنعت خودرو ندارد.

مقایسه پراید با لندکروز و بنز در تصادفات اصلا منطقی نیست

وی درباره کیفیت خودروها و فروش کم خودروسازان نیز گفت: اینکه کیفیت برخی خودروها افت کرده است قابل قبول است اما نباید این موضوع را تعمیم داد، امروز کیفیت خودروها توسط سازمان های متعددی مورد ارزیابی قرار می گیرد و از سال 1389 به بعد کیفیت ایمنی نیز تغییر کرد و استانداردهای خودرو ارتقا یافت و تلاش شد تا آنها به روز شوند و یورو 4 به یورو 5 تغییر کرد و این ادعاهای کیفی باید ثابت شود و اگر خودرویی اعلام شد در تصادف له شده است باید سرعت ماشین رو میبینید این تصادف چند نفر بودند و مطمئنا منطقی نیست که پراید را با لندکروز و بنز در تصادفات مقایسه کنید.

کاکایی گفت: طبیعی است که اگر مواد پلیمری و روکش خودرو را از شرکت BASF آلمان خریداری کنند، کیفیت بالاتری نسبت به موادی که از یک شرکت درجه دو چینی خریداری می کنند، بوده و عمر مفید داشبورد نیز متفاوت خواهد بود. اگرچه از نظر کیفیت در هر دو استاندارد مورد توجه قرار گرفته است و اگر تاکنون اتفاقی افتاده است در چارچوب قوانین و شرایط جاری کشور بوده است.

مشکل از سیاست هاست نه صنعت کشور

و ادامه داد: نمی گویم وضعیت خودروسازی خوب است، اما این صنعت را باید در بسته کلی اقتصاد و صنعت کشور در نظر گرفت که در رأس آن قانونگذاران به جای پاسخگویی قرار دارند. از مردم خود خواسته اند! زیرا همه این مشکلات نشان می دهد که مشکل از سیاست هاست نه صنعت کشور.
این فعال صنعت خودرو درباره ظرفیت تولید خودرو نیز گفت: در مقطعی که کشور به دنیا وصل شد، تولید خودرو با مجموعه CKD به یک هزار و 650 هزار دستگاه رسید، اما در همان زمان از کره جنوبی فولاد وارد می کردیم و کیفیت هم داشتیم. بیشتر بود و قیمت تمام شده خودرو کمتر بود و امروز ظرفیت تولید بین 1 میلیون و 400 هزار دستگاه تا 1 میلیون و 600 دستگاه رسید و وزیر قبلی سمات میزان تولید را یک میلیون و 700 هزار دستگاه و بار اضافی اعلام کرد. در صنعت.او ماشین را رها کرد.

آیا با سود میلیاردی شرکت های فولادی کارخانه ای ایجاد می شود؟

وی افزود: اعلام شده است که تا 2 میلیون خودرو می توان تولید کرد، باید گفت که بله، به شرط سرمایه گذاری مناسب در این صنعت و نیاز به سرمایه چند میلیون دلاری دارد، بله، قابل تولید است و باید بپرسم. این مبلغ از کجا تامین خواهد شد فراهم می کنند؟ کاکایی تصریح کرد: یکی از گلوگاه های صنعت خودرو ورق فولاد است و نیاز به بررسی دارد. فولاد مبارکه و سایر تولیدکنندگان فولاد در 4 سال گذشته میلیاردها تومان سود کرده اند. چند کارخانه فولاد تاسیس شد؟ یا قرار بود چند پروژه پتروشیمی اجرا شود اما نشد؟ علاوه بر این در سال گذشته که نرخ تولید از یک میلیون دستگاه به یک میلیون و 200 میلیون دستگاه افزایش یافت، بیشتر آن با استهلاک جبران شد. وی همچنین درباره کمبود برق در صنعت گفت: چرا ایران امروز نمی تواند برق بیشتری تولید کند؟ با توجه به اینکه سرمایه گذاری در این بخش وجود ندارد و سیاستمداران به جای اینکه درباره این موضوع صحبت کنند، فقط از خواسته های خود صحبت می کنند، عمده آلودگی در فصل زمستان در تهران به دلیل تردد خودرو نیست، بلکه به دلیل سوخت است. سوخته در نیروگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید