2300 زندانی مهریه در کشور وجود دارد


ساعت: 11:02
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919146

رئیس ستاد دیه کیشور گفت: در حال حاضر نزدیک به 2300 زندانی بدهکار مهریه داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ستاد دیه کیشور، سید اسدالله جولایی با اعلام تعداد زندانیان جرائم غیرعمد در کشور، گفت: علیرغم ترویج شعار «مدیون مالی جزو مجرمان نیست» و «به بدهکاران غیر مشاع باید خدمت رسانی شود». با اهرم فشاری متفاوت از حبس.» اما در حال حاضر 12 هزار و 8 زندانی جرائم غیرعمد در زندان های کشور دوران حبس خود را می گذرانند که از این تعداد، جالب است که نزدیک به 2300 نفر بدهکار هستند. به دلیل ناتوانی آنها در پرداخت مهریه و گذراندن روزهایی که شما در زندان هستید شبانه. تحویل می دهد

وی ادامه داد: علیرغم رفع خلأهای قانونی در رابطه با مجازات بدهکاران غیر کیفری و علیرغم برجسته شدن ماده 3 قانون نحوه اجرای احکام اموال مصوب 1393 که حبس بدهکار مالی را مشمول مجازات حبس محکوم می کند. احراز موارد «امتناع محکوم علیه از پرداخت بدون دلیل موجه» اما با این شرایط ناشی از احکام صادره از سوی جوانان این دیار است که مشکلات مالی آنها به دلایلی از جمله عدم کار پایدار و سطح زندگی خانواده و به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان به سر می برند.

وی یادآور شد: در مواردی بله، ممکن است محکومیت به پرداخت مهریه «یک بار» نباشد و مدیون نسبت به سایر جرایم یا جرایم غیر از زوجه مسئول باشد. با توجه به شرایط موجود، وضعیت خوب است. بر اساس آمار، تقریبا نیمی از جمعیت 2300 نفری زندانیان مهریه از جمله افرادی هستند که تنها به منظور طرح همین ادعای قانونی در داخل حصار سرد زندان گیر افتاده اند.

وی با اشاره به اینکه «بدهکاران مهریه به دلیل عدم امکان تهیه سکه های نجومی دستگیر نشدند»، گفت: اگر روزی در صفحات برخی از مجلات از ناتوانی فردی در انفاق غیر معقول از جمله ارائه یک کیلوگرم بال مطالبی خواندیم. برای مگس یا عدم توانایی پرداخت سکه به اندازه سن تولد عروس مربوط به سال میلادی است یا در مقطعی از تاریخ خانواده های زیادی را دیده و شنیده ام که می گویند «جهیزیه خاله و پسرعموها». همه هزار سکه است و ما از این سنت جدا نیستیم» و بس. قد و همین مقدار در قراردادها ذکر شده بود، اما امروز با اطلاع رسانه ها که سطح آگاهی عمومی ارتقا یافته است اندک و مهریه و تعداد سکه ها با ملاحظات و محاسبات بیشتری مشخص می شود، با وجود این حساسیت ها، جوانان و به عبارتی نیروی انسانی ارزشمند جامعه به دنبال رسم کج و معوج می گردند، روانه زندان می شوند. افرادی که در این پرونده سابقه کیفری ندارند و در شیرین ترین لحظات زندگی خود به سادگی سندی را امضا می کنند، یک سال یا بیشتر بعد از زندان خارج می شوند و تلخ ترین روزهای زندگی خود را تجربه می کنند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کیشور افزود: با قیمت 18 میلیون و 800 هزار تومان سکه بهار آزادی این روزها مردم نمی توانند مهریه 313، 110 یا حتی 72 سکه طلا تهیه کنند به دلیل عدم توانایی در پرداخت دو یا سه سکه. در منجلاب جهل رخ داده و با وجود تلاش های فراوان برای حل مشکل، برچسب زندان بر پیشانی آنها چسبیده و ناخواسته اسیر میله های سرد زندان می شوند.

وی با اشاره به اینکه اکثریت زندانیان مهریه به دلیل نداشتن درآمد ثابت گاها با مشکلات زیادی در ارائه درخواست معوقه مواجه می شوند، گفت: این روزها مراجعه به دادگاه های خانواده و یا بررسی پرونده های ناشی از تعهدات مهریه در نمایندگان ستاد دیه. ، نشان می دهد که سکه بهار آزادی همیشه نویدبخش شادی و آزادی برای همه اقشار جامعه نبوده و این توانایی را دارد که مردان زیادی را با درآمد کم و کم توجهی به زندان بیاندازد.

وی با اشاره به استان هایی که بیشترین تعداد زندانیان مهریه را دریافت می کنند، گفت: در حال حاضر 1000 زندانی جرائم غیرعمد در زندان های استان فارس محبوس هستند که یک پنجم این افراد ناخواسته نیستند و به گفته یکی. اتفاق اما بسیاری از بدهکاران که با کمال عقل و اراده خود و بی توجهی به انبوه اخبار و آماری که از زندانی شدن بسیاری از مردان به دلیل این کابین های بی مزد منتشر شده است، مهریه های سنگینی را پذیرفتند و همچنان نتوانستند حتی یک دهم و گاه یک صدم صدقه طلای خود را انجام دهد. البرز، کرمان و کرمانشاه در رتبه های بعدی این فهرست قرار دارند و جالب اینکه هر کدام با 140 زندانی مهریه جزو استان های پرتردد برای دریافت زندانیان مهریه هستند.

وی گفت: در کنار زوج های متاهل، والدین عزیز نیز باید بدانند که دوران «جهیزیه کی داد و کی گرفت» گذشته است و این روزها با مراجعه به بسیاری از افرادی که در پرداخت مهریه تاخیر دارند، متوجه می شویم که مهریه. نه تنها مطالبه می شود، بلکه به طور کامل پرداخت می شود، آن را نیز پس می گیرند. به منظور جلوگیری از تشکیل و تشکیل پرونده های بیشتر، طبق اساسنامه و تاکید تدوین کنندگان بخشنامه های ارسالی، ما در ستاد کشوری از پرداخت مهریه به جوانانی که عواقب برخی تعهدات مالی را به راحتی می پذیرند، ممنوع هستیم. و بدون در نظر گرفتن اندازه جیب آنها، حتی اگر این باشد اجازه دهید مقداری کمک هزینه بگیریم! بر این اساس، در رسیدگی به این پرونده های مالی، تلاش ما همواره بر این اصل استوار است که پرونده مهریه ابتدا با اعطای معاضدت حقوقی و به طور مشخص با ثبت تقاضای تقسیط یا تعدیل اقساط به نتیجه برسد و در مراحل بعدی که پس از تحقیقات کافی و اخذ مراجع ثبتی دقیق به میزان مناسب و با توجه به توان مالی و شرایط معیشتی بدهکار، سقف کوتاهی وام برای این محکومان در نظر گرفته شود. بیشتر نه!

جولایی با اشاره به تلاش برای کاهش تعداد زندانیان بدهکار مهریه گفت: طرح هایی مانند بیمه مهریه و کرایه های متغیر متناسب با تعداد سکه های ثبت شده در غرفه از جمله موضوعاتی است که این روزها در رسانه ها مطرح می شود اما یک واقعیت. مهم این است که «تعیین میزان مهریه در فقه امامیه منوط به رضایت طرفین است» و اگرچه رعایت نظم عمومی و نص نصوص شرعی در عقود خصوصی گنجانده شده است، اما در صورت عدم وجود هر یک از این موارد. تهدید، نه مرجع قانونی قادر به نوشتن مهریه برای مداخله نخواهد بود. بر این اساس، علاوه بر محدودیت قراردادها، شایسته است وکلای ملت در مجلس یا سایر ضابطان ذیربط، با توجه به مصلحت زنان در جامعه و با توجه به رفاه عموم، معیار دیگری را برای اعمال مجازات تعیین کنند. مربوط به صدقه بدون پرداخت است، بنابراین در شرایطی که زندانی شدن یک شهروند، چه از نظر مالی و چه از نظر معنوی هزینه هنگفتی برای نظام داشته باشد، حداقل ما دیگر نباید زندانی باشیم. چون نمی تواند مهریه را بپردازد.

رئیس هیات مدیره ستاد دیه کشور برای حل مشکل زندانیان مهریه، علاوه بر اصلاح بندها بر اساس شرایط موجود، مقوله فرهنگی را مطرح کرد و افزود: سنت مهریه خوب در همه کشورهای اسلامی است. به عنوان عشق و دلبستگی مرد به همراه خود در زندگی تعبیر و تفسیر می شود. معیاری برای لاف زدن در مورد هیچ و اهرم فشار برای تضمین شادی انتزاعی.

البته از ابتدای گسترش این فرهنگ اصیل تا به امروز بر اساس مستندات تاریخی زندانی برای مهریه نداشته ایم، از طرفی تعیین خارجی تعهدات پرداخت نشده و فرض اساسی تعهد وجود نداشته است. بر اساس سطح تورم و فشارهای اقتصادی ملی و جهانی بوده و هرگز محقق نمی شود، حجیت شرعی ندارد. تعیین مهریه های معقول را شاید بتوان به معنای مهریه های الزام آور 110 سکه صدق دانست که ده ها سال پیش توسط خود قانونگذار تصویب شده است. این شاید بزرگ ترین ظلم اهل بیت علیهم السلام باشد که عده ای از مردم و خانواده ها برای رسیدن به اهداف شخصی خود خرج نام و آبروی ائمه معصومین می کنند. اگر قصدمان این است که یک عدد فرخنده برای شروع زندگی روشن تعیین کنیم، اگر آرزوی قلبی ما این است که به نام اولیای الهی برکت داشته باشیم، چرا از ابجد نامه های امام سجاد علیه السلام که عدد است استفاده نکنیم. 68، در تعیین صداقت فرزندانمان. به خاطر برکت نام جوادالائمه، زوج های جوان و بعضاً متاهل، نام حضرت جواد علیه السلام را که 14 سکه است، مهریه خود نمی سازند! چرا خواهران و دختران ما به دستور رهبر امت اسلامی حضرت هادی علیه السلام 20 سکه را به عنوان کابین خود انتخاب نمی کنند؟ چرا سکه های طلای ما با عدد 59 در مورد امام زمان و به نام زیبای مهدی (عج) موافق نیست؟! نام و ذات مقدس حضرت ولی عصر (عج) را رها کردیم و با 313 یاران در حرکت آن حضرت آشنا شدیم!

دیدگاهتان را بنویسید