231 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده در شش ماهه نخست سال


ساعت: 15:19
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906827

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در شش ماهه نخست امسال 51 درصد از کل تکلیف بودجه سازمان محقق و 231 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس سازمان بازرسی کل کشور و هیئت همراه از دستاوردهای این سازمان به ویژه در حوزه اطلاعات و سازمان الکترونیک بازدید کردند و پس از این مراسم جلسه ای با حضور مدیران دو دستگاه برگزار شد. در مقر سازمان امور مالیاتی کشور.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدای این جلسه خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور دستگاهی است که بر تمامی دستگاه های اجرایی از نظر اجرای قانون نظارت می کند و به منظور ایجاد تغییراتی در نظام مالیاتی، نیازمند همکاری همه جانبه این نهاد ناظر در زمینه اعمال قوانین مصوب ما مودیان هستیم.

منظور خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین سیاست های نظام مالیاتی این است که تا پایان دولت سیزدهم مالیات به مهم ترین منبع تامین مالی دولت تبدیل شود و در آینده نزدیک کل بودجه جاری را از محل مالیات تامین کنیم. .

وی افزود: در شش ماهه امسال 51 درصد از کل تعهدات بودجه ای سازمان انجام و 231 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به روند رو به رشد درآمدهای مالیاتی در چارچوب قانون گفت: در حالی که میانگین وصول ماهانه در سال 1398 حدود 15 هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم در سال 1400 و 1401 به ترتیب به 25 هزار میلیارد تومان و 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سال جاری با شناسایی مودیان درآمد مالیاتی افزایش یافته است، گفت: این امر به دلیل موفقیت سازمان در اجرای برنامه های مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید و همچنین دسترسی به سیستم های اطلاعاتی و تمرکز داده ها در این سازمان منجر به نظارت بیشتر بر اقتصاد کشور شد.

وی از ایجاد اداره حسابرسی ویژه برای تقویت رسیدگی به پرونده های مالیاتی خبر داد و گفت: 200 پرونده مهم که 80 درصد مالیات اظهاری شرکت ها را شامل می شود به صورت ویژه در این اداره کل رسیدگی می شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور مبارزه با فرار مالیاتی را یکی از برنامه های اصلی این سازمان عنوان کرد و گفت: ساماندهی دستگاه های کارتخوان و درگاه های پرداخت الکترونیکی در سال گذشته و با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سیستم مالیات دهندگان که گام اصلی در هوشمندسازی سیستم مالیاتی است.

وی همچنین بیان کرد: برای کاهش ارتباط مودی با بازرس مالیاتی بیش از 50 نقطه تماس شناسایی کرده ایم و قصد داریم با تقویت زیرساخت های فناوری و تکمیل سامانه های مالیاتی این تماس ها را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به عنوان گروه اول مشمولان قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مکلف به اعمال این قانون هستند، گفت: وی گفت: بسترها و زیرساخت های لازم برای اجرای این قانون کلیه مودیان مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی به تدریج طی یک سال و نیم و در شش مرحله هستند.

منظور در ادامه سخنان خود به برخی مسائل و مشکلات نظام مالیاتی در ارتباط با سایر نهادها اشاره کرد و گفت: عدم همکاری برخی نهادهای اجرایی در اجرای مکرر ماده 169 قانون مالیات های مستقیم و ارسال اطلاعات درآمد افراد حقیقی و حقوقی و عدم همکاری برخی نهادها در اجرای برخی از مواد قانون مالیات بر ارزش افزوده دائمی و همچنین مشکلات مربوط به عدم تعیین تراکنش های مبتنی بر ارز دیجیتال. در کشور از مهمترین این مشکلات است.

تمدید انتصاب کارشناسی در هیأت های حل اختلاف

وی همچنین به طولانی شدن انتصابات کارشناسی در کمیسیون های حل اختلاف به عنوان یکی از مشکلات وصول درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 520 پرونده عمده مالیاتی به دلیل تعلیق کارشناسی معوق است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین به اختلاف نظر در خصوص مالیات بر نرخ ارز بانک ها، عدم همکاری برخی بانک ها برای ایجاد وب سرویس برای کسب اطلاعات مشتریان و تراکنش های خرد و همچنین عدم تداوم این موضوع اشاره می کند. حضور قضات در کمیسیون های حل و فصل اختلافات و مشکلات حوزه منافع، استخدام قضات بازنشسته نیز مانند سایر مشکلات مالیاتی، مطرح کرد که ورود سازمان بازرسی به کشور در این امور می تواند به رفع این مشکلات کمک کند. .

لازم به ذکر است رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه اقتصاد تک محصولی و اقتصاد متکی به نفت را از اساس بی ثبات و ناپایدار دانست و گفت: بهترین منبع تامین مالی کشور مالیات و است. اگر ما موفق شویم مالیات را منبع اصلی درآمد برای تحول کشور قرار دهیم، بسیاری از مسائل و مشکلات به ویژه در رابطه با ثبات و امنیت اقتصادی، رانت خواری، تبعیض و اختلاف طبقاتی حل خواهد شد.

ذبیح الله هدیان با اشاره به موفقیت ها و دستاوردهای خوب در یک سال اخیر که شروع خوبی برای تحول نظام مالیاتی کشور تلقی می شود، خاطرنشان کرد: موسساتی که وظایفشان به امور مالی مربوط می شود بیشتر در معرض آسیب هستند و معمولا احتمال آسیب بیشتر در این دستگاه ها وجود دارد. البته موثرترین راه برای کاهش فساد، هوشمندسازی سیستم مالیاتی و حرکت به سمت داده های اولیه است.

وی با تاکید بر لزوم اجرای هر چه سریعتر قانون پایانه های تجاری و نظام مالیاتی در کشور، گفت: باید از ضمانت اجرایی این قانون برای ایجاد شفافیت در اقتصاد و اطلاع رسانی درآمدهای واقعی و اطلاعات دقیق مرتبط با آن استفاده کنیم. دارایی و ثروت در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور است

خدائیان تصریح کرد: امروز با دنیای جدیدی روبرو هستیم که در سیطره کسب و کارهای مجازی و ارزهای دیجیتال است. طبیعتا با اقتصاد غیرشفاف مواجه هستیم و به همین دلیل نظام مالیاتی باید به سمت مدیریت هوشمندانه و سیستماتیک مبتنی بر ریسک و حسابرسی حرکت کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین به برخی پدیده های مذموم اقتصادی از جمله ایجاد حساب های بانکی استیجاری، سوء استفاده از کارت های بازرگانی و ایجاد شرکت های پوسته اشاره کرد و گفت: با هوشمندسازی نظام مالیاتی، بخش مهمی از آن است. از این مصادیق جرایم مالیاتی کاهش خواهد یافت.»

لزوم کاهش زمان رویه های مالیاتی

خدائیان در ادامه به ضرورت کاهش زمان تشریفات مالیاتی و مراحل متعدد آن اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد و حتی به این نقطه برسیم که اگر فردی در هیأت های حل اختلاف پرونده تشکیل می دهد، صرفا به تعویق انداختن پرداخت مالیات، او تضمین خواهد شد. باید اقدامات اجرایی سختگیرانه برای مقابله با آن وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید