234 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن به بانک ها هدایت شد


ساعت: 16:02
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900449

امید قالیباف سخنگوی صمت گفت: 234 هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت توسط بانک ها در سال 1401 به سمت صنعت و معدن هدایت شد و همچنین استفاده از ابزارهای تامین مالی زنجیره ای مانند سفته و سفته الکترونیک در کالا. مبادلات مبادله ای تا پایان 100 هزار میلیارد تومان امسال هدف گذاری شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امید کلیباف سخنگوی صمت گفت: بر اساس این تفاهم نامه پرداخت 933 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و 234 هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت صنعت و معدن توسط بانک ها در سال 1401 هدایت شد و همچنین استفاده از ابزارهای تامین مالی زنجیره ای مانند برات و سفته. معاملات الکترونیکی در بورس کالا تا پایان سال جاری 100 هزار میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی صمت با اشاره به تفاهم نامه روش های تامین مالی گفت: یکی از ویژگی های این تفاهم نامه محدود به تامین مالی از سیستم بانکی نیست، بلکه روش های تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه است. در این راستا با توجه به تکلیف ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باید 20 درصد از کل تسهیلات اعتباری بانک ها اعم از سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت در قالب تامین مالی زنجیره ای در سال 1401 اعلام شود.

کلیباف گفت: در سال 1401 باید 185 هزار میلیارد تومان تسهیلات به روش تامین مالی زنجیره ای توزیع شود، همچنین در روش تامین مالی زنجیره تسهیلات به جای تامین نیاز هر حلقه زنجیره به صورت مستقل (تسهیلات ابتدایی زنجیر) به صورت پیوندهای پلکانی یا سایر فرم های مورد نظر ارائه شده است، این کاغذها از زنجیره اول تا حلقه های بعدی استفاده می شوند.

وی افزود: به این ترتیب بازده هر ریال در روش تامین مالی زنجیره ای 3 برابر روش سنتی خواهد بود و در 5 ماهه نخست امسال 409 واحد تسهیلات بانکی به بخش صنعت و صنعت اختصاص یافته است. سهم صنعت و معدن از کل ظرفیت ها در 5 ماهه امسال 30 درصد است.

سخنگوی صامت گفت: به طور کلی اجرای تامین مالی به روش زنجیره ای از ابتدای ماه تا پایان هفته جاری به 30 تلاش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید