3 دستورکار محوری سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

«همانطور که خود رئیس جمهور کشورمان گفت، ایران 10 میلیارد دلار در زمینه مبادلات تجاری با پاکستان هدف گذاری کرده است. این مشکل مورد استقبال طرف پاکستانی است و تحقق آن مستلزم برنامه ریزی و تقویت همکاری و هماهنگی با پاکستان است.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج


، ابراهیم رئیسی رئيس جمهور کشورمان روز دوشنبه 12 اردیبهشت 1403 در سفری رسمی عازم پاکستان شد، رئیسی به سریلانکا سفر می کند اما ناظران و تحلیلگران حوزه روابط بین الملل سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان را بسیار مهم و راهبردی می دانند.

ایران و پاکستان به‌عنوان دو قدرت مهم در جنوب و غرب آسیا، زمینه‌های متفاوتی برای توسعه روابط دارند و البته نزدیکی جغرافیایی آن‌ها به یکدیگر نیز همکاری دو کشور برای رفع چالش‌های مشترک و در عین حال ایجاد شکوفایی و رفاه است. رفاه و ثبات را برای هر دو ملت ضروری کنند.

از این رو به نظر می رسد رئیس جمهور کشورمان در سفر به پاکستان 3 دستور کار مهم و محوری را در سر دارد.

اولینهمانطور که رئیس جمهور کشورمان گفت، ایران 10 میلیارد دلار تجارت با پاکستان را هدف گذاری کرده است. موضوعی که مورد استقبال طرف پاکستانی است و تحقق آن نیازمند برنامه ریزی و تقویت همکاری و هماهنگی با پاکستان است. از این رو انتظار می رود بخش قابل توجهی از رایزنی های رئیس جمهور کشورمان با هیئت همراه در پاکستان در راستای تقویت و توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران و اسلام آباد باشد.

دومین ایران چه در سال‌های اخیر و چه در ماه‌های اخیر با چالش و معضل تروریسم در نزدیکی مرزهای شرقی خود به‌ویژه مرز مشترک با پاکستان مواجه بوده است. موضوعی که سال هاست برای ایران به چالش بزرگی تبدیل شده و البته مقامات کشورمان در سطوح مختلف طی رایزنی های متعدد با مقامات پاکستانی درخواست جدیت بیشتر پاکستان در برخورد با گروه ها و جریانات تروریستی را داشته اند. از خاک پاکستان علیه کشور ما دست به اقدامات تروریستی می زنند.

به ویژه فعالیت های تروریستی گروهک جیش ظلم باعث ایجاد ناامنی در استان سیستان و بلوچستان شده است و باید با رایزنی های امنیتی بین دو کشور به این موضوع رسیدگی جدی شود. بنابراین بخشی از رایزنی های رئیس جمهور کشورمان در پاکستان به احتمال زیاد به این حوزه خواهد بود. اهمیت این موضوع زمانی آشکارتر می شود که متوجه شویم گروه تروریستی جیش الظلوم نیز بر توقف پیشرفت سواحل مکران و پروژه های اقتصادی در این منطقه تمرکز کرده است.

و در نهایت سوم به نظر می رسد اقدامات تنبیهی اخیر کشورمان علیه رژیم اشغالگر قدس در قالب عملیات وعده صادق و همزمان حوادث اخیر مربوط به جنگ غزه و سایر حوادث منطقه نیز از محورهای رایزنی باشد. رئیس جمهور کشورمان در پاکستان با مقامات آن کشور مسائل و موضوعاتی که مستلزم رایزنی و همکاری عمیق و نزدیک ایران و پاکستان به عنوان دو قطب مهم و قابل توجه قدرت در جهان اسلام است.



آیا این خبر مفید بود؟




سئوی ایران