4000 قطع آب در باغ ویلای مشهد / بلع غیرمجاز آب در باغ ویلایی

4000 قطع آب در باغ ویلای مشهد / بلع غیرمجاز آب در باغ ویلایی

روز جدید یکی از معضلات آبی مشهد باغ ویلاهایی است که گاه ردیف های چند ده کیلومتری دارند و این روند یکی از جدی ترین مشکلات آبی مشهد است. بیش از 10000 خرابکاری غیرقانونی در سال گذشته دستور داده شد که بیشتر آنها در باگویل بودند. باورش سخت است، اما او صد متر حفاری می کند و در زیرزمین منشعب می شود. سال گذشته 4000 شعبه در باگویل قطع کردیم.

محمد باقرزاده – بحران آب اکنون یکی از رایج ترین اصطلاحات در ایران است و به نظر می رسد هر سال این بحران جدی تر می شود. کلان شهر مشهد هم اکنون در آستانه رگولاتوری قرار گرفته است و یکی از دلایل این وضعیت باغ ویلاهایی است که به صورت غیرقانونی از شبکه آبرسانی منشعب شده اند.

مدیرعامل آبفای مشهد در گفت و گو با آفتاب نیوز از قطع 4 هزار انشعاب آب باغ و ویلا در یک سال خبر داد. حسین اسماعیلیان توضیح داد: یکی از معضلات آب مشهد باغ ویلاهایی است که گاهی خطوط چند ده کیلومتری دارند و این روند یکی از جدی ترین مشکلات آبی مشهد است. بیش از 10000 خرابکاری غیرقانونی در سال گذشته دستور داده شد که بیشتر آنها در باگویل بودند. باورش سخت است، اما او صد متر حفاری می کند و در زیرزمین منشعب می شود. سال گذشته 4000 شاخه در باگویل قطع کردیم.» اهمیت این اقدام زمانی آشکارتر می شود که بدانیم هر باغ ویلا شش و نیم برابر بیشتر از یک خانه معمولی آب مصرف می کند.

اما شرایط عمومی آب در پایتخت مذهبی و زیارتی ایران چگونه است و مشکل آب در این کلانشهر چقدر جدی است؟ اسماعیلیان نیز در این خصوص گفت: مشهد حدود یک میلیون و نیم حاشیه نشین دارد و سالانه بیش از 10 میلیون نفر برای عبادت می آیند. در روزهای خاصی مصرف آب در شهر به دلیل عبادت در روزهای خاص دو برابر می شود. 50 درصد آب مشهد از چاه و 50 درصد مابقی از چهار سد تأمین می شود. سد دوستی به تنهایی ۴۰ درصد آب مشهد را تامین می کند.

سد دوستی بر روی رودخانه هریرود قرار دارد و در یک قرارداد قدیمی باید آب آن به طور مساوی بین ایران و ترکمنستان تقسیم شود. آب پشت این سد پس از طی حدود 170 کیلومتر به مشهد می رسد. در حالی که برخی منابع خبری مدعی هستند ترکمن‌ها چندان پایبند به توافقات صورت گرفته با ایران برای برداشت منابع از این سد نیستند، مدیرعامل آبفای مشهد خبر جدیدی دارد: «آنچه توافق شده، مورد احترام کامل دو کشور است. . در حال حاضر حدود 20 درصد از منابع آب شرب مشهد از سد دوستی در 170 کیلومتری این کلانشهر تامین می شود که دارای مخزن ذخیره بیش از 1.2 میلیارد مترمکعب است و منابعی برابر بین ترکمنستان و ایران برای هزینه های “سرعت و کشاورزی” دارد. تقسیم شده اند.”

وی گفت: ایران و ترکمنستان برای مدیریت بهتر برداشت آب شرب از سد دوستی توافق کرده‌اند. این سد برای مصارف کشاورزی استفاده نخواهد شد.

به گفته اسماعیلیان، این توافق در بهمن ماه سال گذشته پس از وزیر و معاونان وزارت نیرو صورت گرفت که در خرداد ماه امسال به پایان می رسد. مقامات منطقه در حال پیگیری توافق جدید با ترکمنستان پس از ماه ژوئن هستند، زیرا قرارداد منقضی می شود.

استانداردسازی آب در یک پله مشهدی ها

آخرین آمار و اطلاعات رسمی نشان می دهد که جیره بندی آب در کلانشهر مشهد به اوج امسال نزدیک شده است، اما چرا مشهد تا این حد به جیره بندی آب نزدیک شده است؟ مدیرکل آب و فاضلاب مشهد در جمع خبرنگاران گفت: میانگین بارندگی در خراسان نسبت به کشور کمتر است زیرا آب و هوای خشک است. امسال وضعیت خیلی بهتر از گذشته نیست و 21 درصد کاهش در استان داریم. ضمن اینکه امسال حدود 35 درصد کاهش آب های سطحی داریم که ترسناک است. پروژه هایی وجود دارد که اگر آب های سطحی و زمین سد برداشته شود باید اجرا شود و امیدوارم شرایطی فراهم شود که مجبور به جیره بندی نباشیم. «مشهد به پیک ۱۳ هزار متر مکعب در ثانیه نیاز دارد. ظرفیت فعلی ما حدود ده و نیم هزار متر مکعب است. وی ادامه داد: پیش بینی می شود حدود 1500 مترمکعب از چاه ها تحویل شود و این کمبود با سایر طرح های جاری جبران شود.

آیا آب چاه های دولتی به دست مردم می رسد؟

مدیرعامل آبفای مشهد در بازدید از پروژه های آبرسانی به خبرنگاران گفت: چهار پروژه مهم تامین آب آشامیدنی پایدار در مشهد شناسایی شده و هم اکنون در حال انجام است. اولین پروژه احداث خطوط جمع آوری 250 حلقه چاه آب در مشهد است که با این پروژه که شامل 120 کیلومتر شبکه جدید است، ظرفیت تولید آب به 1500 لیتر در ثانیه افزایش می یابد.

اسماعیلیان از حفاری 50 حلقه چاه جدید به عنوان پروژه دوم خبر داد و گفت: برخی از این چاه ها تاکنون حفر شده و بخشی دیگر نیز در دستور کار است و با اجرای کامل این طرح ظرفیت تولید آب را در مجموع افزایش خواهیم داد. 1100 لیتر در ثانیه.

وی ادامه داد: سومین پروژه مهم استفاده از آبرسانی سایر دستگاه ها با سرعت 400 لیتر بر ثانیه است. در همین راستا با هماهنگی مدیر، این چاه ها به شبکه متصل می شوند تا بتوانیم از زمان های اوج مصرف از این منابع برای تامین آب شرب استفاده کنیم.

مدیر عامل آب توضیح داد: پروژه چهارم احداث سه مخزن به ظرفیت 90 هزار مترمکعب است که می تواند نقش مهمی در مدیریت بهینه آبرسانی و پایداری شبکه آبرسانی در زمان اوج مصرف داشته باشد. . و یک شرکت فاضلاب

دیدگاهتان را بنویسید