42 کوزه از استان قم کشف شد


ساعت: 10:24
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892155

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به وجود 950 رشته قنات در استان قم گفت: در سال گذشته 42 رشته قنات احیا شد و تا پایان امسال قنات های احیا شده به بیش از 100 قنات.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسین احمدپور، مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: 950 رشته قنات در استان قم وجود دارد که سابقه همه این قنات ها دویست قنات است. سال‌ها پیش تا هزار سال و قدیمی‌ترین قنات قنات ناصری است که در قم به ایوب شور معروف است.

وی بیان کرد: کلمه احیا و احیا همیشه برای قنات به کار می رود که نشان می دهد قنات ها موجودات زنده ای هستند و هر ساله باید هزینه ای صرف قنات شود تا این شناور حیاتی در منطقه جریان داشته باشد.

احمدپور افزود: در سال های 1400 و 1401 مهمترین پروژه های آب و خاک احیای قنات های استان بود و از شهریور سال گذشته تا امروز 42 رشته قنات در استان احیا شده است و تا پایان امسال به بیش از 100 قنات.

وی گفت: کشاورزان روستایی می دانند که معیشت، امنیت غذایی و زندگی آنها در گرو قنات هاست، بنابراین برای احیای قنات ها هزینه می کنند. از سوی دیگر دولت برای احیای قنات های استان 14 میلیارد تومان اعتبار هزینه کرده است.» کار قنات ها محلی است و هر قنات نماینده و رژیم محلی دارد.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: اعتبارات خوبی از محل محرومیت زدایی برای احیای قنات های استان جمع آوری شده و طرح احیای قنات ادامه خواهد داشت.

احمدپور گفت: جاس در سال گذشته در حدود 5 هزار هکتار از اراضی نصب شده و اطلاعات مکان یابی این اراضی جمع آوری شده که برای اولین بار در استان اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: کار گروه ماده 11 بعد از هفت سال در استان انجام شد و در دو جلسه مصوبات خوبی به تصویب رسید. تصمیماتی در مورد آب کشاورزی در کار گروه ماده 11 گرفته شد که منجر به حقوق کشاورزان شد. پیگیری های زیادی برای دادن حق آبه به کشاورزان انجام شد زیرا با ساخت دو سد غدیر و 15 خرداد حق آبه کشاورزان قطع شد زیرا سدها خارج از استان هستند و مدیریت آنها نیز خارج از استان است. ببینید که رودخانه کارا چای و کومرود همیشه خشک است. پس از پیگیری های انجام شده در اردیبهشت ماه آب در این دو رودخانه جاری می شود و پیگیری ها تا اعطای حق آبه به کشاورزان قمی ادامه دارد.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سال گذشته حدود 740 متر کانال در انتقال آب توسط قنوات عمومی احداث شد. ساخت کانال بسیار گران است و هر کیلومتر کانال یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان هزینه دارد.

احمدپور تصریح کرد: 6 ایستگاه پمپاژ جدید برای کشاورزان احداث شده و حدود 20 طرح برای سیستم های نوین آبیاری در زمینی به وسعت حدود 855 هکتار اجرا شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید