عارف: طرح حفاظتی محصول خشونت بیشتر افراد با کوزه است/ انتخاب مانع به جای باز کردن زیبا نیست

عارف: طرح حفاظتی محصول خشونت بیشتر افراد با کوزه است/ انتخاب مانع به جای باز کردن زیبا نیست

محمدرضا عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر بررسی طرح موسوم به دفاعی در مجلس شورای اسلامی و تبعات تصویب این طرح در حوزه فناوری و اطلاعات کشور، گفت: باید به معنای تلاش برای ایجاد محدودیت و تهدید مردم باشد. آزادی‌ها و اینکه چنین رویارویی‌هایی با فضای اشتراک‌گذاری اطلاعات خشم مردم مظلوم ایران را که با مشکلات مختلفی مواجه هستند، برانگیخته است.

وی با اشاره به عصر اطلاعات و عصر هوشمندی گفت: در عصر هوشمندی، مدیریت متمرکز و کنترل نظارت به تدریج در حال حذف شدن است و نظارت های غیرمتمرکز و توزیع شده جایگزین می شود. بنابراین نمی توان همگام با فناوری و پیشرفت های علم و فناوری بود.«سیاست ها فناوری های پیشرفته را بر کشور تحمیل می کند.

عضو شورای تشخیص محدودیت های اعمال شده برای فناوری های مختلف در دوره های مختلف از جمله ویدئو و ماهواره را مورد اشاره قرار داد و گفت: نتیجه محدودیت های غیرموجه، عدم تمکین از قانون بوده است. اکنون یک ارزیابی آماری در کشور نشان می دهد که درصد بالایی از مردم از ماهواره استفاده می کنند، زیرا در گذشته که ویدیو ممنوع بود، مردم همچنان از این فناوری به روش های مختلف استفاده می کردند.

وی گفت: بخشی از پیشرفت علم در کشور مدیون فناوری اطلاعات و اینترنت است. حداقل سرمایه گذاری می تواند شغل ایجاد کند، آسیب جدی خواهد داشت.

شریف، استاد دانشگاه صنعتی تاکید کرد: بدترین راه حل مشکلات، رفع مشکل است که در نهایت مشکلات را به چالش های لاینحل تبدیل می کند.

وی ادامه داد: به جای طرح حفاظتی باید سازوکارهایی را دنبال کنیم که با تولید محتوای قوی و ایجاد و حمایت از رسانه های همتراز با رسانه ها و امکانات خارجی، حضور پررنگ در فضای مجازی را تشویق کنیم.

عارف خطاب به مسئولان فناوری اطلاعات و نمایندگان مجلس گفت: اینترنت فضای رقابتی است اگر فرصت رقابت نداشته باشیم حذف می شویم. بنابراین عقلانیت حکم می کند که به جای تلاش برای محدود کردن فضای مجازی، به کشور اجازه رقابت و تسلط بر این فناوری داده شود، اما متاسفانه چنین طرح هایی وضعیت نامناسب فعلی کشور در حوزه فناوری اطلاعات را در جهان بدتر می کند.

وی با بیان اینکه کارکنان باید از تجربه ممنوعیت ماهواره ها درس بگیرند نه اینکه راهی برای قانون شکنی ارائه دهند، در پاسخ به این سوال که اهداف آشکار و پنهان طرح حفاظتی چه بوده است، گفت: اکثر مردم پای صندوق های رای هستند تا نمایندگان مجلس رای دهند. اقلیت جامعه به بهانه حفاظت از فضای مجازی مانع از جریان آزاد اطلاعات می شوند و اکثریت را از نحوه انتقال منابع به اقلیت و ادامه سلطه اقلیت در آینده باز می دارند.

رئیس بنیاد نادژدا ایرانیان تاکید کرد: بی شک قوه قضاییه هر چقدر هم قوی باشد بدون مشارکت مردم در مبارزه با فساد موفق نخواهد بود و مشارکت مردم تنها از طریق دسترسی آزاد به اطلاعات امکان پذیر است.

وی گفت: حفاظت در برابر شفافیت، حفاظت نیست، کدورت و محدودیت است. او با چالش های بزرگی مواجه است. در دهه پنجم انقلاب، انتخاب مانع به جای گشاده رویی، زیبا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید