افراد دارای خشونت بر سایر افراد جامعه تأثیر می گذارند / کنترل خشونت با تقویت فرهنگ اجتماعی و آموزشی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی عسگر حسینی، کارشناس مسائل اجتماعی به کُردتودی گفت: خشونت معمولاً رفتاری است که در آن فرد آزاردهنده می خواهد با استفاده از زور اراده خود را به دیگران تحمیل کند.

وی افزود: امروز شاهد وقوع خشونت در سراسر جهان در مجموع جامعه بین المللی هستیم. کشتارهایی که در نتیجه جنگ اتفاق می افتد به دلیل خشونت است، به عنوان مثال گروه داعش در جهان با رفتارهای خشونت آمیز خود. او به صورت فیزیکی و حتی غیرکلامی به دنیا عمل کرد و توانست چهره ای خشن و غیرانسانی به مردم سراسر جهان نشان دهد.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به تاثیر خشونت بر جامعه خاطرنشان کرد: اگر خشونت فردی از یک خانواده کوچک خانواده خود را نشان دهد، تأثیر زیادی بر خانواده خواهد داشت، به عنوان مثال اگر پدری نسبت به پدر و مادر و همسر خود خشونت داشته باشد، این خشونت ها می شود. بسیار روانی منبع خانواده و اجتماع است، زیرا اعضای خانواده به محبت نیاز دارند و اگر آنچه به ظاهر خشونت است، نهاد خانواده از هم می پاشد و نتیجه آن درآمد خانواده و جامعه خواهد بود و می تواند منجر شود. به علل و آسیب های جبران ناپذیری مانند برده داری، جنایت و گاه شدیدتر، دختران فراری و جنایتکاران و پسران معتاد.

حسینی خاطرنشان کرد: افراد خشن در جامعه توسط خود و به دلیل روحیه خشونت آمیز طرد شده تلقی می شوند و در نتیجه این امر باعث تقویت افکار و رفتار متجاوز می شود و صدمات زیادی به او وارد می کند.

حسینی بیان کرد: مشکلات اقتصادی و فرهنگی در جامعه بر رفتار تأثیر می گذارد و آستانه تحمل افراد را کاهش می دهد و به همین دلیل در بسیاری از موارد جامعه به سمت خشونت روی می آورد، به عنوان مثال در بسیاری از شهرها محله هایی وجود دارد که مردم به همه توصیه می کنند از آنها دوری کنند. این مناطق، زیرا معمولاً در این محیط افرادی با خشونت وجود دارند که احساس امنیت را در این منطقه کاهش داده اند.

وی خاطرنشان کرد: خشونت یک رفتار تقریباً ذاتی انسان است، به عنوان مثال افرادی که در محیطی آرام و در کانون توجه زندگی می کنند، البته خشونت کمتری دارند، اما افرادی هم هستند که به شدت تحت تأثیر نظام خانواده و محیط اجتماعی و این هستند. آیا این امر باعث ایجاد چالش ها و مشکلاتی در زندگی آنها شده است و این باعث می شود واکنش هایی نشان دهند که خشونت را نشان می دهد.

وی با اشاره به عوامل مؤثر بر خشونت گفت: آنچه تاکنون محققین در این زمینه چه از نظر جامعه شناختی و چه از نظر روانشناختی بررسی کرده اند این است که علل معیار سلامت اجتماعی افراد است. یک خانواده، محله یا جامعه

حسینی گفت: وقتی مردم در جامعه نزدیک زندگی می کنند مقایسه کمتر و آرامش در جامعه بیشتر می شود اما با پیشرفت علم و فناوری و مدرن شدن زندگی مردم به دنبال ظاهر زندگی خود هستند و این نیاز به انرژی دارد. روحی و جسمی و بخش قابل توجهی از انرژی افراد صرف دستیابی به زندگی مدرن و عقب نماندن از دیگران می شود. در این عرصه از رقابت، افرادی که عقب می مانند، عصبی و خشن می شوند و در نتیجه در روابط خود با هم اختلاف دارند، بنابراین خانواده اعضا فرصت با هم بودن را ندارند و تفاوت های مهمی در ارتباطات وجود دارد. درگیری های خانوادگی وجود دارد که به جامعه سرایت می کند.

وی افزود: هر گاه به جایگاه انسانی فردی تعرض شود، ناخودآگاه آن فرد مورد خشونت قرار می گیرد و در نتیجه جامعه با آسیب های چاد مواجه می شود.

این کارشناس اجتماعی کاهش عشق، عدالت، آزادی و گاه مشکلات اقتصادی را از عوامل موثر بر خشونت فردی می داند و می گوید: گاهی بسیاری از قراردادها به شکل خشونت فردی شکل می گیرد تا جایی که جامعه به ورطه سقوط می رود، تخریب افرادی مانند هیتلر، چنگیز و … صدام از جمله کسانی بود که تاریخ آنها را خشن ترین نامید.

وی ادامه داد: امروزه به دلیل رفتارهای خشونت آمیزی که در جامعه رخ می دهد، می بینیم که چه تعداد قتل و حوادث تکان دهنده در سطح جهان افزایش یافته است، از جمله خشونت جنسی، پدیده خیانت از جمله خشونت. این اجتماعی و خانوادگی است که متاسفانه امروزه به یکی از بزرگترین معضلات جامعه تبدیل شده است که روند نامطلوبی پیدا کرده است.

2a5280cc 5c83 453b 91b4 e43e78bfde1f خبر خاکستری

افراد دارای خشونت بر سایر افراد جامعه تأثیر خواهند گذاشت

حسینی خاطرنشان کرد: عدم آگاهی از توانایی کنترل رفتار همه در برابر یکدیگر یکی از عوامل اصلی بروز خشونت در جامعه است و اگر این افراد مهارت کنترل خشم را بیاموزند، قطعاً می توان پدیده خشونت را در جامعه کنترل کرد.

وی بیان کرد: گاهی خشونت در فرد منشاء ژنتیکی ذاتی دارد که این افراد نیاز به مشاوره بیشتر از سوی کارشناسان دارند و متخصصان نباید برای چنین رفتاری به این افراد کمک کنند، بنابراین مراکز تخصصی با حضور افراد متخصص و توانمند ، این می تواند با تقویت رشد آگاهی در کنترل خشم در فرد موثر باشد.

حسینی گفت: زمانی که خشونت در جامعه زیاد باشد آستانه تحمل مردم در این موضوع کاهش می یابد و به طور طبیعی به کوچکترین مشکلات و اتفاقات جامعه پاسخ می دهند و در نتیجه باعث ایجاد نوعی هرج و مرج در جامعه می شوند. و سیستم اجتماعی را به چالش می کشد.

وی افزود: افراد دارای خشونت بر سایر افراد جامعه نیز تأثیر خواهند گذاشت و اگر بتوانیم از مراکز تخصصی برای ارتقای سطح آگاهی مردم استفاده کنیم، می توانیم بسیاری از تعارضات اجتماعی را تا حدودی کنترل کنیم.

1111111111111111111 خبر خاکستری

57062591 4376 4721 bfaa ec33a8e74dfa خبر خاکستری

نقش ضعیف آموزش و پرورش و رسانه در کنترل خشم

این کارشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه رسانه ها ابزار بسیار مهم و نقش آفرینی در این حوزه هستند، گفت: رسانه ها از یک سو می توانند مردم را از پیامدهای خشونت آگاه و آگاه کنند و از سوی دیگر باید شرایط را تحلیل کنند. خشونت، زیرا خشونت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. رسانه ها نیز نقش مهمی در تقاضای عمومی برای آسیب های اجتماعی دارند که به کاهش آن نیز کمک می کند، اما متاسفانه امروزه خود رسانه ها با ساخت بسیاری از فیلم های خانگی که در رده سنی خاصی طبقه بندی نمی شوند، به یکی از عوامل تاثیرگذار تبدیل شده اند. در خشونت که تاثیر بسیار مخربی بر روان افراد جامعه می گذارد.

حسینی خاطرنشان کرد: فضای مجازی در سال های اخیر گام های بلندی برداشته و ابزاری را برای همگان فراهم کرده تا از آخرین اخبار جامعه با خبر شوند. خشونت در مدارس ممکن است در گذشته یک راز بوده باشد. هیچ مدرکی وجود نداشت، اما خشونت امروز در این منطقه رو به افزایش است و این ابزارها باعث ایجاد اطلاعات گسترده می شوند. همچنین مقایسه کودک با همسالان یکی دیگر از انواع خشونت هایی است که خارج از قوانین و مقررات آموزشی در جامعه رواج دارد. تاثیر زیادی در گسترش این موضوع در مدارس دارد.

وی در ادامه به نبود آموزش صحیح در آموزش و پرورش به ویژه مدارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بحث آموزش مشکلات و چالش های زیادی داریم و در بسیاری از موارد معلمان، اساتید دانشگاه و معلمان خود منبع خشونت در دانش هستند. دانش‌آموزان و دانشجویان بودند، در حالی که نقش آموزش و پرورش در کنترل خشم بسیار مؤثر بود.

b64ef161 1839 4501 ace8 0b2f6fcebb8d خبر خاکستری

آگاهی صحیح و به موقع از راهکارهای اساسی و اساسی کاهش خشونت در جامعه

وی خاطرنشان کرد: باید آگاهی افراد جامعه را به حدی برسانیم که بتوانیم افراد پرخاشگر را شناسایی کنیم تا با شناسایی علل و عوامل، بتوانیم با متجاوز برخورد کنیم و از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در جامعه یکی از عوامل مؤثر بر خشونت است که بخشی از آن باید از طریق رسانه ها و فضای مجازی، مراکز آموزشی و دانشگاهی و آموزشی انجام شود، زیرا به طور بالقوه دارای رفتاری به نام خشم که می توانیم با فرهنگ سازی به موقع آن را کنترل و سازماندهی کنیم.

وی گفت: در هر جامعه ای خشم بالقوه وجود دارد، اما در جامعه ای که آگاهی مردم از این جایگاه بالا باشد، جامعه خشونت و آسیب کمتری دارد، اما برعکس، اگر جامعه کوتاه یا ضعیف باشد، این جامعه خواهد بود. درگیر آسیب و تنش است.

دیدگاهتان را بنویسید