خطر دیابت در افراد دارای اضافه وزن بیشتر است/ عوارض پوستی که در افراد مبتلا به قند خون پنهان می شود


ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911091

دیابت بیماری است که با افزایش قند خون خود را نشان می دهد و در صورت عدم کنترل عوارضی در بدن ایجاد می کند که یکی از آنها عوارض پوستی مانند خارش و عفونت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همیشه به ما گفته اند که چاقی و اضافه وزن برای سلامتی ما مضر است اما واقعا نمی دانیم چه تاثیراتی بر سلامتی ما دارد.

چاقی خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را که شرایط مرتبط با بیماری قلبی هستند، به شدت افزایش می دهد.

دیابت شامل اختلالاتی است که با افزایش قند خون بیمار قابل تشخیص است، افزایش قند خون بیمار به دلیل ناتوانی بدن در تولید هورمون انسولین کافی است که در تنظیم و کاهش قند خون نقش دارد.

دیابت می تواند عوارض پوستی ایجاد کند

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه دیابتی ها باید مراقب پوست خود باشند، اظهار داشت: دیابت می تواند عوارض پوستی مانند خارش و عفونت ایجاد کند که علاوه بر کنترل خون می توان این عوارض را نیز برطرف کرد. سطح قند، مراقبت از پوست نیز باید انجام شود.

وی افزود: برای مراقبت از پوست باید روزانه با آب گرم و صابون ملایم حمام کرد اما از آب خیلی داغ و یا صابون های معطر خودداری کرد و بعد از حمام به جز نواحی بین حمام از مقدار کمی لوسیون بدن مرطوب کننده استفاده کرد. انگشتان پا، زیرا این نقاط در صورت خیس شدن مستعد ابتلا به عفونت قارچی هستند.

به گفته این مشاور تغذیه و رژیم غذایی؛ هنگام انجام کارهایی مانند باغبانی که احتمال آسیب رساندن به دستان شما زیاد است از هرگونه خراشیدگی، سوراخ شدن و سایر آسیب ها خودداری کنید یا از دستکش استفاده کنید و همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز باید در نظر گرفته شود.

کدام گروه بیشترین ابتلا به فشار خون و دیابت را دارند؟

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد بیماران دیابتی دارای اضافه وزن و چاقی هستند، افزود: بروز فشار خون نیز در افراد دیابتی یا دارای اضافه وزن بیشتر از سایر افراد است.

فیروزکوهی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی افراد میانسال و سالمندی که به کلینیک دیابت مراجعه می کنند فشار خون کنترل نشده است که البته با تغییرات ساده در سبک زندگی آنها مانند کاهش مصرف نمک، رعایت توصیه های غذایی و فعالیتی و ورزش کردن. ، می توان میزان قابل توجهی از فشار خون بالا را در افراد مبتلا به این بیماری کنترل کرد.

محلول های غذایی برای کنترل فشار خون

وی در ادامه به راهکارهای اصلی رژیم غذایی برای کنترل فشار خون اشاره کرد و گفت: رفع وزن و دستیابی به رژیم های علمی و اصولی زیر نظر متخصصان تغذیه، فعالیت بدنی منظم، مصرف هر چه بیشتر سبزیجات و میوه جات در برنامه غذایی رفع کمبود کلسیم توسط عوامل موثر است، هرچند کمبود کلسیم باعث افزایش فشار خون و در نتیجه بیماری های قلبی عروقی می شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف روزانه چند حبه سیر، خودداری از پاشیدن نمک روی غذا و مصرف روزانه لبنیات کم چرب مانند شیر و ماست و دوغ پاستوریزه کم چرب به میزان 2. -3 واحد در روز می تواند کمک کننده باشد.

فیروزکوهی تصریح کرد: پرهیز از استعمال دخانیات باید در دستور کار قرار گیرد زیرا استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، افزایش خطر ابتلا به فشار خون، لخته شدن خون و در نهایت سکته قلبی و مغزی می شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید