گیلان رتبه سوم شیوع دیابت در کشور/ شناسایی بیش از 94 هزار نفر مبتلا به دیابت در استان


ساعت: 14:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1909980

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد بیماران بالای 30 سال در استان را 94 هزار و 845 نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه گیلان رتبه سوم شیوع دیابت در کشور را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، سیدمحمود رضوانی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جمع خبرنگاران با توجه به فرارسیدن روز جهانی دیابت و هفته ملی دیابت از 30 تا 7 آبان گفت: این روز بزرگترین کمپین برای افزایش آگاهی از دیابت در جهان که هر سال در 14 نوامبر برگزار می شود.

وی افزود: هدف از روز جهانی دیابت که در سال 1991 توسط فدراسیون جهانی دیابت و سازمان جهانی بهداشت راه اندازی شد، اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک معضل بزرگ بهداشت جهانی است.

رضوانی با بیان اینکه افزایش شیوع دیابت در دنیا در سال های اخیر این بیماری را به بزرگ ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، اظهار داشت: بیش از 537 میلیون بزرگسال 20 تا 79 ساله در جهان به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی می شود تا در سال 2030، تعداد بیماران سالمند به 643 میلیون نفر خواهد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: بیش از یک میلیون و 200 هزار کودک و نوجوان به دیابت نوع یک مبتلا هستند و در هر پنج ثانیه یک نفر به دلیل دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد و این رقم در سال 2021 حدود 6 میلیون و 700 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد. دیابت و از طرفی 541 میلیون نفر در دنیا دچار تحمل گلوکز خواهند شد که در صورت عدم مداخله موثر و به موقع اکثر آنها به دیابت مبتلا خواهند شد.

وی درباره وضعیت دیابت در کشور گفت: در کشور ما حداقل 14 درصد جمعیت بالای 25 سال به دیابت مبتلا هستند که بالغ بر هفت میلیون و 500 هزار نفر برآورد می شود. علاوه بر این، حداقل 75 درصد از بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه هستند.

رضوانی تعداد بیماران شناسایی شده بالای 30 سال در گیلان را 94 هزار و 845 نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه استان گیلان سومین کشور از نظر شیوع دیابت و رتبه اول در عوامل خطر از جمله اختلالات چربی خون و چاقی است.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی به مردم در خصوص دیابت و تاکید بر تغییر سبک زندگی بیش از سال های گذشته در این هفته باید بیش از پیش در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید