8 درصد کرمانشاهی ها دیابت دارند/ تعداد مبتلایان به دیابت در دو سال اخیر افزایش یافته است

ساعت: 21:22
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792501

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

حسین بیگلری گفت: بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده بیش از هشت درصد مردم استان کرمانشاه بر اساس آمار کشوری مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیگلی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: در دیابت یا دیابت به جای اینکه قند وارد سلول ها شود، به دلیل کمبود انسولین یا مقاومت در برابر آن در خون می ماند و بدن دچار کمبود انرژی می شود، از طرفی قند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر مرصادنیوز برای مدت طولانی عوارض مزمن بسیار جدی را بر روی اندام های حیاتی بدن مانند کلیه ها، چشم ها، قلب و عروق خونی و اعصاب ایجاد می کند.

وی افزود: دیابت در دو سه سال اخیر در دنیا و کشور به دلیل سایه شدید بحران تاج و اعمال محدودیت ها، کم تحرکی، تغذیه ناسالم و مشکلات اقتصادی افزایش یافته است.

بیگلی می گوید: “اگر افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب نیز دیابت داشته باشند، احتمال ابتلا به نوع شدیدتری از عروق کرونر در آنها بیشتر است. در واقع، افراد بالای 60 سال بیشتر در بیمارستان بستری می شوند و به بیماری شدید کرونری قلب مبتلا می شوند.” .

وی گفت: دیابت یکی از علل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، مرگ و میر و قطع عضو در جهان است.

از هر 11 نفر یک نفر دیابت دارد

رئیس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از هر 11 نفر در دنیا یک نفر مبتلا به دیابت است و بیش از 500 میلیون بیمار شناسایی شده اند، اما برخی از تخمین بیماری خود بی اطلاع هستند. 200 میلیون نفر.”

4f34056e fcf9 494e a818 b15459b2785e خبر خاکستری

بیگلری گفت: با توجه به رژیم غذایی نامناسب و مصرف فست فودها و نوشیدنی ها، غذاهای پرچرب، قند و شیرینی جات در دنیا، سیستم ایمنی بدن از لحاظ کم تحرکی و سبک زندگی پر استرس نیز ضعیف شده است. دیابت افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از موارد دیابت چاقی به ویژه در ناحیه شکم است.

بیگلری عمده ترین علائم دیابت را نوشیدن زیاد، بی اختیاری ادرار، پرخوری و عدم التیام زخم ها عنوان کرد و گفت: فرد دیابتی دائما تشنه است و ممکن است علائمی مانند تغییر وزن و بی حسی در پاها را تجربه کند.

رئیس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: وی دو نوع دیابت دارد: دیابت نوع 1 که در کودکان، نوجوانان و جوانان شایع است و 10 درصد دیابت معمولاً پانکراس را تشکیل می دهد. اختلال در سیستم ایمنی یا عفونت های ویروسی شدید نمی تواند دیابت را تشخیص دهد و افراد باید با انسولین درمان شوند.

بیگلری گفت: شایع ترین نوع دیابت دیابت نوع دو است که مقاومت به انسولین دارد و ناشی از افزایش وزن، کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات و استرس مداوم است.

170a104f 30c1 46b0 bb40 4a807aa3c100 خبر خاکستری

وی افزود: دیابت نوع 2 را دیابت بزرگسالان نیز می گویند و بستگی به سبک زندگی افراد دارد که بیش از ده درصد افراد بالای 25 سال به این نوع دیابت مبتلا باشند و البته این آمار در سال های اخیر افزایش یافته است.

بیگلری خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه خانوادگی بستگان درجه یک، افراد چاق، زنان با سابقه دیابت بارداری یا تخمدان پلی کیستیک دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

خطر ابتلا به دیابت در برخی از ورزشکاران

وی گفت: همچنین در برخی از ورزشکارانی که سوءتغذیه دارند و از داروهای انرژی زا مانند دگزامتازون و هورمون هایی مانند انسولین استفاده می کنند، خطر ابتلا به دیابت بیشتر است.

«تشخیص دیابت با قند خون ناشتا امکان پذیر است. اگر این عدد مساوی یا بیشتر از 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد، دیابت محسوب می شود و البته این آزمایش باید دو بار انجام شود، حتی اگر قند خون ناشتا باشد. دیابت که برای پیشگیری از دیابت در آینده بسیار مهم است.

وی گفت: مهمترین آزمایش برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی و پیش دیابتی، آزمایش سه ماهه قند خون یا هموگلوبین A1C است.

d265969b 8c33 41cd b6e9 1279fb1d0a93 خبر خاکستری

وی گفت: “اگر دیابت کنترل نشود، می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد، از تصلب شرایین گرفته تا خطر حمله قلبی و سکته مغزی، اختلال عملکرد سیستم ایمنی، مشکلات چشم و کلیه، عوارض عصبی یا عصبی که عمدتا در پاها رخ می دهد.” . بودن.

وی افزود: در سال های اخیر که محدودیت های بیماری عروق کرونر و مشکلات اقتصادی را افزایش داده است، مصرف نان و سیب زمینی که نشاسته بالایی دارند در انسان افزایش یافته است که می تواند قند خون را بالا ببرد. از سوی دیگر مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات کاهش یافته است.»

مصرف نان سفید در افراد دیابتی باعث افزایش قند خون می شود

رئیس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مصرف نان سفید توسط دیابتی ها قند خون را بالا می برد، بنابراین افراد دیابتی یا پیش دیابتی مصرف نان و سیب زمینی را محدود کنند.

همچنین کودکان و دانش آموزان نسبت به گذشته تحرک کمتری دارند و از سوی دیگر مصرف فست فودها، نوشابه ها، شیرینی ها و چربی ها، قند و شکر که می تواند تهدیدی برای سلامتی باشد، افزایش یافته است. . بیگلری گفت: «به‌ویژه مردم.» دانش‌آموزان باید به ورزش، رژیم غذایی سالم و خواب کافی تشویق شوند، زیرا محرومیت مداوم از خواب نیز افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر دیابت در درازمدت کنترل نشود، عواقب بسیار جدی برای سلامتی به همراه خواهد داشت، به طوری که هم اکنون سالانه چهار میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر عوارض ناشی از دیابت و بیش از یک میلیون فوتی بر اثر عوارض ناشی از دیابت جان خود را از دست می دهند. بیماری دیابت قطع شده بود.

4183d0e1 d682 4a80 bbc4 ac5822483780 خبر خاکستری

بیگلری خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات در افراد دیابتی باید قطع شود و استرس باید کنترل شود، زیرا با ادامه استرس، سطح قند خون نیز بالا می رود.

وی گفت: برخی باورهای غلط درباره دیابت در کشور و استان وجود دارد از جمله اینکه افراد مبتلا به خستگی یا ضعف بلافاصله آب قند یا نوشابه مصرف کنند که این تصور اشتباهی است و مصرف زیاد آن می تواند برای افراد خطرناک باشد. همچنین برای برخی از بیماران دیابتی که بنا به صلاحدید پزشک برایشان قرص قند یا انسولین تجویز می شود، این داروها به دلیل عادت نکردن و یا فقط عصبی بودن به دلیل بالا بودن قند خون مصرف نمی شود که این تصور اشتباهی است و عوارض جدی ایجاد می کند. به دلیل عدم کنترل دیابت توسط بدن.

وی گفت: برخی افراد به اشتباه به جای دارو، کنترل وزن، رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی فقط از داروهای گیاهی استفاده می کنند که این تصور اشتباهی است، اگرچه برخی گیاهان خواص درمانی خوبی دارند اما به تنهایی کافی نیستند. بیماران دیابتی باید دارو مصرف کنند و از مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه بهره مند شوند.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد به دلیل باورهای غلط از تریاک و مواد مخدر استفاده می کنند و معتقدند در این صورت قند خونشان کنترل می شود که کاملا اشتباه است چرا که تریاک تنها علائم بیماری و اثرات مخرب دیابت را پنهان می کند. آسیب به اندام های حیاتی بدن همچنان شدید خواهد بود.

22500204 60c1 48ad 8f38 6fe241faeecd خبر خاکستری

بیگلری گفت: مشکل دیگری که ما با آن مواجه هستیم این است که برخی افراد به ویژه بیماران دیابتی و پیش دیابتی با شیرینی و مواد حاوی قند و چربی ویزیت می کنند که باید در این زمینه درست باشد.

بیگلری گفت: کنترل دیابت شامل آموزش و اطلاع رسانی مداوم، تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است. این برای دانش آموزان در دوران تاج گذاری بسیار مهم است.»

بسیاری از غذاهای چرب قند را به خون تبدیل می کنند

وی افزود: به دلیل اینکه بسیاری از غذاهای چرب تبدیل به قند خون می شوند، نباید بیش از حد از این مواد مصرف کنیم، زیرا مصرف این مواد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. بنابراین استفاده از روغن مایع، مصرف برنامه ویتامین D، مدیریت استرس و سیگار کشیدن بسیار مهم است.

بیگلری گفت: افت قند خون یا هیپوگلیسمی نیز موضوع مهمی است که بر اساس آن باید سطح انسولین ناشتا یا سه ماهه را کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد اطلاعی از ابتلا به دیابت ندارند بنابراین توصیه می شود در صورت داشتن علائمی مانند زیاده روی در نوشیدن الکل، تکرر ادرار، بهبود ضعیف زخم ها و خستگی مزمن، آزمایش قند خون ناشتا را با پزشک انجام دهند. .

fd04c69c 9e61 4fcc 96c3 963e2da2a62d خبر خاکستری

شیوع دیابت در روستاها کمتر است

بیگلری گفت: بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده بر اساس آمار کشوری بیش از هشت درصد مردم استان کرمانشاه به دیابت مبتلا هستند. آمار مبتلایان به دیابت در شهر در حال افزایش و افزایش است و عمدتاً ناشی از سبک زندگی ماشینی و کم تحرکی در مناطق است. شیوع دیابت کمتر است.

وی افزود: افزایش تعداد مبتلایان به دیابت و افراد مبتلا به پیش دیابت را می توان به عنوان یک هشدار تلقی کرد، زیرا تعدادی از افراد دارای قند خون بین 100 تا 125 میلی گرم در آینده در معرض دیابت قرار خواهند گرفت. گفت.

بیگلری گفت: بسیاری از بیماران دیابتی به ویژه افرادی که انسولین یا داروهای معمولی مصرف می کنند با نام سیب در نظام سلامت کشور ثبت شده اند، اما برخی از افراد یا از بیماری خود اطلاعی ندارند یا آن را جدی نمی گیرند و دارو مصرف می کنند. زیرا به طور مداوم مصرف نمی کنند که برای این افراد آگاهی از عوارض جدی عدم کنترل دیابت و کنترل سریع قند خون بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید