از نیاز به کنترل فشار خون تا اجتناب از قطع دارو در افراد مبتلا / ۷۵ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود بی اطلاع هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رامین رضایی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: مهمترین چالش سلامت در قرن حاضر معضل بیماری های غیرواگیر است که در این میان بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، آسم و پوکی استخوان و همچنین پیری جامعه از جمله این بیماری ها است. مهم ترین مسائل در قالب بیماری های غیرواگیر گریبانگیر بسیاری از افراد در سراسر جهان شده است و پیامدهای مالی، جسمی و روانی فراوان این بیماری ها به حدی است که در طبقه بندی بار ناشی از بیماری ها در جهان، این بیماری ها همراه با بیماری های قلبی – بیماری های عروقی و عروقی مغز بزرگترین بار بیماری در جهان است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری های غیرواگیر به هم پیوسته هستند افزود: برخی از این بیماری ها عوامل زایشی مشابهی دارند و بیماری های قلبی عروقی، سرطان و حوادث از جمله علل مرگ و میر در دنیا و کشور ما هستند. دسته سوم عواملی هستند که منجر به مرگ می شوند.

رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری های قلبی عروقی از سکته قلبی گرفته تا بیماری های عروق مغزی، بیماری هایی هستند که با فشار خون بالا، دیابت، کهولت سن، روش های تغذیه و یا فعالیت و سبک زندگی افراد ارتباط نزدیکی با هم دارند، در این میان فشار خون بالا در مقایسه با سایر بیماری ها ویژگی خاصی دارد و قاتل خاموش نامیده می شود، زیرا مهمترین و شایع ترین علامت آن بدون علامت است.

رضایی تصریح کرد: با نگاهی به جمعیت هشت میلیارد نفری جهان می توان دریافت که بدون علامت بودن بیماری مذکور، فرد را از فشار خون بالا بی خبر می کند. به هیچ چیز خوبی منجر نمی شود.

وی افزود: 75 درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاعی ندارند، در واقع خود را سالم می دانند و متوجه بیماری خود نمی شوند که نیاز به درمان یا دریافت پیشگیرانه و مراقبتی دارد، همچنین بارها تحت تاثیر استرس قرار می گیریم. در محیطی مانند اضطراب ها، نگرانی ها و مشکلات و اختلالات روانپزشکی که جامعه امروزی را تحت تاثیر قرار می دهد و بر اساس آن رفتارهایی مانند اعتیاد، سیگار و…

رضایی خاطرنشان کرد: گروهی از عوامل پیشگیری کننده یا موثر در ابتلا به بیماری فشار خون بالا وجود دارد که گاهی اوقات رفتار ما می تواند در ایجاد یا کنترل این عوامل نقش داشته باشد، این عوامل فشار خون بالا دارند، همچنین با بالا رفتن سن افراد، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. رشد، فشار خون بالا افزایش می یابد و فشار خون بالا در برخی نژادها شایع تر است.

رئیس اداره تامین و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در صورتی که فردی سابقه فشار خون بالا در بین افراد تحت تکفل درجه یک خود اعم از پدر، مادر، برادر و خواهر داشته باشد. مستعد ابتلا به این بیماری است و نمی تواند. او کنترل کمی بر بیماری خود دارد، البته با کنترل و مراقبت به موقع می تواند از شدت آن بکاهد.

رضایی تصریح کرد: عوامل خاصی مانند چاقی، افزایش چربی خون، کم تحرکی احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد که البته قابل مداخله است. به عنوان مثال، افراد چاق باید وزن خود را کاهش دهند و افراد دارای چربی خون بالا باید هدف از پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی با کاهش فشار خون، کاهش اثرات فشار خون بر قلب و عروق خونی و سایر اندام های بدن است.

وی با بیان اینکه در نسل جدید شاهد کم تحرکی هستیم، افزود: توصیه می شود سالمندان حداقل سه بار در هفته به مدت 15 تا 20 دقیقه پیاده روی کنند و از کم تحرکی خودداری کنند.

رضایی بیان کرد: رژیم های غذایی مناسب از دیگر عواملی است که می توان با مداخله از احتمال ابتلا به فشار خون جلوگیری کرد، بنابراین رژیم های پر نمک یا پر چربی که خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد و کنترل استرس بسیار مهم است. ..


استرس روزانه حملات فشار خون را افزایش می دهد

وی بیان کرد: استرس عاملی است که همه افراد را به صورت روزانه به صورت اضطراب یا افسردگی ناشی از استرس درگیر می کند که می تواند حملات فشار خون را افزایش دهد.

رضایی تصریح کرد: متأسفانه اگر فشار خون بالا به موقع تشخیص داده نشود و به درستی و به درستی درمان نشود، باعث آسیب کلیه می شود و این آسیب کلیوی باعث نارسایی کلیه می شود، زیرا شایع ترین علت نارسایی کلیه فشار خون و دیابت است.

رئیس اداره تامین سلامت و ارتقای ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: جامعه امروز ما علاوه بر بیماری‌های عفونی که منجر به اپیدمی‌های جهانی مانند کرونا می‌شود درگیر بیماری‌های غیر عفونی است که عمدتاً مزمن و مزمن هستند. بدون علامت و ناشی از رفتار نامناسب افراد به دنبال عدم رژیم غذایی مناسب، عدم تحرک و مصرف سیگار و الکل می باشد.

رضایی تصریح کرد: امیدواریم افراد مستعد یا مبتلا به فشار خون بالا بتوانند با استفاده از کمک به موقع فشار خون خود را تحت نظر پزشک کنترل کنند و افرادی که در مراحل اولیه فشار خون هستند بتوانند فشار خون خود را کنترل کنند. ضمنا توصیه های مصرف صحیح داروها و پرهیز از قطع آنها را جدی بگیرند زیرا در صورت قطع مصرف داروهای فشار خون در آینده باید این بیماری را به شکل پیچیده تری کنترل کنند.


نیاز به استفاده منظم از داروهای فشار خون بالا توسط بیماران

وی افزود: داروهای کنترل فشار خون گران هستند و گاهی اوقات کمتر و کمتر می شوند و از طرفی بیماران اصولا و به طور منظم از این داروها برای درمان استفاده نمی کنند، همچنین برخی از بیماران تصور می کنند که تنها در مواقعی که فشار خون آنها باید مصرف شود. مصرف داروهای فشار خون در حالی که نارسایی کلیه جدی ترین و خطرناک ترین عارضه بعد از فشار خون بالا است و در آخرین مرحله می تواند منجر به بیماری پیشرفته کلیه و دیالیز شود و افراد با عملکرد مناسب کلیه خود را از دست بدهند و صدمات جبران ناپذیری را به همه وارد کنند.

رضایی گفت: رژیم های غذایی گیاهی، نمک و چربی کمتر، فعالیت بدنی مناسب و دوری از استرس های محیطی می تواند حملات یا بی نظمی های ناشی از فشار خون را کنترل کرده و فرد را کمتر آسیب ببیند.

وی گفت: بسیاری از مبتلایان به فشار خون علائم این بیماری را درک نمی کنند و فشار خون خود را به موقع کنترل نمی کنند و حتی زمانی که متوجه فشار خون خود می شوند پس از مدتی مصرف داروهای خود را قطع می کنند. از آنجایی که این بیماری مزمن تر می شود و کنترل آن دشوار می شود، مشکلات جدی تری ایجاد می کند.

رضایی بیان کرد: به مردان زیر 55 سال و زنان زیر 60 سال توصیه می کنیم عوامل غیرقابل تغییر برای بروز بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا مانند سن، جنسیت، سابقه فشار خون و بیماری های قلبی عروقی در بستگان نزدیک ابتدا مسابقه را جدی بگیرید و کنترل کنید. فشار خون شما

رضایی بیان کرد: ترشح هورمون استروژن از تخمدان زنان قبل از یائسگی نقش محافظتی در برابر فشار خون دارد، اما متأسفانه پس از یائسگی به دلیل کاهش این هورمون، خطر ابتلا به جنسیت زنانه به جنسیت مردانه نزدیک می شود. شخص

رضایی گفت: پیروی از رژیم غذایی پرفیبر، کم نمک و چربی و فعالیت بدنی کافی و پیاده روی نسبتاً تند سه بار در هفته به مدت 15 تا 20 دقیقه احتمال ابتلا به فشار خون را کاهش داده یا آن را کنترل می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید