20 درصد از جوانان 20 تا 70 ساله یزد مبتلا به دیابت هستند/نیاز به مشارکت همه نهادها برای اطلاع رسانی به مردم


ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895790

آقایی میبدی کارشناس ایرانی سبک زندگی اسلامی گفت: آقایی میبدی کارشناس ایرانی سبک زندگی اسلامی گفت: بیش از 100 هزار نفر در استان یزد بین 20 تا 70 سال به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا آقایی میبدی در گفتگو با یزدرسا با بیان اینکه یزدی ها بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند، اظهار داشت: استفاده بی رویه خانواده های یزدی از غذاهای پر انرژی، یزد را به یکی از اولین استان های کشور در زمینه دیابت تبدیل کرده است.

وی افزود: شیوع دیابت به دلیل شیوع بیماری های مختلفی از جمله; فشار خون، قلب و عروق خونی و چربی خون افزایش می یابد.

آقای می بادی ادامه داد: ممکن است ژنتیک در دیابت موثر باشد اما عوامل محیطی موثرتر است.

یک کارشناس ایرانی سبک زندگی اسلامی گفت: در استان یزد بیش از 100 هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که 5.1 تا 2 برابر میانگین کشوری است.

آقایی تصریح کرد: درصد مبتلایان به این بیماری در سنین 20 تا 70 سال و بین 16 تا 20 درصد در این سنین به دیابت مبتلا هستند.

وی گفت: کنترل دیابت در مراکز بهداشتی درمانی سه جنبه دارد. مشارکت اجتماعی، هماهنگی بین ادارات و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مهم است.

یک کارشناس ایرانی سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: همه نهادهای عمومی، جوامع و ادارات باید شرایطی را برای کاهش دیابت فراهم کنند.

وی افزود: توصیه پزشکان برای کاهش یا از بین بردن دیابت ورزش مناسب است اما تا فضاهای ورزشی برای افراد آماده نشود مشکل حل نمی شود.

آقای میبدی ادامه داد: شهرداری و تربیت بدنی سازمان های مختلف تاکنون برای کاهش بیماری دیابت همکاری داشته اند و کلاس های آموزشی برگزار شده اما کافی نیست.

وی افزود: برنامه کنترل دیابت و سندی در استان یزد وجود دارد که توسط معاونت بهداشت تدوین شده است، اما این طرح که اجرا شده نباید آمار دیابت را در استان کاهش دهد.

یک کارشناس ایرانی سبک زندگی اسلامی گفت: هدف برنامه های ملی کنترل و پایدار نگه داشتن دیابت است.

آقای میبدی تاکید کرد: حفظ آمار دیابت پایدار در استان بسیار مشکل است و این برنامه نیازمند همکاری سازمان ها و ادارات دولتی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید