13 درصد از جمعیت بالای 25 سال سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستند


ساعت: 18:37
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910623

بر اساس آخرین بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، حدود 13.8 درصد از جمعیت بالای 25 سال سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، دیابت یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک است که با خودمراقبتی قابل پیشگیری است.دیابت یا دیابت نوعی اختلال در متابولیسم مواد غذایی در بدن است که به دلایل مختلفی بروز می کند.

در حالت طبیعی، غذا در معده به گلوکز یا قند خون تبدیل می شود، قند از معده وارد جریان خون می شود و لوزالمعده هورمون انسولین را ترشح می کند که باعث می شود قند از جریان خون وارد سلول های بدن شود.

در دیابت انسولین کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد در نتیجه به دلیل مقاومت قند خون نمی تواند به طور موثر وارد سلول های بدن شود و میزان آن در خون بالا می رود. بالا می رود

انواع مختلفی از این بیماری می تواند رخ دهد و کنترل و درمان آن بستگی به نوع دیابت دارد که دیابت مزمن و طولانی مدت شامل نوع 1 و 2 می باشد.

حالت بالقوه برگشت پذیر دیابت شامل مرحله پیش دیابت نیز می شود. یعنی زمانی که سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است، اما آنقدر بالا نیست که به عنوان دیابت شناخته شود.

نوع دیگر دیابت دیابت بارداری است که در دوران بارداری رخ می دهد اما ممکن است پس از تولد نوزاد ناپدید شود.علت دیابت بر حسب نوع متفاوت است و هر شرایطی باعث ایجاد نوع خاصی از این بیماری می شود.

در بسیاری از موارد، دیابت ناشناخته باقی می ماند و گاهی اوقات به طور تصادفی از طریق آزمایش های معمول خون یا ادرار کشف می شود، اما برخی از مهم ترین علائم هشدار دهنده دیابت عبارتند از: تشنگی، خشکی دهان، برافروختگی صورت، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، سردی و خشکی پوست. احساس بوی اسید در نفس بیمار و مشکل در تنفس، سردرد، سرگیجه، درد پشت پاها و ضعف مفرط.

دیابت نوع 1
این نوع بیماری در هر سنی ممکن است بروز کند که بیشتر در کودکان و نوجوانان گزارش می شود.بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انسولین بسیار کمی تولید می کند و گاهی اوقات بدن توانایی تولید انسولین را ندارد.این بیماران برای کنترل نیاز به تزریق دارند. سطح قند خون آنها به انسولین روزانه نیاز دارند.

دیابت نوع 2
این نوع بیشتر در بزرگسالان شایع است، حدود 90 درصد از همه موارد دیابت مربوط به این نوع است، در نوع 2 بدن بیمار انسولین تولید می کند، اما نمی تواند به درستی از این انسولین استفاده کند. اولین درمان برای دیابت نوع 2 تغییر در انسولین است. روش زندگی. فعالیت بدنی باید در برنامه گنجانده شود و رژیم غذایی سالم انتخاب شود، اکثر مبتلایان به این بیماری پس از مدتی به داروی خوراکی نیاز خواهند داشت.

یک رژیم غذایی سالم بخش کلیدی مدیریت دیابت است

رضا کرد معاون اجرایی بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به پدیده شهرنشینی و محدودیت فعالیت مردم و افزایش مصرف مواد پر انرژی، مردم جامعه بیشتر در معرض چاقی و دیابت و در طول سال افزایش اخیر شیوع دیابت در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

وی افزود: بیش از 537 میلیون نفر در رده سنی 20 تا 79 سال در سراسر جهان از دیابت رنج می برند و پیش بینی می شود تعداد بیماران تا سال 2030 به 643 میلیون نفر برسد و فشار بیشتری بر سیستم های سلامت وارد کند.

کرد تصریح کرد: بیش از هفت و نیم میلیون نفر که حدود 14 درصد از جمعیت بالای 25 سال ایران را شامل می شود به دیابت مبتلا هستند که حداقل 25 درصد از این بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند.

معاون اجرایی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اذعان داشت: بر اساس آخرین بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سال 1398، حدود 13.8 درصد از جمعیت بالای 25 سال سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستند.

وی با اشاره به توصیه ها به بیماران دیابتی گفت: افراد دیابتی باید توجه بیشتری به کنترل قند خون خود داشته باشند، کنترل و پایش منظم قند خون می تواند به پیشگیری از عوارض ناشی از افزایش یا کاهش قند خون کمک کند.

کرد با اشاره به اینکه افراد دیابتی باید برنامه کاری منظمی را رعایت کنند، از فعالیت بیش از حد خودداری کنند و خواب شبانه خوبی داشته باشند، ادامه داد: رژیم غذایی سالم رکن اصلی مدیریت دیابت است، افراد دیابتی باید رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشته باشند. تثبیت قند خون و تقویت سیستم ایمنی.

این مسئول تصریح کرد: به بیماران دیابتی توصیه می شود که وعده های غذایی و دارویی منظم داشته باشند، از مصرف کربوهیدرات های ساده مانند شکر، شکر، مربا، عسل، شربت و نوشابه خودداری کنند و همراه با غذا به ویژه وعده های اصلی غذا به اندازه کافی از سبزیجات استفاده کنند. گروه

وی افزود: بهتر است از نان ها و غلات سبوس دار استفاده شود، همچنین لازم است این بیماران میان وعده های سبک مصرف کنند، روزانه حداقل نیم ساعت ورزش (پیاده روی) داشته باشند و به تدریج مدت ورزش خود را به یک ساعت برسانند. ساعت در روز

کورد خاطرنشان کرد: تمامی افراد بالای 30 سال می توانند پرونده الکترونیکی سلامت، ارزیابی و غربالگری دیابت و فشار خون، انجام آنتروپومتری، اندازه گیری قند و کلسترول خون، مراقبت های دوره ای، مشاوره تغذیه، مراجعه به پزشک و توصیه های لازم را انجام دهند. جهت دریافت خدمات تخصصی رایگان به مراکز و پایگاه های بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید