درصد بالای ابتلا به دیابت و فشارخون در قم

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های مرکز بهداشت قم از آمار بالای دیابت و فشار خون در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری موج از استان قم

محمد نیک‌پور روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی اظهار کرد: تاکنون 38 هزار و 613 نفر در مراکز بهداشتی درمانی استان قم غربالگری فشار خون بالا انجام شده‌اند.

وی به وضعیت نامناسب اشاره کرد دیابتوی در قم ادامه داد: 14 هزار و 701 نفر نیز برای تشخیص پیش دیابت غربالگری شدند.

نیک پور تصریح کرد: جمعیت بالای 18 سال استان قم بیش از 841 هزار نفر است که در قالب این طرح حداقل 70 درصد آنها که معادل 609 هزار نفر است باید از نظر دیابت و خون بررسی شوند. فشار.

وی گفت: بر اساس برآوردها و برآوردها 30 درصد افراد بالای 25 سال در استان قم فشار خون و 14.5 درصد دیابت دارند.

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های مرکز بهداشت قم یادآور شد: تاکنون حدود 27 درصد از مردم قم به همراه 34 درصد ساکنان جعفرآباد در طرح ملی سلامت خانواده غربالگری شده اند.

نیکپور همچنین گفت: بسیاری از مبتلایان به این 2 بیماری ممکن است تا مدت ها از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و به طور اتفاقی چه در چنین معایناتی و چه پس از بروز علائم پایانی بیماری از درگیری آنها مطلع شوند.

وی با تاکید بر اینکه این دو بیماری با اندازه گیری قند یا فشار خون به راحتی قابل تشخیص است، ادامه داد: عوارض هر دو بیماری می تواند ارگان های مهمی مانند مغز، قلب، کلیه ها، چشم ها و … را هدف قرار دهد که بسیار غیر قابل جبران است.

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های مرکز بهداشت استان قم گفت: پس از شناسایی بیماری لازم است بیماران تا رسیدن به فشار خون یا قند خون مناسب به درمان ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راه پیشگیری تغییر سبک زندگی با وضعیت تغذیه مناسب (کمی و کیفی) و فعالیت بدنی مناسب است، تصریح کرد: برای مشاوره صحیح به مردم توصیه می شود به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده و نظر خود را جلب کنند. کارشناسان تغذیه مراکز خدماتی می توانند از جام سلامت استفاده کنند.

نیک پور گفت: کمپین ملی سلامت با هدف شناسایی و پیشگیری از دیابت و فشار خون از 29 آبان آغاز شده و تا 24 آذرماه ادامه دارد.



آیا این خبر مفید بود؟