اجرای طرح بسیج ملی کنترل دیابت و فشارخون سنین بالای 18 سال در منطقه کاشان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مهدی دلاوری در جمع خبرنگاران گفت: بسیج ملی کنترل دیابت و فشارخون تمام افراد بالای 18 سال از 20 آبان ماه لغایت 15 دی ماه سال جاری در کشور اجرایی می شود. 

وی هدف این بسیج ملی را افزایش نسبت شناسائی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و  فشارخون بالا دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گروه هدف در این طرح را کلیه افراد 18 سال و بالاتر (متولدین 01/08/1384 و قبل از آن) ایرانی ساکن در کشور و بانوان باردار در همه گروه های سنی برشمرد.

وی تصریح کرد: برنامه غربالگری و مراقبت فشارخون و دیابت در شهرهای بالای 20 هزار نفر که هنوز برنامه پزشک خانواده شهری اجراء نمیشود و روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و  شهر های مجری برنامه پزشک خانواده شهری اجرا می شود.

دلاوری درخصوص نحوه اجرای بسیج ملی دیابت و فشارخون گفت: این طرح از طریق فراخوان و اطلاع رسانی همگانی از طریق رسانه ها و پایگاه های اینترنتی و فضای مجازی و تولید پلاکارد، پوستر، بنر و …، پذیرش افراد گروه هدف در خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت، اعزام تیم هایی به سازمان های دولتی و ایستگاه های مجری طرح و انجام پرسشگری و معاینه بالینی، تحویل مواد آموزشی و درصورت نیاز ارجاع به پزشک می باشد. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از مردم خواست با مشارکت فعال در این بسیج ملی خطرات ناشی از بیماری های قلبی عروقی و دیابت و عوارض جبران ناپذیر ناشی از آن را در خود کاهش دهند.

شناسایی حدود 60 هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از شناسایی حدود 60 هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل خبر داد.

وی اظهار داشت: از این تعداد، 24074 نفر به دیابت یعنی حدود 8 درصد جمعیت و 34896 نفر به فشار خون یعنی 11 و نیم درصد جمعیت این دوشهرستان را شامل می شوند.

معاون بهداشت دانشگاه، با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد مرگ و میرها در بیماری‌های غیرواگیر ناشی از بیماری های قلبی است، گفت: بیماری‌های قلبی اگر کنترل نشوند هزینه بسیار زیادی دارند. 

دلاوری، با بیان اینکه تغذیه، استرس و سبک زندگی در بروز بیماری‌های غیرواگیر موثر است، تاکید کرد: در زمینه فرهنگ سازی سبک زندگی سالم، باید از سنین پایین‌تر شروع شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: توجه به تغذیه به خصوص قرار دادن ۵ وعده میوه و سبزیجات به صورت روزانه، انجام فعالیت بدنی از جمله پیاده‌روی می توان چاقی، فشارخون، دیابت و استرس را کاهش داد.





آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید