آلودگی نفتی در سه منطقه خلیج فارس/عوارض سرطان و بیماری های پوستی

آلودگی نفتی در سه منطقه خلیج فارس/عوارض سرطان و بیماری های پوستی

روز جدید : چندی پیش لکه های کوچک آلودگی نفتی وارد سواحل روستاهای کنگان، عسلویه و مله گنجه شهرستان دیر شد و محیط زیست را آلوده کرد. سال گذشته از 47 مورد عملیات ضد آلودگی در استان بوشهر، 1400 مورد، 43 مورد مربوط به آلودگی نفتی بوده است.

چندی پیش رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دیر استان بوشهر از آلودگی مشاهده شده در ساحل روستای مال گنجه شهرستان دیر خبر داد. علیرضا حجازی اعلام کرد که منبع اصلی این آلودگی مشخص نیست، اما پیش بینی می شود ناشی از شستشوی تانکرهای نفتی، نشت از سکوهای نفتی دریایی یا محموله های قاچاق باشد. وی ادامه می دهد: موضوع مشاهده قطران نفتی در ساحل نیاز به بررسی دارد و تا زمانی که منبع و نوع آلودگی مشخص نشود نمی توان نظر دقیقی ارائه کرد.

به طور کلی فرسودگی تجهیزات به ویژه خطوط انتقال سکوهای نفتی و عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی در حین اکتشاف و سایر عملیات از مهمترین و آلاینده ترین عوامل محیط زیست خلیج فارس می باشد. به گفته رئیس اداره ایمنی و امنیت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، از ۴۷ مورد عملیات ضد آلودگی در این استان، ۱۴۰۰ مورد، ۴۳ مورد مربوط به آلودگی نفتی بوده است. از این تعداد 12 مورد ناشی از نشت میدان نفتی، 2 مورد به دلیل غرق شدن کشتی، 2 مورد ناشی از آتش سوزی، یک مورد نشت سوخت گازوئیل و در 30 مورد نیز تخلیه غیرقانونی مواد نفتی از شناورها در دریا بوده است.

اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال گذشته بیش از 9 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده شیمیایی، بیش از 400 بادبان و بیش از سه هزار پد جاذب برای جمع آوری آلودگی های نفتی خلیج فارس استفاده کرد. با وجود تمام اقدامات برای پاکسازی دریا، در یک سناریوی خوش بینانه تنها 20 درصد از این آلودگی جمع آوری می شود.

احسان عابدی، مدرس گروه علوم زیستی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: موضوع نشت نفت خام در خلیج فارس مشکل جدیدی نیست. بدترین آلودگی نفتی در خلیج فارس به زمانی برمی گردد که عراق در زمان صدام به چاه های نفت کویت حمله کرد و خلیج فارس به شدت درگیر آلودگی نفت خام بود. در این حادثه نفت خام خلیج فارس به ویژه غرب آن را فراگرفت و خسارات جبران ناپذیری به خلیج فارس وارد کرد. این بارها در مقیاس کوچکتر اتفاق افتاده است.

عابدی گفت: در هفته های اخیر بار دیگر شاهد نشت نفت خام و آلودگی خلیج فارس و سواحل روستای مال گنجه از توابع دیر بودیم. منبع این آلودگی هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی گمانه زنی ها می گویند که علت آن نشت نفت از سکوی نفتی در حال سوختن یا کشتی حامل نفت خام در دریا بوده است. به هر دلیلی نفت خام وارد آب های خلیج فارس شد و توسط باد و جریان های اقیانوسی به ساحل کشیده شد.

اثرات آلودگی نفتی

وی با اشاره به اینکه آلودگی نفتی با رسیدن به ساحل به چند صورت خود را نشان می دهد، بیان کرد: یکی از جلوه های آن زمانی است که شناگر متوجه لکه های روغنی روی بدن خود می شود و بوی نفت او را آزار می دهد. همچنین زمانی که این لکه های نفتی به ساحل می رسند، لکه های نفتی روی سنگ ها و ماسه ها ظاهر می شوند و با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده هستند. پس از مدتی، این لکه های نفتی از نظر حرارتی و باکتریایی شکسته می شوند، به هم می چسبند و حالت جامدی به نام تاربول پیدا می کنند که به صورت لکه های شنی در ساحل ظاهر می شود.

وی افزود: نشت نفت همیشه به طور طبیعی در کف بسیاری از اقیانوس ها و دریاها در سراسر جهان رخ می دهد و اکوسیستم به طور طبیعی آن را پاکسازی می کند. اما وقتی این اتفاق در مقیاس صنعتی و بسیار بزرگ رخ می دهد، خود را به عنوان یک خطر و آسیب برای آبزیان و مردم ساحلی نشان می دهد.

وی با اشاره به اثرات زیانبار آلودگی نفتی بر آبزیان و انسان گفت: آلودگی نفتی باعث بروز سرطان، مسمومیت های شدید و بیماری های پوستی می شود. کسانی که در مناطق آلوده به روغن شنا می کنند از بیماری های پوستی بسیار شدید رنج می برند.

دیدگاهتان را بنویسید