5 امتیاز برای خجت الله عبدالملکی; وزیر شعار و خیال دولت کل / وزیری که از توییتر آمد و با توییتر رفت

5 امتیاز برای خجت الله عبدالملکی;  وزیر شعار و خیال دولت کل / وزیری که از توییتر آمد و با توییتر رفت

روز جدید شنیده ها حاکی از آن است که عبدالملکی احتمالاً سفیر ایران در انگلیس می شود. سفارت وزیر مستعفی و برکنار شده عجیب نیست اما آیا وزارت امور خارجه راضی می شود؟

ده ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم به رهبری سیدابراهیم رئیسی، اولین جدایی از دولت صورت گرفت. اولین فردی که کابینه اصلی را ترک کرد، بلندپروازترین، تحصیلکرده ترین، خوش بین ترین و پر سر و صداترین وزیر کار، حجت الله عبدالملکی است.

مردی از لامبورگینی ایرانی، مردی که با یک میلیون تن کار می آفریند، مردی برای پالایش وزارت کار و مردی که معتقد است دولت با 300 میلیون دلار می تواند قیمت دلار را به کمتر از 15 هزار تن برساند. نگه داشتن آن در آن سطح به مدت دو ماه، دولت را ترک کرد. . وزیری که می خواست سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند، حالا بیکار است.

حکایت وزیر شدن، وعده ها و اقدامات حجت الله عبدالملکی، حکایت تلخ رشد مردی است که با کمترین صلاحیت به بالاترین رده های حکومتی کشور رفت و از وزارت ملت صحبت کرد، اما به هیچ سود، خیر یا دستاوردی برای مردم نیست.

اول: وزیر شعار

حجت الله عبدالملکی بدون شک شایسته عنوان وزیر شعار است. وزیری پر از شعار و وعده که قوی ترین شعارهای ممکن را در چهار سال اخیر سر داده است. فقط یک جستجوی ساده برای یافتن این شعارها کافی است. عبدالملکی فهرست بلندبالایی از شعارها را پشت سر خود دارد. از مبارزه با فساد تا اقتصاد تحریم.

وی این شعار را سر داد که اقتصاد ایران در میان مدت می تواند دوازدهمین اقتصاد برتر جهان و در بلندمدت سومین و اولین اقتصاد جهان شود. او شعار می داد که قهرمان اقتصاد ایران از کودکی که چاقوی تحریمی در دست دارد آسیب نمی بیند. همه شعارهای او از بیراهه بیرون آمد. او نه در وزارت کار برای اقتصاد کار کرده است، نه در حوزه تحریم معجزه کرده است، نه فساد را ریشه کن کرده و نه تحول موثری ایجاد کرده است.

دوم: وزیر توییتر

رشد حجت الله عبدالملکی بدون شک مدیون فضای توییتر است. اگر فعالیت توییتری او در بهار 1397 نبود، در مسابقه تلویزیونی شرکت نمی کرد و نمی توانست به این راحتی خود را به عنوان یک نظریه پرداز اقتصادی و سیاسی مطرح کند. او البته در توییتر حامیان وفاداری هم داشت که تا تصمیم نهایی در کنار عبدالملکی ماندند.

سوم: وزیر جوان

جوانترین وزیر کابینه، ابراهیم رئیسی، و نسخه محافظه کار آذربایجانی جهرمی بر خلاف وزیر جوان دولت روحانی، پیش از این به نماد شکست کامل تبدیل شده اند. آذری جهرمی با برچسب حراست به وزارتخانه آمد. این بدنه چندان مورد استقبال روحانی و حتی مجلس نبود، اما با همه انتقادات و ایراداتی که می شد، رضایت نسبی مجلس را به دست آورد و محبوبیت خوبی به دست آورد.

چهارم: وزیر استعفا داد یا برکنار شد؟

آخرین وزیری که به صورت داوطلبانه و بدون فشار و برای رضای خدا استعفا داد کی بود؟ وزرا یا از دولت رنجیده بودند، یا از استیضاح فرار کردند و یا تحت فشار رئیس جمهور قرار گرفتند. حجت الله عبدالملکی که آرزوی ریاست جمهوری را داشت، فردی نیست که برای هماهنگی دولت استعفا داده باشد.

5 امتیاز برای خجت الله عبدالملکی; وزیر شعار و خیال دولت کل / وزیری که از توییتر آمد و با توییتر رفت

برخی از فعالان اصولگرای نزدیک به دولت گفته‌اند که در گزارش‌های برخی نهادها، عبدالملکی ضعیف‌ترین وزیر در کنار وزارت اقتصاد و صمت است و رئیس‌جمهور در حال بررسی جایگزینی آنهاست. در نتیجه باید گفت که احتمالاً رئیسی به وزیر جوان گفته است که قصد برکناری وی را دارد و وزیر برای حفظ احترام و جایگاه خود استعفا داده است.
پنجم: وزیر بیکار؟

آیا وزیر کار بیکار می ماند؟ پاسخ به این سوال کمی سخت است. به گفته دولت عبدالملکی به عنوان مشاور در کنار رئیس جمهور باقی خواهد ماند، اما قوه مجریه چطور؟ آیا وزیر سابق به کمیته امداد برمی گردد یا به ستاد اجرایی می رود؟ آیا او اکنون وزیر است، از اینکه کمتر از رئیس این دو نهاد است راضی است؟

شنیده ها حاکی از آن است که عبدالملکی احتمالاً سفیر ایران در انگلیس می شود. سفارت وزیر مستعفی و برکنار شده عجیب نیست اما آیا وزارت امور خارجه راضی می شود؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید