5 علامت هشدار دهنده نارسایی کبد

5 علامت هشدار دهنده نارسایی کبد

روز جدید از تولید صفرا برای هضم تا دفع سموم از خون، این یکی از حساس ترین و حیاتی ترین عملکردهای کبد در بدن است.

این اندام حیاتی همچنین نقش فعالی در عملکردهای متابولیک بدن دارد. بنابراین هرگونه تغییر در عملکرد آن می تواند منجر به اختلال در عملکرد کل بدن شود و علائم آن به شکل های مختلف دیده شود.

عدم توجه به اختلال عملکرد کبد می تواند منجر به نارسایی کبد و نیاز به پیوند اعضا یا حتی مرگ شود. بنابراین شناسایی علائم اختلال عملکرد کبد در مراحل اولیه برای بهره مندی از درمان های مناسب و به موقع ضروری است.

یک مقاله جدید تایمز آو ایندیا به پنج علامت هشدار دهنده اشاره می کند که کبد به درستی کار نمی کند:

یرقان: یرقان حالتی است که در آن پوست و سفیدی چشم زرد می شود. حتی ادرار زرد تیره به نظر می رسد. اینها نشانه های آشکار آسیب کبدی و نشانه ای از سایر بیماری های زمینه ای هستند. زردی می تواند زمانی رخ دهد که کبد نتواند گلبول های قرمز را به طور موثر پردازش کند و منجر به تشکیل رنگدانه ای به نام بیلی روبین شود. کبد سالم بیلی روبین را جذب می کند و آن را به صفرا تبدیل می کند که در هضم غذا نقش دارد و بقیه آن از طریق مدفوع دفع می شود.

خارش پوست: مشکل هر گونه مشکل در عملکرد طبیعی کبد منجر به تجمع سطوح بالای نمک های صفراوی در زیر پوست می شود. این در نهایت منجر به خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. مشکلات پوستی گاه به گاه بیشتر به دلیل مشکلات کبدی ایجاد می شوند و اولین علائم و نشانه های این بیماری هستند. با این حال، همه افرادی که از خارش پوست رنج می برند سطح صفرا بالایی ندارند.

کاهش اشتها: یکی از وظایف صفرای تولید شده در کبد کمک به هضم غذا است. به طور طبیعی، زمانی که کبد به درستی کار نمی کند، عملکرد کبد مختل می شود و منجر به از دست دادن اشتها می شود. در نتیجه کاهش وزن باعث درد شکم و حالت تهوع می شود.

خونریزی و کبودی مکرر: اگر بدن به راحتی کبود می شود یا روند بهبود زخم به کندی پیش می رود، لازم است با پزشک مشورت کنید تا از عملکرد صحیح کبد مطمئن شوید. خونریزی یا کبودی پس از آسیب به دلیل کمبود پروتئین های خاص مورد نیاز برای لخته شدن است. کبد آن دسته از پروتئین هایی را تولید می کند که می تواند توسط بیماری زمینه ای کبد مختل شود. در برخی موارد، افراد حتی فشار خون بالایی دارند یا زمانی که مشکلات کبدی دارند، متوجه وجود خون در مدفوع خود می شوند.

عدم تمرکز: وقتی کبد نتواند خون را از سموم پاک کند، سایر عملکردهای بدن مختل می شود. علائم تجمع سم نیز می تواند در حافظه و سلامت روان فرد رخ دهد. عدم تمرکز، سرگیجه، از دست دادن حافظه، نوسانات خلقی و تغییرات شخصیتی همگی از علائم مشکلات عمده کبدی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید