سابقه ناباروری با افزایش خطر نارسایی قلبی همراه است

سابقه ناباروری با افزایش خطر نارسایی قلبی همراه است

روز جدید محققان آمریکایی در یک مطالعه جدید دریافتند ناباروری با افزایش 16 درصدی خطر نارسایی قلبی در آینده مرتبط است.

مطالعه ای که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد نشان داد زنانی که ناباروری داشتند 16 درصد بیشتر از زنانی که سابقه ناباروری نداشتند در معرض نارسایی قلبی قرار داشتند.

امیلی لاو، MD، MPH، متخصص قلب و مدیر کلینیک MGH یائسگی، هورمون ها و قلب و عروق، گفت: «ما در حال درک این موضوع هستیم که سابقه باروری یک زن در مورد خطر ابتلا به بیماری قلبی در آینده صحبت می کند. این که آیا یک زن مشکل باردار شدن دارد، چه اتفاقی در دوران بارداری او می افتد، زمانی که او یائسه می شود، همه اینها بر خطر بیماری قلبی در آینده در زندگی تأثیر می گذارد.

ناباروری از هر 5 زن آمریکایی 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و تعدادی از مشکلات باروری را پوشش می دهد، اما ارتباط آن با نارسایی قلبی تا همین اواخر به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته بود. لو و همکارانش با همکاری ابتکار بهداشت زنان (WHI) که در اوایل دهه 1990 برای درک تاریخچه باروری زنان تأسیس شد، زنان یائسه را از WHI مورد مطالعه قرار دادند تا تعیین کنند که آیا ناباروری با نارسایی قلبی مرتبط است یا خیر.

دو نوع نارسایی قلبی وجود دارد: نارسایی قلبی با نارسایی جهشی حفظ شده (HFpEF) و نارسایی جهشی کاهش یافته (HFrEF). کسر جهشی اندازه گیری شده، درصد حجمی خونی است که در طی هر سکته از بطن چپ قلب پمپ می شود. کسری پرش زیر 50 درصد معمولاً غیر طبیعی یا کاهش می یابد.

این تیم ارتباطی بین ناباروری و نارسایی کلی قلب، به ویژه با HFpEF، نوعی نارسایی قلبی که در زنان بسیار شایع تر است، صرف نظر از سابقه باروری، یافتند. از 38528 زن یائسه مورد بررسی، 14 درصد سابقه ناباروری را گزارش کردند. در یک دوره پیگیری 15 ساله، محققان خاطرنشان کردند که ناباروری با 16 درصد خطر نارسایی قلبی در آینده مرتبط است.

لاو می‌گوید: «من فکر می‌کنم یافته‌های ما به‌ویژه قابل توجه است زیرا نارسایی قلبی با کسر جهش حفظ‌شده در زنان شایع‌تر است. ما نمی دانیم که چرا HFpEF در زنان شایع تر است. نگاهی به دوران اولیه باروری یک زن می تواند سرنخ هایی را در مورد علت آن به ما بدهد. به طور قابل توجهی، این تیم خاطرنشان کرد که پیوند بدون توجه به اینکه آیا در نهایت فرد باردار شده یا تولد زنده داشته است، ادامه یافت.

افزایش خطر مستقل از عوامل خطر سنتی قلبی عروقی و سایر شرایط ناباروری است. لاو می‌گوید: «مطالعات قبلی نشان داده‌اند که زنان مبتلا به ناباروری دارای عوامل خطر متابولیک بالاتری هستند، اما تیم تحقیقاتی متوجه نشدند که عوامل خطر متابولیک ارتباط بین ناباروری و نارسایی قلبی را توضیح می‌دهند.

ناباروری یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و فشار خون بالا است، اما سابقه باروری معمولاً یک بیماری محسوب نمی شود. بسیاری از مردم به این موضوع فکر نمی کنند زیرا احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در سنین 60 سالگی و بالاتر در افراد کمتر است و ناباروری در دهه های 20، 30 و 40 سالگی شایع تر است. ما نمی‌توانیم سابقه ناباروری یک زن را تغییر دهیم، اما اگر بدانیم خانمی سابقه ناباروری دارد، می‌توانیم در مورد سایر عوامل خطرزای متغیر مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن و … با او مشورت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید