پرداخت 90 درصدی هزینه های درمان ناباروری با بیمه سلامت / آغاز به کار فاز سوم مرکز ناباروری خراسان شمالی در نیمه دوم سال جاری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مریم پور آدینه مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی استان گفت: 2.1 بالاتر بودن استان از حد جایگزینی کشور است. 1.8.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ باروری در استان، یک زن باید حداقل دو فرزند در سن باروری به دنیا بیاورد تا این شاخص نسبت به میانگین کشوری حفظ شود.

پورادین گفت: به طور کلی نگرانی از کاهش جمعیت در خراسان شمالی وجود ندارد، اما در برخی از شهرها در حال حاضر با کاهش جمعیت مواجه هستیم که نگران کننده است، اما برخی شهرها به دلیل زاد و ولد بالا، شهرهایی را تحت پوشش قرار می دهند که جمعیت کمتری دارند. “

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: طرح حمایت از جمعیت از سال گذشته در استان راه اندازی شد.


تولد، مرگ و میر و مهاجرت عوامل موثر بر تغییر جمعیت هستند

وی با بیان اینکه چندین موضوع در شاخص های جمعیتی استان مهم و مورد توجه قرار گرفته است، گفت: یکی از این شاخص ها مربوط به نرخ خام زاد و ولد است که در سال های اخیر موجی از کاهش و افزایش موالید را شاهد بوده ایم. نسبت به 99. از سال 1400 شاهد کاهش 100 تولد بوده ایم که در روستاها نگران کننده است.

این مسئول میزان مرگ و میر را نیز یکی دیگر از عوامل تغییر درصد جمعیت عنوان کرد و گفت: بر این اساس، تحت تأثیر بیماری های عروق کرونر قلب و سایر بیماری های عفونی، تصادفات و بیماری های قلبی عروقی نقش بسزایی در مرگ و میرهای غیر عفونی دارند. “جمعیت در حال تغییر است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از شاخص های تغییر جمعیت، میزان مهاجرت است که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از مرکز ایران، خراسان شمالی با سرعت بالایی از روستا به شهر، شهر به مرکز استان و مرکز استان به سایر استان ها در حال حرکت است. بر این اساس میزان مهاجرت استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان ها بیشتر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: همه تشکل های سیاسی باید در زمینه مسائل اقتصادی و محرومیت زدایی تلاش کنند تا شرایط زندگی در روستاها بهبود یابد تا مردم مهاجرت نکنند.

پورادین گفت: متأسفانه در حال حاضر میزان رشد جمعیت در روستاها کاهش یافته و تعداد موالید در بسیاری از روستاها کاهش یافته است.


افزایش سن ازدواج و از دست دادن دوران طلایی باروری

وی گفت: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر جمعیت افزایش سن ازدواج است که سن طلایی باروری را تغییر می دهد چرا که بهترین سن برای زنان 20 تا 30 سال است.

این مسئول افزود: بر اساس آخرین سرشماری در خراسان شمالی، سن ازدواج زنان 23.4 سال و مردان 27.5 سال است که نسبت به سرشماری های قبلی یک سال افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم بعدی این است که اختلاف سنی فرزند اول و دوم پنج سال است و گفته می شود اگر زنی بخواهد فرزند سوم و چهارم داشته باشد ممکن است شرایط سنی اجازه ندهد.

پورادین افزود: بحث بعدی در روند کاهش جمعیت، ناباروری است که خراسان شمالی در خطر ناباروری اولیه متوسط ​​قرار دارد و افزایش سن ازدواج باعث ناباروری در خانواده هایی شده که می خواهند بچه دار شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه شاخص اولیه ناباروری استان بین 10.7 تا 12.9 درصد است، گفت: ناباروری در واقع یکی از شاخص هایی است که رو به افزایش است و طبق مطالعه اخیر در خراسان شمالی، خطر ابتلا به ریسک متوسط ​​است. شناسایی شده است.»


بیمه ناباروری

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: با سیاست گذاری های جدی درمان ناباروری تحت حمایت خدمات بیمه ای قرار می گیرد و تسهیلات ارائه می شود.

پور آدين گفت: هزينه هاي ناباروري تا سقف 90 درصد تحت پوشش بيمه سلامت قرار مي گيرد كه كمك شاياني به زوج هاي نابارور مي كند.

وی گفت: در بحث خدمات ناباروری مرکز ناباروری بانتولهدی در بجنورد فعال است و به زودی فاز جدیدی با ارائه تجهیزات فعال می شود.

پورادین گفت: در حال حاضر فاز اول و دوم مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی در بوینورد در حال ارائه خدمات و اقدامات اولیه برای زوجین در استان است و فاز سوم این مرکز از نیمه دوم سال جاری آغاز می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: شاخص بعدی ناباروری ثانویه است که نشان دهنده اختلاف سنی فرزند اول و بعدی است و باعث ناباروری ثانویه می شود که خراسان شمالی در سطح متوسط ​​و بالاتر کشور قرار دارد.


تغییر باورها در جوانان و کاهش تعهد به ازدواج

پورادین ادامه داد: با گسترش تجرد و زندگی فردی در جامعه، سن ازدواج رو به افزایش است که در واقع به این دلیل است که باورهای جوانان تغییر کرده و ورود فرهنگ های غربی باعث کاهش ازدواج شده است. “

وی با اشاره به اینکه آخرین مورد بحث تک فرزندی است که به معضلی در جامعه تبدیل شده است، افزود: توجه به این نکته یک قانون است که در شرایط فعلی در گروه بزرگی از خانواده های تحصیلکرده به تعداد کمتر توجه می شود. کودکان یا مجردها بر این اساس نمی توان نتیجه گیری در مورد کاهش جمعیت را به طور کامل به مشکلات اقتصادی نسبت داد، بلکه بیشتر این مشکلات ناشی از تغییر در باورها و عقاید است.

پورادین ادامه داد: بر اساس آمار 34 درصد جمعیت ایران را تک فرزند تشکیل می دهند که به طور قطع تعداد زیادی است، بنابراین این موضوع باید جدی گرفته شود تا 10 تا 15 سال دیگر کشور از سن طلایی تولد عبور کند. سال ها. “

وی گفت: در حال حاضر 9.44 نفر در استان سالمند هستند که آمار نگران کننده ای است و به همین دلیل جمعیت رو به کاهش است.


آمار دقیق سقط جنین در دسترس نیست

این مسئول گفت: یکی دیگر از عوامل موثر بر روند جمعیت در استان ممکن است سقط جنین باشد که باید جدی گرفته شود. وی گفت: با توجه به اینکه سقط جنین غیرقانونی نیز وجود دارد، آمار دقیقی در دست نیست.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، کمپ جمعیت با زیرمجموعه های مختلف در استان ایجاد و فعالیت هر کمیسیون بر اساس ضوابط اعلام شد. کارگروه استانی در حال ارائه پیشنهاد از سوی استاندار است که با توافق سایر دستگاه ها اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید