ابهام در تجهیز فاز سوم مرکز درمان ناباروری در خراسان شمالی / از وعده های شکست خورده تا اعزام زوج های نابارور به خارج از استان


ساعت: 13:05
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885876

گزارش وضعیت مرکز تخصصی درمان ناباروری در منطقه؛

زوج های نابارور در استان خراسان شمالی با مشکل نبود مرکز تخصصی درمان ناباروری دست و پنجه نرم می کنند و علاوه بر هزینه های بالای درمان، خستگی و هزینه های سنگین سفر به استان های دیگر را نیز متحمل می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر اترک از بجنورد، جمعیت یکی از مهم ترین شاخص های پیشرفت هر جامعه ای است، از این رو «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» شعاری در دهه 60 بود که در بسیاری از رسانه های رسمی و غیر رسمی کشور تبلیغ می شد. با توجه به شرایط کشور و تحقق آینده‌ای پرافتخار تصمیمی هوشمندانه تلقی می‌شد، اما در دهه 70 به دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم برای رشد جمعیت، سیاست‌های جمعیتی کشور به سمت «فرزند کمتر، خوب بیشتر» سوق پیدا کرد. زندگی”.

متأسفانه نرخ رشد جمعیت ایران در سال‌های اخیر خوب نبوده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورت تداوم شرایط فعلی، این رقم تا سال ۱۴۱۰ به صفر خواهد رسید.

این سیگنالی است که اگر تدابیری اتخاذ نشود، می تواند منجر به مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی شود.

جوان سازی جمعیت به یکی از مهم ترین برنامه ها و سیاست های کشور در سال های اخیر تبدیل شده است. برنامه ای که در راستای ارتقاء، پویایی و رشد جمعیت دنبال می شود و امسال به عنوان طرحی برای جوانان جمعیت تصویب شده است که هدف کلی آن افزایش زاد و ولد و جلوگیری از کاهش جمعیت است. .


هر پنجم زوج در کشور نابارور هستند

آمارها نشان می دهد از هر پنج زوج در کشور یک زوج نابارور هستند و بر اساس این آمار سه میلیون زوج نابارور در ایران وجود دارد که بخشی از تاریخ است و بزرگترین مشکل درمان ناباروری است که علاوه بر کمبود متخصص در این زمینه، تجهیزات تخصصی در کشور، گرانی ناباروری مانعی بر سر راه خانواده هایی است که می خواهند برای به دنیا آوردن فرزند تحت درمان قرار گیرند، اما به دلیل موانع موفق نمی شوند.

لازم به ذکر است در استان خراسان شمالی زوج های نابارور با مشکل کمبود مرکز تخصصی درمان ناباروری دست و پنجه نرم می کنند و علاوه بر هزینه های بالای درمان، خستگی و هزینه های بالای سفر به استان های دیگر را نیز متحمل می شوند. انجام دادن

با راه اندازی طرح حمایت بیمه ای از زوج های نابارور در آذرماه سال گذشته بخشی از مشکلات مالی این زوج ها برطرف شد اما نبود مرکز تخصصی درمان ناباروری درجه سه در استان به معضلی برای این زوج ها تبدیل شده است. .


شناسایی 368 زوج نابارور در نظام بیمه سلامت استان

محسن رعنایی مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد، با اشاره به اینکه اجرای طرح حمایت بیمه ای از زوجین نابارور از آذرماه سال گذشته در خراسان شمالی آغاز شده است، گفت: بنابراین از زمان اجرای در این طرح 368 زوج نابارور بودند که در استان برای دریافت خدمات تشخیصی، درمانی و شناسایی در سامانه بیمه سلامت معرفی شدند.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته 22 پرونده ناباروری تشکیل شده و از ابتدای امسال تاکنون 15 پرونده ناباروری برای پرداخت هزینه های تشخیصی و درمانی تشکیل شده و اسناد مالی آنها نیز پرداخت شده است.

رعنایی افزود: شایان ذکر است از سه ماهه اول سال 1401 تاکنون 875 نسخه برای درمان ناباروری شناسایی شده است.


838c7a43 b5b8 48d1 9cda 7d8bd192813e خبر خاکستری


نبود مرکز درمان ناباروری (IVF) در خراسان شمالی، بیماران را به استان های دیگر سوق می دهد

مدیر بیمه سلامت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ارائه خدمات ناباروری در خراسان شمالی نبود مرکز درمان ناباروری سطح سه (IVF) است و در حال حاضر تنها مرکز خدمات ناباروری در استان بنت آل است. هادی بیمارستانی که خدمات درمان ناباروری سطح دوم را ارائه می کند

وی ادامه داد: زمانی که بیماران نابارور سطح 2 نتوانند از خدمات IUI نتیجه بگیرند، مجبور می شوند برای دریافت خدمات سطح 3 (IVF) به استان های دیگر معرفی شوند.

رعنایی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات ناباروری در سطح ثالث گفت: تا زمانی که استان مرکز خدمات ناباروری در سطح سوم نداشته باشد، خدمات بیمه تشخیص و درمان ناباروری عملکرد خوبی نخواهد داشت.


تنها مرکز درمان ناباروری در خراسان شمالی خدمات سطح دو ارائه می کند

محمدرضا جمعه زاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه در خراسان شمالی تنها خدمات ناباروری در سطح دو قابل ارائه است، گفت: تنها مرکز درمان ناباروری در سطح استان که سطح دو سطح خدمات ناباروری را ارائه می کند، بنت ال است. بیمارستان تخصصی زنان هادی.

جمعه زاده بیان کرد: از سال 98 تاکنون 3 هزار و 329 بیمار در بیمارستان بنت الهادی داشته ایم که از این تعداد 101 نفر خدمات IUI دریافت کردند.

خراسان شمالی تنها استانی در کشور است که مرکز تخصصی درمان ناباروری ندارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز بزرگترین مشکل استان در زمینه خدمات ناباروری را نبود مرکز تخصصی در سطح عالی دانست و گفت: به نظر می رسد تنها استانی باشیم که خدمات سطح سوم نداریم.

وی ادامه داد: از طرف دانشگاه علوم پزشکی در تلاش هستیم تا برای تجهیز مرکز خدمات ناباروری سوم بودجه جذب کنیم و پیش بینی می شود بتوانیم در ماه های آینده طرح خدمات ناباروری سوم را در استان آغاز کنیم.


90 درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه بود

مریم پور آدینا مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بر اساس آمارهای اخیر نرخ زاد و ولد در خراسان شمالی 2.1 است که نسبت به نرخ جایگزینی در کشور بالاتر است که 1.8 است. ، قرارداد.

وی ادامه داد: بر اساس نرخ باروری در استان، اگر قرار است این شاخص نسبت به میانگین کشوری حفظ شود، یک زن باید حداقل دو فرزند در سن باروری به دنیا بیاورد.

پورادنه بیان کرد: به طور کلی نگرانی از کاهش جمعیت در خراسان شمالی وجود ندارد، اما در برخی شهرها با کاهش جمعیت مواجه هستیم که نگران کننده است. از سوی دیگر، برخی شهرها به دلیل زاد و ولد بالا، آن شهرهایی را با جمعیت کمتری پوشش می دهند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: طی سیاست های جدی درمان ناباروری تحت حمایت خدمات بیمه ای است و تسهیلات در نظر گرفته شده است.


b12e629f 10ef 4c38 94cd 18e8cad70e2e خبر خاکستری


راه اندازی فاز سوم مرکز درمان ناباروری بنت الهادی در نیمه دوم سال جاری

پورادینا تصریح کرد: هزینه های ناباروری تا سقف 90 درصد تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرد که به نفع زوج های نابارور خواهد بود.

وی گفت: در زمینه خدمات ناباروری مرکز ناباروری بنت الهادی بجنورد فعال است و به زودی فاز جدید با تامین تجهیزات فعال می شود.

پورادینا گفت: در حال حاضر فاز اول و دوم مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی در بجنورد در حال ارائه خدمات است و مقدمات اولیه برای زوجین در استان در حال انجام است و فاز سوم این مرکز نیز در نیمه دوم امسال راه اندازی می شود. سال


تجهیز مرکز تخصصی درمان ناباروری در خراسان شمالی ضروری است

سید محمد پاکمهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد راه اندازی مرکز درمان ناباروری در استان را ضروری می داند و بیان می کند: به ازای هر پنج ازدواج و زوج، یک مورد. زوجین در زمینه تولد فرزندان مشکل دارند و با جمعیتی حدود یک میلیونی استان، وجود چنین مرکزی یکی از ضروریات است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تلاش های زیادی برای راه اندازی این مرکز انجام شد اما متأسفانه محقق نشد، گفت: تلاش می کنیم امسال این مرکز که برای حقوق زوج های نابارور استان است برای درمان راه اندازی شود. شما باید به خارج از استان بروید.


همچنین تامین نیروی متخصص برای مرکز درمان ناباروری در دستور کار قرار دارد

پاکمهر همچنین به برخی از اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: برای خرید 10 میلیارد تومان تجهیزات اعتباری پیش بینی شده است و در تماسی که با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت صورت گرفت، قرار شد تجهیزات یک ژنرال باید به هیات تامین ارز تحویل شود تجهیزات تخصصی از 10 میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و با انجام اقدامات پیگیری لازم این امر محقق شود.

وی همچنین تامین نیروی متخصص در این زمینه در استان را یکی از دغدغه ها دانست و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم این کسری را در استان برطرف کنیم و در آینده نزدیک با خرید تجهیزات عمومی و تخصصی و تامین نیروهای متخصص، شما را به سمت خود برسانید. بتواند کلینیک ناباروری راه اندازی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید