ققنوس زیر خاکستر آرزوی زوج های نابارور / کمبود داروهای ناباروری پس از افزایش درمان


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۶
کد خبر: 1866358

با پرداخت 90 درصدی هزینه های درمان ناباروری توسط دولت، نزدیک به چهار میلیون زوج نابارور امیدوار به درمان ناباروری هستند و به گفته کارشناسان ناباروری مرکز نهال گرگان، هر روز بر تعداد مراجعین ناباروری افزوده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ; ما پنج سال است که ازدواج کرده ایم و در این پنج سال همه آرزو کردیم که خدا به شما یک شانه طلایی بدهد. پاسخ من این بود که «بچه را برای چه می‌خواهیم؟» «پشیمان نیستم که بچه دارم؟» یا مشکلات اقتصادی را دستاویز قرار دادیم و گفتیم: «ما خیلی در این حباب اقتصادی هستیم.» قلب ما از هرج و مرج می سوخت.

کاش اینقدر تو زندگیمون برام اتفاق نیفتاده بود رفت و آمدمون به فامیل کم شد و ترس شنیدن دعا عذابم میداد چه برسد به قلقلک و شوخی حتی بدتر از آن زمانی که در جمع بودم.داشتیم میرفتیم تا بلند شوم و مادری با بچه هایش همدردی کند، با بغض گلویم را می گرفت، با اینکه لبخندی بر لبانم نقش بسته بود و می گفتم خاله فدایش، اما دلم برای مادر شدن می خواست. آنها درست می کنند.


da3dc488 df1a 45b7 83db f4a4dbca9d56 خبر خاکستری

هزینه درمان ناباروری سر به فلک کشیده است، اما ما حاضر بودیم حتی اعضای بدن خود را بفروشیم تا صدای گریه نوزاد را در خانه بشنویم. همسرم قبول کرد اما کارگر جوانی با حقوق 3.5 میلیون تن که بعدازظهر هم باید با ماشین رفت و آمد می کرد چه انتظاری داشت اما امسال خبرهای خوبی شنیدیم که خوشحال شدیم اما به دریا رفتیم و حتی دست به دست شدیم تا در صورت لزوم ماشین زیر پایمان را بفروشیم، هر چند امرار معاش ما بود و برای درمان ناباروری تلاش می کردیم.

اینها صحبت های خانمی بود که به مرکز درمان ناباروری نهال گرگان مراجعه کرد. کارکنان این مرکز می گویند سال گذشته 2500 زوج نابارور به این مرکز مراجعه کردند به این امید که صدای گریه نوزاد، سکوت بی پایان خانه و در نتیجه احساسات والدینشان را بشکند. حس کردن.

گفته می شود 20 درصد زوج هایی که قصد بچه دار شدن در کشور دارند نابارور هستند که این مشکل 30 درصد برای زنان، 30 درصد برای مردان، 30 درصد با هم و 10 درصد ناشناخته است.


کاهش داروهای ناباروری در گلستان برای افزایش تقاضا برای درمان ناباروری

دکتر فرحناز سادات احمدی، فوق تخصص نازایی در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان گفت: اگر زوجی زیر 35 سال سن دارند و یک سال است که اقدام به بچه دار شدن کرده اند و از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نکرده اند اما موفق به بچه دار شدن نشده اند، باید نه. «آنها وقت تلف می کنند و باید هر چه زودتر به مرکز درمان ناباروری مراجعه کنند.

به گفته این کارشناس ناباروری، ماه به ماه تعداد مراجعات به مراکز ناباروری در منطقه گلستان در حال افزایش است و متاسفانه این مراکز نمی توانند کاری برای زنان دارای فرزند بالای 48 سال انجام دهند.


de766a4c 4fe5 4bbe a9ce d06aac66f64d خبر خاکستری

بر اساس ابلاغیه دی ماه 1400 سازمان های بیمه گر برای کمک به زوج های نابارور برای جوان سازی جمعیت، 90 درصد هزینه درمان ناباروری را دولت پرداخت می کند، اما به گفته این کارشناس ناباروری، این مراکز مشکل دارویی دارند و مهم ترین آنها کمبود است. آمپول های ماشه ای به گفته احمدی، این دارو در بازار گرگان موجود نیست و در سایر نقاط کشور تهیه شده است. از سوی دیگر به گفته این کارشناس ناباروری کمبود تجهیزات، داروهای بی کیفیت و رعایت اصول زنجیره سرما از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود که مسئولان باید برای این موضوع چاره ای بیندیشند.

احمدی می گوید از 26 زوج در کشور چهار زوج نابارور هستند و سالانه بیش از 80 هزار زوج به آن اضافه می شود.

به گفته این کارشناس ناباروری 77 مرکز ناباروری در کشور وجود دارد که به این زوج ها کمک می کند تا صاحب فرزند شوند که 28 مرکز آن دولتی است و مرکز ناباروری نهال گرگان یکی از موفق ترین مراکز درمان ناباروری در کشور است.

وی گفت: مایلیم در این مرکز خدمات احیای تخمک مانند پی داشته باشیم. س- تخمدان و تزریق سلول های بنیادی را بیابید و این نیاز به حمایت سایر ارگان ها دارد، زیرا هزینه این خدمات بسیار بالاست.


گلستان در زمینه ناباروری در جایگاه قرمز قرار دارد

استان گلستان به گفته آزاده رجبی، سرپرست دفتر بانوان و خانواده استانداری گلستان، وضعیت ناباروری رو به افزایش است و زنگ خطری برای حفظ جمعیت استان است. خواهیم داد.


fd59f55e 3fa7 4740 8a99 215f74bf469b خبر خاکستری

سید محمد حسینی مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان نیز گفت: پوشش بیمه ای زایمان و پرداخت 90 درصدی درمان ناباروری دولتی از جمله خدمات سازمان بیمه سلامت برای اجرای سیاست های ارتقای فرزند است.

وی گفت: این مادران نابارور و همچنین فرزندانشان تا سن 5 سالگی می توانند از خدمات ناباروری استفاده کنند.


نباید بیماری را تنها عامل ناباروری در زوجین بدانیم

علیرضا حاجه شاهکوهی، استاد دانشگاه و سرپرست دانشگاه گلستان نیز معتقد است افرادی در کشور هستند که به دنبال فرزند نیستند.

وی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که نگرش جوانان به مشکل زایمان تغییر کند و متأسفانه برخی از جوانان ما تحت تأثیر برخی اطلاعات غلط قرار گرفته اند و معتقدند زایمان خوب نیست.

وی گفت: متقاعد کردن جوانان بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات ناباروری است. نباید تصور کرد که این بیماری خود باعث ناباروری می شود.

مشکلات محیطی، آلودگی هوا، رژیم غذایی، کمبود ویتامین، دیابت و کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید از جمله مشکلاتی هستند که باروری را تحت تاثیر قرار می دهند.

حدود چهار میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که نشان می دهد نرخ ناباروری ایران بالاتر از آمار جهانی است و پرداخت 90 درصد هزینه درمان ناباروری می تواند باعث مراجعه زوج های بیشتری به این مراکز شود، اما شرط این است که خدمات در این مراکز ارائه شود. این مراکز نیز کمیاب یا بی کیفیت هستند.


c81b9570 af86 4966 9365 e4cc2d23a082 خبر خاکستری

به زوج های نابارور توصیه می شود به مراکز درمانی تخصصی مراجعه کنند، چرا که مراکز درمان ناباروری معمولا دارای تیم تخصصی شامل متخصص زنان، بورسیه ناباروری، اورولوژی، جنین، روانپزشکی، ژنتیک، تغذیه، غدد و غیره هستند.

امروزه پزشکان ناباروری با استفاده از روش های کمک باروری مانند IVF، آی یو آی، میکرواینجکشن و چندین روش دیگر سعی در رفع مشکلات این زوج ها دارند. فرآیند درمان ناباروری خود فرآیندی زمان بر است.

همیشه به زوج ها توصیه می شود در سال های اولیه ازدواج بچه دار شوند و گاهی تعلل و مشکلاتی مانند بیماری و اعتیاد باعث ناباروری می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید