وال استریت ژورنال: ایران خواستار تعهد قانونی برای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام است

وال استریت ژورنال: ایران خواستار تعهد قانونی برای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام است

روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه به نقل از دیپلمات های ناشناس نوشت که به نظر می رسد درخواست تهران در پاسخ به خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای با ایران، یک هدف سیاسی مهم برای دولت ابراهیم رییسی باشد.

این دیپلمات ها تاکید کردند که معتقد نیستند که درخواست جمهوری اسلامی تنها به تعویق انداختن مذاکرات است.

ایالات متحده بارها اعلام کرده است که هیچ رئیس جمهوری بدون حمایت دو سوم سنای آمریکا نمی تواند مانع از استعفای رئیس جمهور بعدی شود.

ایالات متحده همچنین گفت که مذاکرات کنونی باید بر بازسازی توافقنامه 2015 متمرکز شود و به دنبال تعهدات جدید از سوی هر دو طرف نباشد.

به نوشته وال استریت ژورنال، بن بست بر سر تضمین ها زمانی رخ می دهد که مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات وین وجود دارد.

در این مذاکرات نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین حضور دارند.

توافقی که هفت سال پیش در وین انجام شد، بسیاری از تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی در ازای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور به حالت تعلیق درآورد، اما سه سال بعد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از این توافق خارج شد و تحریم های جدیدی را اعمال کرد. علیه تهران حکم داد.

وال استریت ژورنال افزود که مقامات آمریکایی و اروپایی، به ویژه، اواسط فوریه را به عنوان زمانی برای تصمیم گیری در مورد تعلیق دیپلماسی در مورد برنامه هسته ای ایران تعیین کرده اند.

اکنون، اگرچه پیشرفت‌هایی در زمینه رفع تحریم‌ها، کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اجرای توافق حاصل شده است، دیپلمات‌های غربی هشدار می‌دهند که طیف گسترده‌ای از تصمیم‌های کلیدی سیاست‌گذاری در مورد تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و توافق‌ها باقی مانده است.

علاوه بر این، به گفته این دیپلمات ها، بسیاری همچنان نگران این هستند که آیا تهران می خواهد به سرعت به توافق برسد یا خیر.

در همین حال مقامات غربی بارها هشدار داده اند که مذاکرات به دلیل تحولات اخیر در برنامه هسته ای ایران بسته می شود.

به گزارش وال استریت ژورنال، در حالی که جمهوری اسلامی از پذیرش تضمین های شفاهی خودداری می کند، مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند که در حال بررسی ایده هایی برای نمایندگی ایران هستند که می تواند اعتماد بیشتری ایجاد کند.

یک منبع نزدیک به این گفتگو با اشاره به تغییر دولت در دموکراسی ها به وال استریت ژورنال گفت: «ما روی آن کار می کنیم، اما واقعاً هیچ ایده جادویی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید