گزارش وال استریت ژورنال از تقویت روابط ایران و روسیه و ترس آمریکا

به گزارش این رسانه آمریکایی، ایران و روسیه مخالف نظم جهانی کنونی به رهبری آمریکا هستند اما در عین حال هر دو تحت تحریم آمریکا قرار دارند.

وال استریت ژورنال مدعی است که روابط بین مسکو و تهران قبلاً تحت تأثیر تضاد منافع در سوریه، وجود سوء ظن تاریخی در ایران به دخالت خارجی و همچنین نقش تاریخی روسیه به عنوان یک قدرت مسلط در آسیای مرکزی و قفقاز بوده است. .

این رسانه آمریکایی ادامه داد، با وجود افزایش صادرات روسیه به ایران در سال جاری و دیدار دوجانبه روسای جمهور دو کشور، برخی ناظران معتقدند که روابط ایران و روسیه راه زیادی در پیش دارد.
جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گسترش روابط تهران و مسکو را تهدیدی برای آمریکا خواند.

بر اساس گزارش کپلر، ایران در ماه جولای با واردات 360 هزار تنی، بزرگترین خریدار گندم روسیه شد.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه مبادلات تجاری مشترک روسیه و ایران در سال جاری رشد 10 درصدی داشته است، به نقل از اسفندیار باتمانکیلیگ، مدیر اجرایی بنیاد بورس و بازار نوشت: بازگشت به توافق هسته ای می تواند سرمایه گذاری روسیه در ایران را افزایش دهد. .

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، اگرچه توانایی مسکو و تهران برای کمک به یکدیگر محدود است، اما هر دو کشور به شدت به شرکای تجاری نیاز دارند.

این رسانه آمریکایی در ادامه با یادآوری ترس واشنگتن از همکاری ایران و روسیه، توسعه روزافزون همکاری های ایران و روسیه از جمله در زمینه نظامی، مقامات آمریکایی را نگران کرده است.

در این گزارش با اشاره به قدرت پهپادهای ایران، یکی از این نگرانی‌ها ادعای مقامات آمریکایی در مورد آموزش روسیه برای استفاده از پهپادهای ایران است، ادعایی که تهران آن را رد کرده است.

مجله نشنال اینترست پیشتر گزارش داده بود که روسیه روابط نزدیک تری با چین و سایر کشورهای اوراسیا از جمله عربستان سعودی، ایران، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار خواهد کرد و از اروپا و آمریکا دور خواهد ماند.

مسکو با علم به اینکه اروپا دیگر بزرگترین مشتری نفت و گاز خود نخواهد بود، به دنبال افزایش فروش این محصولات به کشورهای آسیایی به ویژه چین و هند است و پس از حمله به اوکراین با دور زدن به بزرگترین صادرکننده نفت به چین تبدیل شده است. عربستان سعودی.

روابط نزدیک مسکو و پکن در زمینه انرژی، این دو کشور را به متحدان استراتژیک در اوراسیا تبدیل خواهد کرد. با روسیه به عنوان یک تامین کننده متعهد انرژی، چین در همکاری با ایالات متحده و متحدانش در منطقه هند و اقیانوس آرام از انعطاف استراتژیک بیشتری برخوردار خواهد بود.

از زمان حمله به اوکراین، روسیه تجارت انرژی با هند را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و در حالی که دهلی نو قبلاً از مسکو نفت وارد نمی کرد، حجم این واردات اکنون به 760000 بشکه در روز رسیده است. افزایش فروش سوخت‌های فسیلی به هند به تلاش‌های ایالات متحده، استرالیا و ژاپن برای نزدیک‌تر کردن دهلی نو به دایره دموکراسی‌ها در منطقه هند و اقیانوس آرام ضربه خواهد زد.

از سوی دیگر، تحریم‌های انرژی غرب تا حدودی نتیجه معکوس داشته و باعث اختلال در بخش عرضه و افزایش تورم شده است تا جایی که اتحادیه اروپا اکنون برای مقابله با پیامدهای اقتصادی منزوی شده است. بروکسل حتی بی سر و صدا اقداماتی را برای کاهش تحریم های نفت و گاز روسیه انجام داده است تا به ثبات بازار انرژی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید