طالبان اولین اعدام در ملاء عام را انجام دادند

این رویداد پس از آن رخ داد که هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی طالبان ماه گذشته به قضات دستور داد تا جنبه های قانون اسلامی را به طور کامل اعمال کنند.

به گفته ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد حکومت طالبان، این اعدام توسط پدر مقتول با تفنگ تهاجمی در ولایت فراه غربی با حضور صدها شهروند و بیش از ده ها مقام بلندپایه طالبان صورت گرفت. حتی گفته می شود که برخی از مقامات طالبان از کابل به محل اعدام آمده اند.

مجاهد گفت که تصمیم برای اعمال این مجازات بسیار دقیق گرفته شده و پس از تایید سه محکمه عالی کشور و ملا هیبت الله آخوندزاده رهبر عالی طالبان گرفته شده است.

مرد اعدام شده که تاجمیر از ولایت هرات نام دارد، پنج سال پیش به اتهام قتل یک مرد و سرقت موتور سیکلت و تلفن همراه وی محکوم شد. مقتول مصطفی از ولایت همجوار فراه شناسایی شد.

سخنگوی طالبان در اعلامیه ای گفته است که نیروهای امنیتی طالبان تاجمیر را در پی شکایت خانواده قربانی بازداشت کردند. در این بیانیه به زمان دستگیری جلاد اشاره ای نشده است، اما تاجمیر ظاهرا به قتل اعتراف کرده است. مجاهد افزود تاجمیر روز چهارشنبه توسط پدر مقتول با تفنگ تهاجمی مورد اصابت سه گلوله قرار گرفت.

در دوران حکومت قبلی طالبان بر افغانستان در اواخر دهه 1990، این گروه در محاکم خود اقدام به اعدام، شلاق و سنگسار در ملاء عام، شلاق و سنگسار کرد.

استفانی ترمبلی، سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، «نگرانی عمیق» خود را نسبت به اولین اعدام در ملأ عام توسط طالبان ابراز کرد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال 2021، در هفته های پایانی خروج نیروهای آمریکایی و ناتو، این گروه متعهد شد که به حقوق شهروندان احترام بگذارد.

سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته از طالبان خواست تا فوراً به استفاده از شلاق عمومی در افغانستان پایان دهند.

در بحبوحه بحران اقتصادی که با انزوای دیپلماتیک و تحریم های بین المللی تشدید شده است، طالبان در تلاش هستند تا حاکمیت داخلی خود را در افغانستان ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید