جنجال حجاب جدید / جریمه های میلیاردر در انتظار سلبریتی ها / پوشیدن لباس حمام در ملاء عام جرم است

جنجال حجاب جدید / جریمه های میلیاردر در انتظار سلبریتی ها / پوشیدن لباس حمام در ملاء عام جرم است

لایحه عفاف و حجاب هنوز در مجلس مطرح نشده اما مخالفت ها آغاز شده است. البته نه به این دلیل که چنین لایحه ای تصویب می شود. بلکه از این نظر که لایحه مذکور «ضعیف» است و نمی تواند مانع «بی حجابی» شود.

آن به شرح زیر است؛

یکی از این منتقدان «ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کشور» است. احتمالاً به دلیل جایگاه نهادی خود به لایحه قانونی ارائه شده در مجلس دسترسی دارند و به همین دلیل قصد دارند پیشنهاد متنی موازی با لایحه قدرت و دولت را به مجلس بفرستند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز معتقد است لایحه ارائه شده به مجلس جامع نبوده و بسیاری از نکات در آن حذف شده است. به همین دلیل متنی برای مجلس تنظیم شد تا در هنگام بررسی لایحه برای دولت و قوه قضائیه، لایحه مورد بحث را «تأیید» کند. اما با نگاهی به متن پیشنهادی ستاد متوجه می‌شویم که در بخش‌هایی فراتر از قانون است. مانند بخش حریم خصوصی. البته در بند آخر این متن نیز تاکید شده است که «قوانین مغایر با این قانون لغو می شود».
نه فقط حجاب؛ از “راه رفتن سگ” تا “بغل کردن”

در قسمت مقدماتی این متن پیشنهادی که رونوشتی از آن در اختیار اعتماد قرار گرفته است، مواردی از جمله «برنامه ریزی گسترده مهاجمان علیه حریم خصوصی سبک زندگی اسلامی – ایرانی»، «باطل قانونی یا ناکارآمدی قوانین موجود و مقررات پیشگیری از تخلفات عفاف و حجاب». “لزوم اصلاح رویکرد مجرمانه مطلق به عدم رعایت حجاب اسلامی در قانون مجازات اسلامی مصوب 1375″، “لزوم جرم زدایی از قانون عفاف و حجاب در برخی موارد و رسیدگی به فساد و فسق”. دلیل ارائه این متن عنوان شده است.

در ماده 1 متن پیشنهادی مظاهر اعمال «مخالف عفت عمومی» و «عدم رعایت حجاب اسلامی» و نه «جرم»، بلکه «نقض» بیان شده است: «عدم رعایت پوشش شرعی»، روزه داری”. “، “ترويج ادبيات و الفاظ مخالف عفت عمومي”، “استفاده و ترويج نمادها و نمادهاي ترويج فرهنگ مبتذل غربي”، “ترويج و تظاهر به استفاده از مواد روانگردان و مخدر”، “در آغوش گرفتن و بوسيدن زن و مرد”. منجر به توهین به عفت عمومی جامعه، «پرورش سگ و ترویج پرورش سگ های زینتی»، «رقص علیه عفت عمومی» و «آلودگی صوتی با اجرا یا پخش موسیقی غیرمجاز و مبتذل» می شود.

البته در این متن «مصادیق»، «تعیین حدود» و «نحوه اعمال» به کارگروهی متشکل از «نمایندگان تام قوه مجریه، مقننه و قضائیه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر» واگذار شده است. امر به معروف و نهی از منکر، که در نهایت باید به تایید ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر اساس ماده 19 قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر برسد.

پشتیبانی از Amreen برای معروف و Amrishdegan برای مشهور در سطوح مختلف

در بند این لایحه آمده است: امر به معروف و نهی از منکر در «تخلف از وظایف و ارتکاب عمل مجرمانه در حین امر به معروف» که «منجر به اخلال در نظم عمومی» باشد به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد. چنین جنایاتی

از سوی دیگر گفته شد که «هر تعرض و جنایت به امر به معروف و نهی از منکر» موجب «قصاص یا دیه» و «مجازات درجه 5 تعزیری» می شود.

طبق قانون مجازات حبس تعزیری درجه 5 برای جرائمی مانند «جیب بری»، «جیب بری» یا «آتش سوزی منازل یا اموال دیگران» و بین 2 تا 5 سال حبس است.

جریمه مدیران بی دقت

بر اساس قانون ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مدیران، مدیران و کارکنان نهادها و سازمان ها موظف به اجرای بندهای این لایحه هستند. در قسمت تنبیه، مدیران و مدیرانی که مرتکب «عدم انجام تعهدات» مندرج در این لایحه شوند، ابتدا «اخطار کتبی» دریافت خواهند کرد. در صورت تكرار براي بار اول به جزاي نقدي «متناسب با كميت و كيفيت قصور و تخلف» حداقل از دو برابر تا حداكثر 20 برابر حقوق پايه محکوم خواهند شد. برای ردیف دوم «۴ برابر حداکثر تا ۴۰ برابر حقوق پایه». این مدیر در مرحله سوم «مجرم» و به «انفصال از خدمات کشوری از شش ماه تا سه سال» محکوم شد. نوبت چهارم منجر به «ممنوعیت دائمی از تصدی پست های مدیریتی» برای مدیر مذکور می شود. در این لایحه همچنین آمده است که اگر مدیران و مدیران مجتمع های «آموزش»، «آموزش» و «پژوهش» به کسانی که «متخلفان» می گویند، خدمات ارائه دهند، مشمول مجازات خواهند شد.

پوشاک مغایر با موازین اسلامی ممنوع!

ماده دیگری از این لایحه «واردات، تولید و توزیع پوشاکی را که استفاده از آن در اماکن عمومی بر اساس مقررات مغایر با شئونات اسلامی و عفت عمومی باشد» ممنوع و مرتکبین به جزای نقدی محکوم و محاکمه خواهند شد. در مرحله نهایی در تبصره 1، وزارت ارشاد نیز موظف است «نمونه‌هایی» از پوشاک مورد بحث در این ماده را در اختیار همین کارگروه قرار دهد.

جریمه کردن واحدهای تجاری؛ از جریمه تا بسته شدن

در این لایحه موضوع واحدهای تجاری، رستوران ها، اماکن درمانی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و هنری نیز ذکر شده است که به موجب آن در صورت ارتکاب اعمال مشمول ماده یک از سوی «صاحبان، مدیران یا کارکنان» آنها، ابتدا «اخطار» داده می شود. و در صورت تکرار برای بار اول از 20 میلیون ریال تا 200 میلیون ریال و بار دوم از 20 میلیون تا 2 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. در صورت تکرار برای بار سوم، علاوه بر جریمه «2 میلیارد ریال تا 20 میلیارد ریال»، این واحد تجاری «یک تا 6 ماه» تعطیل می شود، اما مدیر مجتمع ملزم به پرداخت دستمزد “کارمندان بی گناه” در این مدت. آرام آرام این لایحه که برای چهارمین بار تکرار می شود، لغو “مجوز فعالیت تجاری و مجرمانه” این گروه را نیز پیش بینی کرده است.

این مقاله همچنین به همین روند برای مجتمع های تجاری یا “املاک” نگاه می کند، اما جریمه ها متفاوت است. همچنین مدیران و کارکنان این واحدها موظفند با «جلوگیری» از انجام این اقدامات توسط کارکنان، مشتریان و ارباب رجوع نسبت به نصب «تخته» و «اخطارهای عرفی» اقدام کنند، اما در صورت انجام اقدامات موضوع ماده 1 به جای آن. این واحد موظف است «از ارائه خدمات به این افراد خودداری کند و تخلف از این وظیفه موجب مجازاتهای مقرر در این ماده می شود».

میلیاردها جریمه برای افراد مشهور

بخشی از این لایحه به «افراد مشهور و نفوذ اجتماعی» یا مشاهیر اختصاص دارد. این بند می گوید در صورت انجام اقدامات موضوع ماده یک یا «علنی کردن» این موارد، ابتدا در «فضای مجازی» یا با استفاده از «رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب یا شفاهی» به آنها تذکر داده می شود. قصور با توجه به شرایط و وضعیت مرتکب و میزان تخلف، در مورد اول «100 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال»، در مورد دوم «یک میلیارد ریال تا 10 میلیارد ریال» و برای مورد سوم «10 میلیارد تا 100 میلیارد ریال جریمه خواهند شد. این افراد برای چهارمین بار «مجرم» شناخته شدند و علاوه بر تکرار جریمه نقدی برای بار سوم، به «حبس تعزیری درجه ۵ و محرومیت از فعالیت و فعالیت حرفه ای در فضای مجازی» از ۶ ماه تا ۶ سال محکوم شدند.

در تبصره این ماده همچنین آمده است: «ارسال هرگونه تصویر، صوت و سایر مستندات تخلفات ماده یک به بیگانگان و شبکه‌های بیگانه تخلف محسوب می‌شود و مرتکب علاوه بر پرداخت جزای نقدی به تعزیری درجه چهار محکوم خواهد شد. درجه 3 طبق همین ماده.» بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس تعزیری درجه 4 از 5 تا 10 سال است.

دیدگاهتان را بنویسید