نگران طرح جدید مجلس برای انتخابات پیش رو

نگران طرح جدید مجلس برای انتخابات پیش رو

امیدهای مختلفی برای انتخابات آتی شورای اسلامی در حال شکل گیری است. هم نزدیکان نظام و هم منتقدان و اصلاح طلبان از هر دو طیف ابراز امیدواری می کنند که انتخابات آتی بتواند شرایط را تغییر دهد.

محمدرضا بهنار عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرگزاری فارس در خصوص انتخابات آتی مجلس با اشاره به راهپیمایی عظیم 22 بهمن گفت: فکر می کنم این حماسه ای که خلق شد نشان داد که درایت مردم. و حماقت دشمن و مظهر لطف خدا بود و باعث شد این صحنه ها ایجاد شود و به نوعی در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی رکورددار شویم. انشاالله در انتخابات سال آینده با حضور غافلگیرانه مردم مواجه شویم و دشمن باز هم شکست بخورد. ما عقب هستیم، فراموش نکنیم، بالاخره یکسری زمینه های نارضایتی در داخل کشور وجود دارد و مردم حق دارند و مردم در این مشکلات حق ندارند و مسئولان هم حق دارند. دست به دست هم بدهند و این مشکلات مردم را حل کنند و دغدغه جدی آنهاست. و باید در چارچوب نظام رقابتی بپذیریم.

بنر افزود: در این مملکت افراد زیادی هستند که کار می کنند و زحمت می کشند و نظام و انقلاب را قبول دارند، اما ممکن است از نظر سیاست سیاسی با امثال من فرق داشته باشند، خب این یک مشکل طبیعی است و باید باشد. رقابت سیاسی در کشور باید پرشور باشد و اصلاح طلبان، اصولگرایان، چپ و راست و هر جناحی بیاید و تلاش کند تا انتخابات پرشور برگزار شود. البته در اینجا باید برای افرادی که هنجارشکنی و قانون شکنی می کنند استثنا قائل شویم و رقابت حق هر گروه و جناح سیاسی کشور است و باید این حق را در کشور ادا کنیم.»

در همین حال مجید انصاری یکی از چهره های سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با جماران بر اهمیت انتخابات پیش رو تاکید کرد و گفت: حضور مردم واقعا عالی و باشکوه بود، امیدوارم مسئولان از این حضور انرژی بگیرند. مردم و سپس با تمام قوا و با تکیه بر عقل و خرد و مشورت سعی در حل مشکلات مردم دارند. مردم ایران از هر اقشار و گروهی عاشق ایران هستند، کشورشان را دوست دارند، هر بار که احساس خطر می کنند، بدون توجه به دسته بندی و عصبانیت به میدان می آیند، پس شایسته است که محل برگزاری راهپیمایی برای فعالان فراهم شود. شرکت هر سلیقه ای در انتخابات چرا که انتخابات در کنار راهپیمایی یکی دیگر از جلوه های مهم مردم انقلاب ماست. دیروز از دیدن رنگین کمانی از ایرانیان در راهپیمایی واقعاً هیجان زده و افتخار کردم. مسئولان باید پیام این حضور را دریافت کنند و تا سال آینده دوباره مردم را فراموش نکنند.

اما این امید به دلیل مصوبه اخیر مجلس برای اصلاح قانون انتخابات با چالش هایی نیز مواجه است. برخی معتقدند در صورت تغییر قانون انتخابات بر اساس مصوبه اخیر مجلس، مشارکت مردم نه تنها مثبت نخواهد بود، بلکه ممکن است کاهش یابد. کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شورای اسلامی روز یکشنبه 9 بهمن ماه در صحن علنی مجلس با 146 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 221 رأی به تصویب رسید و جزئیات آن در دستور کار قرار گرفت. مجلس موضوعات جدید مورد بحث در طرح جدید مجلس عبارتند از: تقبل هزینه استعلام داوطلبان در هنگام ثبت نام، افزایش زمان رسیدگی به صلاحیت ها از دو ماه به چهار ماه، تشکیل کمیسیون های بررسی آگهی ها، محدودیت حضور داوطلبان در فضای مجازی، سختگیری در هزینه های تبلیغاتی، طولانی شدن روند انتخابات از ابتدا تا روز رای گیری و شدت موارد تغییرات با اصل قانون مقایسه می شود.

وهاب عزیزی، فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه ای گفت: با نگاهی به پیش نویس جدید قانون انتخابات می توان گفت که برداشتن سنگ بزرگ علامتی نیست.به نظر من بعید است که قانون جدید انتخابات برای انتخابات مجلس دوازدهم نهایی و اجرا می شود، اولاً در طرح تغییر حدود 11 ماه از زمان شروع تا پایان انتخابات پیش بینی شده است و اگر تا پایان فروردین 1402 قانون نهایی نشود، احتمالاً برای سال انتخابات سال آینده لازم الاجرا نخواهد شد. با توجه به اینکه طرح مذکور شامل 77 ماده است و جزئیات هر یک از مواد نیاز به بحث و بررسی مفصل دارد و مجلس وقت کافی برای رسیدگی به جزییات آن را ندارد چرا که لایحه بودجه 1402 در مجلس وجود دارد و قانون برنامه ریزی هفتم کشور نیز در مورد آن است. دستور کار روزهای پایانی سال است، بنابراین فرصت کافی و لازم برای دست زدن به جزییات اصلاح قانون انتخابات را نخواهد داشت، مگر اینکه با سهل انگاری آن را تصویب کند و ضرر آن بیشتر باشد.»

و ادامه داد: از سوی دیگر در قانون جدید تعهدات سنگینی برای سازمان ها و نهادهای مختلف تعریف شده است که به دلیل آماده نبودن زیرساخت های آن آمادگی اجرای قانون جدید را ندارند. به نمایندگان محترم توصیه می شود در بررسی و تصویب جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس توجه لازم را داشته باشند و از عجله پرهیز کنند تا نتیجه کار قانونی جامع، کامل، کاربردی و زمان بر باشد. اجازه ندهید مجلس آینده دوباره قانون را تغییر دهد».

وی تاکید می کند: با این تصمیم مجلس ائتلاف های مستقل از عرصه رقابت خارج می شوند و این به معنای سرد شدن فضای انتخابات در کشور و کاهش مشارکت است که در شرایط سیاسی کنونی مناسب نیست. کشور.”

دیدگاهتان را بنویسید