واکنش مشاهی محدم به قرار گرفتن مجدد ایران در لیست سیاه FATF: این اتفاق جدیدی نیست

واکنش مصباحی مقدم به ورود مجدد ایران در لیست سیاه FATF: این تحول جدیدی نیست

روز جدیدیکی از اعضای شورای تشخیص ، با بیان اینکه با قرار دادن مجدد ایران در لیست سیاه FATF ، هیچ تغییر جدیدی در روابط تجاری ایران ایجاد نمی شود ، گفت: FATF نه داغ است و نه معیوب. فقط در این حد بیان می شود که طرفین همکاری نمی کنند و در این مورد دولت ها و شرکت ها به نتیجه می رسند.

حجت الاسلام و المسلمین گلامرضا مصباحی محدمی در مورد لیست سیاه مجدد ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و وضعیت روابط اقتصادی ایران: گروه ویژه اقدام مالی هر سه ماه یکبار لیست خود و گزارش جدیدی را به روز می کند.

وی افزود: اگر کشوری شرایط این گروه را پذیرفته و بر اساس آن عمل کرده باشد از این فهرست حذف می شود و در غیر این صورت نام آن تکرار می شود. بنابراین هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد، زیرا این کاری است که FATF انجام می دهد.

یکی از اعضای شورای تمایز ادامه داد: FATF در برخی از کشورها اعلام می کند که این کشورها در لیست کشورهای غیرهمکار هستند. معنا و مفهوم این است که این کشورها استانداردهای این گروه را ندارند.

مصباح محدم خاطرنشان کرد: در واقع این گروه نه گرما دارند و نه شعله. تنها در حدی که آنها اعلام کنند که این کشورها همکاری نمی کنند و در این مورد نتیجه آن توسط دولتها و شرکتها به دست می آید.

وی افزود: این کشورها در صورت تمایل می توانند به توصیه های این گروه عمل کنند، یعنی این هشدار را جدی می گیرند و در تعاملات اقتصادی خود محتاط هستند، در کشور یا شرکتی سرمایه گذاری نکرده اند که این موضوع را رعایت می کند. FATF را اعمال نمی کنند، تعامل نمی کنند، اما اگر بخواهند ادامه دهند، می توانند به تعاملات خود ادامه دهند و هیچکس نمی تواند جلوی آنها را بگیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی به غیر از تحریم های آمریکا گفت: تحریم های آمریکا نوعی تحریم است که اگر فردی آن را رعایت نکند ، نمی تواند با این کشور تجارت کند و در صورت نقض آن ، این کشور مجازات و جریمه خواهد شد. FATF چنین تأثیری ندارد.

این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: با اقدامات FATF برای انتقال نام ایران به لیست سیاه این گروه ، تغییر جدیدی در روابط ما ایجاد نمی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی جبران کاهش کسری بودجه امسال گفت: با توجه به اینکه این کسری مربوط به بودجه سال 1400 است ، بنابراین یکی از بهترین راهها این است که رئیس جمهور وزیران و رهبران بخش ها هزینه های امسال را بررسی کنند در صورت امکان ، هزینه های آنها را کاهش دهید.

یکی از اعضای شورای تناسب با بیان اینکه هزینه های اجتناب شده در بخش فعلی کم نیست ، تصریح کرد: اگر دولت بتواند درصدی از بودجه را به این طریق کاهش دهد ، می تواند بخشی از این کسری را جبران کند.

وی یکی دیگر از راه های جبران کسری بودجه را کاهش تخصیص سازمان برنامه و بودجه دانست و افزود: این موضوع قبلا سابقه داشته است. به عنوان مثال، یک سازمان برنامه می تواند 80 یا 85 درصد از بودجه 100 درصدی یک دستگاه را اختصاص دهد. با کاهش هزینه های این دستگاه ، این کسری کسری جبران می شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: علاوه بر این خزانه داری کل می تواند با انتشار اوراق خزانه که قابل کاهش در بودجه نیست، بخشی دیگر از کسری بودجه را جبران کند. زیرا دولت به بخش های غیردولتی مانند پیمانکاران ، صندوق های بازنشستگی ، سازمان تامین اجتماعی و … بدهی دارد که می تواند آن را به اوراق قرضه تبدیل کند و به طلبکاران نرخ “تخفیف” بدهد.

عضو مجلس خبرگان افزود: وام دهندگان می توانند این اوراق را از طریق تخفیف در بازار سرمایه بازخرید کنند؛ البته دولت می تواند با تصمیم گیری این کاهش را که از حقوق طلبکاران کسر می شود جبران کند.

وی سومین راه برای جبران کسری بودجه را انتشار و توزیع اوراق توسط بانک مرکزی برای جمع آوری نقدینگی عنوان کرد و گفت: به عنوان بانک ها و موسسات مالی.

مصباحی مقدم افزود: دولت نیز باید بپذیرد که آنها را در زمان مشخصی بازپرداخت کند و بدین ترتیب پرداخت بدهی خود را به گونه ای به تعویق بیندازد که بتواند موارد ضروری و اجتناب ناپذیر را تامین کند.

وی گفت: این نقدینگی در بازار رها شده و عمدتاً صرف خرید ارز، سکه، خودرو، زمین و مسکن می شود و به سمت تولید نمی رود، بنابراین نمی توان گفت که نتیجه فروش اوراق رکود خواهد بود. . به

یکی از اعضای شورای تشخیص درباره انتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی مبنی بر افزایش بدهی دولت در صورت تداوم فروش اوراق، گفت: این درست است، این روش باعث افزایش بدهی دولت می شود اما این افزایش به دلیل عنصر زمان. “

مصباح مقدم خاطرنشان کرد: یکی از راه های تغییر سررسید بدهی دولت استفاده از نرخ بهره است؛ با توجه به اینکه نرخ سود برای ما مجاز نیست، استفاده از روش های فوق توصیه می شود، زیرا این روش هم راه حلی است و هم عملکردی مشابه تابع نرخ سود دارد، در حالی که منع و محدودیتی وجود ندارد.

یکی از اعضای شورای تناسب درباره انسجام تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: من فکر می کنم این انسجام تا حد زیادی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید