مردم برای گذران زندگی با مشکلات زیادی روبرو هستند


ساعت: 10:59
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811358

سیاوش سلیمانی دشتکی، رئیس شورای اسلامی شهر چهارمحال و بختیاری گفت: به غیر از دو یا سه شهر خوش درآمد، سایر شهرها کوچک هستند و به دلیل نبود درآمدهای پایدار شهری، اکثر شهرداری های استان با مشکلات زیادی مواجه هستند. این یکی از دلایل عدم دستیابی به توسعه چشمگیر در استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ اعضای شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در دیدار با مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به بررسی برخی چالش های حاکمیت شهری در این استان پرداختند.

سیاوش سلیمانی دشتکی رئیس شورای اسلامی شهر چهارمحال و بختیاری در دیدار با مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری با اشاره به وجود 43 شهر در استان، خاطرنشان کرد: به جز دو یا سه شهر مرفه، مابقی شهرها در استان وجود دارد. شهرها کوچک هستند و به دلیل نبود درآمدهای پایدار شهری اکثر شهرداری های استان در اداره امور خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و این یکی از دلایل عدم دستیابی به توسعه چشمگیر در استان است.
وی افزود: بر اساس رای قانون مدنی دیوان عدالت اداری که در سال جاری به شهرداری ها ابلاغ و شرط صدور پروانه ساختمانی داشتن سند زمین، مردم و شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک اعلام شد. سازمان املاک و دفاتر اسناد رسمی با چالش‌های جدی مواجه است و این امر ضروری است.
سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه بیش از شش ماه از ششمین دوره شورای اسلامی می گذرد، گفت: هنوز برای اعضای شوراهای اسلامی کارت عضویت صادر نشده و برخی از شوراهای اسلامی استان فاقد هویت قانونی هستند. شوراهای اسلامی انتظار می رود اینها در اولویت باشند.
وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی استان به عنوان بالاترین سطح شورای استان عمل می کند و قانونگذار وظایف متعددی را برای آن در نظر گرفته است، افزود: بر اساس اصل 101 قانون اساسی رفع تبعیض و جلب همکاری در جهت آمادگی برای توسعه و توسعه اجتماعی است. برنامه ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها در نظام برنامه ریزی و بودجه باید مورد استفاده شوراها قرار گیرد، اما این حلقه مفقوده ای است که هنوز محقق نشده است.
سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه طبق قانون آموزش شوراهای اسلامی بر عهده وزارت کشور است، اذعان داشت: امیدواریم جلسات مشابهی توسط سایر دستگاه های ذیربط برگزار شود.

شهرها موضوع مهمی برای تحلیل تطبیقی ​​توسعه جامعه هستند
محمد یعقوب باقری نماینده شهرستان هانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان گفت:
وی افزود: نباید از برخی مسائل پیش پا افتاده مانند صدور کارت عضویت برای اعضای شوراهای اسلامی، عدم تعیین مکان مناسب برای فعالیت و … شأن و جایگاه شوراها و لزوم ارائه امکانات اولیه با برنامه ریزی مدون غافل شد. برای اعضای شورای اسلامی شهرها به عنوان همایش فصلی در نظر گرفته شود.
حفاری تصریح کرد: انجام ممیزی سازمان همیاری شهرداری های استان ها و انتخاب بازرس سازمان از وظایف ذاتی شورای اسلامی استان است. همچنین انتخاب مدیرعامل سازمان بر عهده شهرداران است لذا انتظار می رود در مهلت تعیین شده از سوی قانونگذار اقدامات لازم انجام شود.
بچمن میری نماینده شهر کیار و نایب رئیس شورای اسلامی چهارمحال و استان بهتیاری گفت: قانون اساسی موظف است شورا جایگاه خود را داشته باشد و دستگاه ها برای اجرای مصوبات اقدام کنند. مشخصاً شورای اسلامی استان با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیران ذیربط در شورای اسلامی استان مورد بررسی قرار می گیرد تا مسائل و مشکلات شهرها و روستاهای استان توسط نمایندگان شهرستان های تابعه در شورای استان مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه شورای شهر به عنوان نماد مشارکت مردمی در مدیریت شهری، مشارکت مردم وفادار و متخصص را تضمین می کند، زمینه رشد و شکوفایی شهرها را فراهم می کند، افزود: تصور عمومی از شورای شهر در ایران محدود است. به مشاهده عملکرد شهرداری را در نظر می گیرد، اما موضوع حکمرانی شهری فراتر از امور شهرداری است و همه مسائل مربوط به شهر اعم از گسترش کالبدی، توسعه فضاهای سبز، امکانات رفاهی و تفریحی و سایر مسائل مربوط به رؤسای شهر را در بر می گیرد. دستگاه های اجرایی با شوراها همکاری و حمایت لازم را دارند.

درآمد پایدار با توسعه پایدار ارتباط مستقیم دارد
محسن حیات غیبی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بلداجی با اشاره به لزوم درآمد پایدار در شهرها گفت: درآمد پایدار با توسعه پایدار ارتباط مستقیم دارد و بدون درآمد پایدار نمی توانیم توسعه پایدار داشته باشیم زیرا تمرکز بر درآمدهای ناپایدار مانند ترافیک است. تخلفات ساختمانی تخلفات ماده 100 ممکن است در ابتدا باعث افزایش درآمدهای شهرداری شود، اما در درازمدت در مواقع رکود و بحران، دستیابی شهرداری ها به توسعه پایدار شهری را با مشکل مواجه می کند.
وی افزود: بزرگترین سرمایه در هر سازمان و نهادی وجود نیروی کار ماهر و مدیرانی است که می توانند گره از مشکلات مردم بگشایند.
حیات گابی با تاکید بر برخی مطالبات اعضای شوراهای اسلامی و شهرداری ها از قوه مجریه گفت: حوزه حکمرانی شهری گسترده است و خدای ناکرده روزی می رسد که شهرداری و همه سازمان های خدمات رسان در شهرها ببینند. رفاه و پیشرفت . .
عطاولا حسین پور نماینده شهرستان لردگان و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی استان چهارمحال و بهتیاری ضمن دعوت از آقای عبدالغنی برای حضور در شهرستان سردشت گفت: تنها کارمندانی هستند که شوراهای اسلامی محلی را می شناسند. در این مناطق که قدرت اجرایی ندارند.
وی افزود: در اکثر شهرهای شهرستان لردگان فضاهای شهری مناسب از جمله بلوارها، میادین دارای المان های خاص، پارک ها و مراکز تفریحی و … با وجود ظرفیت و پتانسیل و وجود مناطق بکر بسیار ضعیف بوده و نیازمند متولیان شهرداری هستند. درآمد کمتر
حسین پور گفت: بررسی طرح های تفصیلی و جامع شهرداری برای تهیه و اجرای نقشه راه توسعه شهری باید در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: شهرداری ها با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذیربط می توانند نقش مهمی در شیک سازی فضای شهری داشته باشند، بنابراین اجرای طرح های عمرانی در شهرها با رویکرد اکولوژیک بسیار موثر و حائز اهمیت است.

شوراها ظرفیت بسیار خوبی برای حمایت از دولت در کل دارند
عبدالله صفیان نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به رویکرد دولت در اجرای طرح های تحول سلامت، انتظار می رود تمامی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا تحت پوشش هیچ صندوق بیمه ای قرار نگیرند. محل استقرار وجوه دولتی باید تحت پوشش بیمه باشد و ردیف بودجه برای این منظور پیش بینی شود.
صفیان افزود: شوراها ظرفیت بسیار خوبی برای کمک به دولت دارند و باید این توانمندی ها در سطح استان به خوبی شناخته شود. شورای اسلامی استان می‌تواند بسیاری از خلأهای قانونی موجود را با ارسال پیشنهاد اصلاح قوانین به شورای عالی استان که تنها نهادی است که می‌تواند به مجلس پیشنهاد دهد برطرف کند، بنابراین قطعاً ظرفیت بسیار بالایی برای رسیدگی به افراد دارد. در سراسر استان
وی با تاکید بر اینکه شوراهای اسلامی باید قدرت داشته باشند زیرا وظیفه آنها نظارت است، افزود: در اکثر کشورهای پیشرفته شوراها بودجه مستقلی از درآمدهای محلی دارند اما در کشور ما شوراهای اسلامی بودجه مستقلی ندارند بلکه شهرداری ها و دهیاری ها بودجه مستقلی دارند. ” .
محمود بهارلویی نماینده شهر بن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مهم ترین دلیل توسعه هر شهری وجود شورایی پویا و فعال و مردمی پیگیر است. همه مناطق
وی افزود: شهرهای جدید فقط محل سکونت نیستند، باید محل سکونت باشند و کارکنان در شهرهای جدید باید نیازسنجی لازم را در این زمینه انجام دهند و زیرساخت های لازم را برای زندگی همه اقشار در این شهرها فراهم کنند. “

شورای ششم با تفکر و رویکرد جدیدی کار خود را آغاز کرد
سید احمد هاشمی نماینده شهرستان فارسان در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با آرزوی موفقیت روزافزون برای همه مدیران به ویژه آقای عبدالغنی گفت: ایده های بزرگ و توسعه در استان باشیم.
وی افزود: شورای ششم با تفکر و رویکرد جدید کار خود را آغاز کرده و با حمایت دستگاه های اجرایی وظایف خود را انجام می دهد.
هاشمی افزود: پیش بینی می شود تامین زیرساخت های هوشمند در شهرستان های استان زمینه ساخت شهر هوشمند را فراهم کند تا اطلاعات و خدمات مورد نیاز شهروندان به صورت غیرحضوری در اختیار آنها قرار گیرد.
در پایان آقای بهادر عبدالغنی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای ولایتی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات ارزنده اعضای شورای اسلامی این ولایت جهت رسیدگی به مشکلات مردم در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اجتماعی. ، مدنی، حقوقی و … از طریق دستگاه های ذیربط آمادگی خود را برای همکاری با شورای منطقه در دوره ششم شورا اعلام کردند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید